GITD pracuje nad Nowym Krajowym Systemem Poboru Opłat

i

Autor: GITD GITD pracuje nad Nowym Krajowym Systemem Poboru Opłat

Płatności za autostrady będą szybsze i prostsze? GITD pracuje nad Nowym Krajowym Systemem Poboru Opłat

2019-09-13 12:52

Wraz z przejęciem systemu Viatoll, GITD zaczęło opracowywać Nowy Krajowy System Poboru Opłat. Ma być niezawodny, przyjazny użytkownikowi i gotowy w 2021 roku.

Od jakiegoś czasu system poboru opłat przeszedł z rąk GDDKiA do GITD. Wraz z tym przejęciem rozpoczęły się prace nad nowym systemem, który w 2021 roku ma zastąpić istniejące rozwiązanie.

Modułowy system ma gwarantować niezawodność, skuteczność poboru opłat, efektywność (polegającą na zmniejszeniu niezbędnych nakładów kapitałowych i operacyjnych), a także niezależność technologiczną od instytucji i dostawców zewnętrznych. Krótko mówiąc, ma być lepiej i wygodniej w każdym aspekcie.

Przeczytaj także: Mandat z odcinkowego pomiaru prędkości mógł do ciebie nie trafić, bo nie miał kto go wysłać - RAPORT NIK

Równolegle z przejęciem rozpoczęliśmy prace nad budową Nowego Krajowego Systemu Poboru Opłat, który wykorzystywać będzie technologię satelitarną i będzie miał otwartą architekturę, co w przyszłości umożliwi rozbudowanie go o kolejne moduły

- powiedział na konferencji prasowej Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego.

To, co interesuje nas najbardziej to korzyści dla kierowców. Zainteresowanie może budzić "wirtualna bramownica", czyli zastąpienie fizycznej bramki rozwiązaniem cyfrowym - w dłuższej perspektywie tańszym, a w krótszej - zdecydowanie bardziej wygodnym.

System ma być gotowy w 2021 roku, a jego wdrożenie poprzedzą testy. Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji technicznej, które jest zadaniem dla Instytutu Łączności

Obecnie skupiamy się wysokopoziomowym projekcie technicznym konkretnego systemu, który został przyjęty do realizacji. Zrealizowaliśmy prototypy najistotniejszych modułów z punktu widzenia poboru opłaty, czyli modułu przetwarzania danych strumieniowych wraz interfejsem wejściowym do systemu centralnego, modułu wirtualnych bramownic oraz modułu ratingu, żeby dokonać faktycznego naliczenia opłaty za przejechany odcinek.

- wyjaśnia Jerzy Żurek, Dyrektor Państwowego Instytutu Badawczego.

Od przejęcia systemu  przez GITD do Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęła kwota 1,7 miliarda PLN, co stanowi kwotę 5,4 mln PLN dziennie. 53% wpływów pochodzi z autostrad, 34% z dróg ekspresowych i 13% z dróg krajowych.
 

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki