Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 5MT AllGrip Premium

i

Autor: Paweł Kaczor Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 5MT AllGrip Premium

Nie będzie kar więzienia za manipulowanie licznikami aut. Zapadła ważna decyzja

2019-05-23 7:02

W nowym Kodeksie Karnym Sejm zlikwidował dopiero co uchwalone przepisy, nakładające karę od 3 miesięcy do 5 lat więzienia za zmienianie wskazań liczników samochodowych. Mówiący o tym w art. 306a kk przepis został wprowadzony ustawą z 15 marca 2019 roku. Przedstawiciele rynku samochodów używanych mówią o fatalnej pomyłce ustawodawcy i wierzą, że zostanie ona szybko naprawiona.

Ustawę ogłoszono dopiero 10 maja br. i nie zdążyła jeszcze wejść w życie (14 dni od ogłoszenia). Z tego powodu nie był uwzględniony w obowiązującym obecnie tekście i nikt w Sejmie już nie pamiętał, że jednostka redakcyjna "306a" jest już zajęta. W ubiegłym tygodniu Sejm w art. 306a Kodeksu Karnego wpisał zupełnie inną normę. Przepis dotyczący oszustwa licznikowego został więc z Kodeksu wyrzucony.

25 maja 2019 roku miała zacząć obowiązywać nowelizacja prawa o ruchu drogowym (pisaliśmy o tym tutaj - KLIKNIJ), wycelowana w nieuczciwych handlarzy używanymi samochodami, którym za cofanie liczników będzie groziła kara do 5 lat więzienia (Art. 2 Ustawy z 15 marca 2019 r.). Mimo wprowadzonej zmiany, w Polsce nadal jednak będą oferowane używane samochody z przekręconymi licznikami. 

Pisaliśmy również: Do 3 lat więzienia za cofanie licznika pojazdu! Prezydent podpisał ustawę

Co roku miliony konsumentów w Unii Europejskiej podczas zakupu samochodu używanego mają do czynienia z cofniętym licznikiem kilometrów. Zgodnie z ostrożnymi szacunkami, UE traci na tym procederze od 5,6 do 9,6 miliarda euro rocznie. Nieskomplikowana czynność i niewystarczające prawodawstwo czynią ze zmniejszania przebiegu samochodu łatwy sposób na duży zarobek. A ten sięga tysięcy euro na jedno auto. Większość państw stworzyła już swoje systemy walki z tymi oszustwami. Działają jednak tylko przy założeniu, że pojazd ciągle znajduje się w państwie pierwszej rejestracji. Standardowa praktyka to sprzedaż za granicę – właśnie wtedy najczęściej dochodzi do manipulacji historią pojazdu. 

Według ekspertów AAA AUTO aż 80 proc. aut używanych z importu może mieć cofnięte liczniki. W 2018 roku zostało sprowadzonych do Polski ponad 1 mln takich samochodów (1.003.290 aut), co oznacza wzrost o 7 proc. w stosunku do 2017 roku. Za 97 proc. importu odpowiadają osoby prywatne. W skali roku oznacza to ogromny napływ aut z cofniętymi licznikami. 

Zmiany znajdują się w Ustawie z 15 marca 2019 roku o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy – Kodeks karny (http://dziennikustaw.gov.pl/du/2019/870/1).

Głęboko wierzę, że fatalna zmiana, którą właśnie wprowadzono do nowelizacji Kodeksu Karnego, jest pomyłką i przeoczeniem, a rzeczywiste zmiany, które wprowadzają surowe kary za manipulowanie licznikami w samochodach zostaną utrzymane, ponieważ chronią polskich kierowców przed nieuczciwymi handlarzami używanymi autami. Jeśli nie, Polacy nadal będą płacili za oszukane pojazdy. W ciągu ostatnich dwóch lat Grupa AAA AUTO aktywnie uczestniczyła w dyskusji na temat karania za manipulowanie licznikami kilometrów. Polska wdrożyła jedną z najsilniejszych metod przeciwdziałania oszustom wśród krajów Grupy Wyszehradzkiej. Manipulowanie licznikami kilometrów to największe oszustwo w Europie, które kosztuje każdego roku miliardy euro. Uważam jednak, że nowe prawo to dopiero pierwszy krok. Teraz należy nawiązać współpracę na poziomie europejskim, dzieląc się historią liczników ze wszystkimi krajami, aby żadne samochody nie mogły być poddawane oszustwu podczas handlu międzynarodowego. Największym problemem wciąż pozostaje import samochodów z Zachodu na Wschód, których liczniki już zostały cofnięte i zarejestrowane w krajach importu, co w rzeczywistości legalizuje to przestępstwo

– powiedziała Karolina Topolova, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO, która rocznie kupuje i sprzedaje około 10.000 aut używanych w Polsce i aż 83.000 w krajach Europy Środkowej.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki