Przeładowane wywrotki i inne naruszenia w transporcie. Sprawa skończy się w sądzie

2019-10-23 9:37 Jan Guss-Gasiński

Inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego 18 października zatrzymali trzy wywrotki przewożące piach i ziemię, których dopuszczalna masa całkowita była poważnie naruszona. Rekordzistą piątkowej kontroli okazała się ciężarówka, której tonaż został przekroczony o 13 ton, natomiast dwie następne przekroczyły dopuszczalną masę o kolejno 6 i 4 tony. Za tego typu naruszenia przewoźnikom grozi 25 tys. złotych kary.

Początek tej historii miał miejsce w piątek 18 października, kiedy inspektorzy ITD z Leszna i Łodzi prowadzili działania mające na celu wycofanie z ruchu przeładowanych ładunków.

Sprawdź: Kradziony van zatrzymany na granicy. Opel Movano wróci do właściciela

W efekcie mundurowym udało się zatrzymać dwie czteroosiowe wywrotki przewożące ziemię i kruszyw, które już na pierwszy rzut oka wydawały się przeładowane. Podejrzenia inspektorów okazały się trafne, ponieważ pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej 32 ton ważyły z ładunkiem 37 oraz 40 ton. Dodatkowo dopuszczalny nacisk podwójnej osi napędowej w pierwszym przypadku został przekroczony o 5,92, a w drugim o 3,82 tony. 

Przeładowane wywrotki i inne naruszenia w transporcie
Autor: GITD Przeładowane wywrotki i inne naruszenia w transporcie

Jakby tego było mało, kierowca jednej z przeładowanych ciężarówek dopiero w momencie zatrzymania do kontroli zalogował swoją kartę w tachografie cyfrowym. Ten sam kierowca odmówił później przyjęcia mandatu za popełnione naruszenie, co oznacza, że finał tej sprawy będzie miał miejsce w sądzie. Na konsekwencje finansowe może liczyć także jego pracodawca.

Zobacz: Autokary w ruinie. Na 16 sprawdzonych pojazdów, aż 10 miało poważne usterki

Wspomniany wcześniej rekordzista został zatrzymany przez wielkopolski patrol ITD, który na odcinku drogi krajowej nr 5 prowadził te same działania co mundurowi z Łodzi. Finalnie trafili na czteroosiową wywrotkę, która przewoziła znaczną ilość piachu bez założone plandeki. Podczas przeprowadzania kontroli okazało się, że zamiast dopuszczalnych 32 ton ciężarówka ważyła z ładunkiem 44,9 tony. Taki tonaż spowodował, że zamiast dopuszczalnych 19 ton nacisk osi napędowej wynosił 29,4 tony.

Przeładowane wywrotki i inne naruszenia w transporcie
Autor: GITD Przeładowane wywrotki i inne naruszenia w transporcie

Przeczytaj także: Odzyskali dwa kradzione Audi o znacznej wartości i znaleźli karoserię trzeciego

Zatrzymane do kontroli ciężarówki według prawa nie powinny poruszać się po drogach publicznych. Za stwierdzone nieprawidłowości wobec każdego z przewoźników wszczęto postępowania administracyjne w sprawie nałożenia po 25 tys. złotych kar. Przeciążone wywrotki mogły kontynuować podróż dopiero po przeładowaniu nadmiaru towaru na podstawione pojazdy.

Najnowsze