stacja benzynowa, tankowanie samochodu

i

Autor: Rafał Mądry stacja benzynowa, tankowanie samochodu

Paliwo na stacjach zmienia się 16 listopada. Co dla kierowców oznacza paliwo zimowe?

2020-11-16 10:18

Paliwa, które tankujemy na stacjach benzynowych różnią się w zależności od pory roku. Zimowe warunki atmosferyczne zobowiązują dystrybutorów benzyny i oleju napędowego do dostosowania paliw do niższych temperatur. Paliwa zimowe są oferowane od 16 listopada. Co oznacza ta zmiana dla kierowców?

Sezonowa zmiana paliwa nie wygląda oczywiście tak, że stacje wypompowują ze zbiorników to, co mają na stanie i zastępują to nowym paliwem. Wymiana przebiega stopniowo, a w zależności od pory roku oferowane są paliwa letnie, przejściowe i zimowe. Od 16 listopada stacje oferują już zimowy wariant paliw, którego parametry są określone przez odpowiednie rozporządzenie.

Sprawdź: MANDAT za zmianę opon? Odpowiedź ministerstwa WYJAŚNIA wszystko

Kierowcy, którzy mają samochody z benzynowymi silnikami zazwyczaj w zimę nie muszą zaprzątać sobie głowy niską temperaturą. Zawieść może akumulator, ale w kwestii odporności paliwa na mrozy, nie ma się czego obawiać. Nieco inaczej jest w przypadku tych, którzy jeżdżą autami z silnikiem diesla. Podczas mroźnej pogody, w oleju napędowym może się wytrącać parafina. Jej kryształki stanowią zagrożenie, bo najpierw mogą zapchać filtr, a następnie doprowadzić do uszkodzenia układu wtryskowego.

Tankowanie na stacji paliw

i

Autor: Jan Guss-Gasiński

Twój samochód długo stał? Warto przegonić go w trasie i zalać go pod korek

Dla letniego paliwa, wartość temperatury zablokowania zimnego filtra wynosi 0 stopni, a więc Ci, którzy ostatnio tankowali kilka miesięcy temu, powinni zalać do baku paliwo zimowe, lub trzymać samochód w garażu. Mało któremu kierowcy zdarza się jeździć tak długo na jednym baku, choć pandemia koronawirusa sprawiła, że niejednemu z nas samochód przestał być niezbędny na co dzień. Nietrudno wyobrazić sobie więc sytuację, w której samochód z dużym zbiornikiem paliwa i dieslem pod maską jest używany przez parę miesięcy bez konieczności tankowania.

Oprócz wspomnianej już temperatury zablokowania zimnego filtra, która dla zimowych paliw wynosi z reguły około -20 stopni Celsjusza, istotny jest również parametr, który mówi o temperaturze mętnienia. Mętnienie nie wiąże się z zablokowaniem filtra, ale zmienia właściwości oleju napędowego, w dłuższej perspektywie mogąc zaburzać pracę nowoczesnego silnika wysokoprężnego. Dla większości paliw, temperatura mętnienia wynosi od -5 do -10 stopni Celsjusza, co oznacza, że po mroźnej nocy, paliwo w baku naszego auta może nie być do końca takie samo jak w dzień. Warto mieć to na uwadze, jeśli mamy samochód z silnikiem diesla.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki