Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport – brak homologacji to przepis na sukces

2019-01-07 15:47

Pierwsze Porsche Cayman GT4 Clubsport zadebiutowało 3 lata temu. Teraz marka zaprezentowała kolejne wcielenie swojego torowego bestsellera. Nowe Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport zapowiada się naprawdę godnym następcą.

Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport po raz pierwszy występuje w dwóch fabrycznych wersjach. Wariant Trackday przeznaczono dla ambitnych amatorów wyścigowej jazdy, a odmianę Competition zaprojektowano z myślą o udziale w krajowych i międzynarodowych zawodach motorsportowych. Bo choć Cayman GT4 Clubsport może przypominać auto drogowe, jest to zabawka jedynie na tor.

Przy budowie nowego 718 Cayman GT4 Clubsport inżynierowie Porsche skoncentrowali się nie tylko na poprawie właściwości jezdnych i wykręcaniu lepszych czasów, ale także na zrównoważonym wykorzystaniu surowców. To pierwszy produkcyjny samochód wyścigowy z elementami karoserii z kompozytowego materiału z udziałem naturalnych włókien. Drzwi i tylne skrzydło wykonano w głównej mierze z produktów ubocznych pochodzenia rolniczego, takich jak włókna lnu czy konopi. Pod względem masy i sztywności ich właściwości są zbliżone do włókien węglowych.

Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport

i

Autor: Porsche Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport

Mocny i lekki

Do napędzania 718 Cayman GT4 Clubsport służy 6-cylindrowy silnik typu bokser o pojemności 3,8 litra, generujący moc 425 KM – o 40 KM więcej od poprzednika. 425 Nm momentu obrotowego trafia na tylne koła za pośrednictwem 6-stopniowej przekładni dwusprzęgłowej i tylnego dyferencjału z mechaniczną blokadą. Lekkie przednie zawieszenie pochodzi z większego brata – 911 GT3 Cup. Wyścigowy układ hamulcowy otrzymał 380-milimetrowe tarcze hamulcowe. 718 Cayman GT4 Clubsport jest bardzo lekkim autem – z fabrycznie wspawaną klatką bezpieczeństwa i kubełkowym wyścigowym fotelem z 6-punktowymi szelkami, waży jedynie 1320 kg.

Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport

i

Autor: Porsche Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport

Trackday - prawie jak daily

Bazowa wersja Trackday jest skierowana do kierowców, którzy chcą brać udział w amatorskich zawodach sportowych. Auto wyposażono w pozbawione regulacji amortyzatory, systemy wspomagające dbają o „wyrozumiałe” zachowanie na granicy przyczepności, a w razie potrzeby można je wyłączyć. Fabrycznie montowane są także: klimatyzacja, klapa ratunkowa w dachu, podręczna gaśnica i 80-litrowy bezpieczny zbiornik paliwa FT3. Pozbawiony homologacji drogowej model kosztuje 134 000 euro plus lokalny podatek VAT.

Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport

i

Autor: Porsche Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport

Competition - zabawka dla dorosłych

Wariant Competition wyposażono w liczne elementy istotne z punktu widzenia rywalizacji w wyścigach, m.in. trzystopniową regulację amortyzatorów. Zbiornik paliwa o pojemności 115 l pozwala na udział długich wyścigach. Regulacja balansu hamulców pozwala płynnie ustawiać siłę hamowaia pomiędzy przednią a tylną osią. Dużym ułatwieniem jest zintegrowany układ podnośnika pneumatycznego, który gwarantuje szybkie pit stopy. Kolejnym elementem wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa na torze jest automatyczna instalacja gaśnicza. 718 Cayman GT4 Clubsport Competition kosztuje 157 000 euro plus lokalny podatek VAT.

„Nowe Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport ma jeszcze więcej wyścigowych genów niż jego uznany poprzednik. Moc silnika znacznie wzrosła, jednocześnie zwiększyliśmy siłę docisku, a kokpit lepiej odpowiada teraz potrzebom kierowców. Jestem pewien, że możemy podbić doskonałe statystyki sprzedaży poprzednika, dostarczonego w liczbie 421 egzemplarzy”

– mówi szef Porsche Motorsport, Fritz Enzinger

Obie wersje modelu można już zamawiać. Dostawy samochodów dla kierowców i zespołów z całego świata rozpoczną się w lutym 2019 r.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki