Skoda Octavia twoim aniołem stróżem na drodze

2018-06-19 5:28

Ostatnie kilkanaście lat w motoryzacji to między innymi czas wprowadzania nowych rodzajów napędów, coraz szerszego zastosowania elektroniki i zintegrowania samochodów z internetem. Galopujący rozwój technologiczny ma bezpośrednie przełożenie nie tylko na wzrost wydajności aut, ale i wyższy poziom bezpieczeństwa, na którym użytkownikom pojazdów zależy dziś najbardziej.

Życie ma się tylko jedno, a Skoda dobrze wie, jak o nie zadbać. Obecnie gama samochodów oferowana przez Skodę jest najbezpieczniejszą w historii marki. Zaawansowana technologia wspiera kierowcę w rozmaitych sytuacjach mających miejsce na drodze, a wyniki testów zderzeniowych organizacji Euro NCAP poświadczają wysokie standardy ochrony pasażerów.

Pozycjonowana wśród aut kompaktowych Skoda Octavia, niezależnie od wersji nadwozia w jakiej występuje (liftback lub kombi) charakter przemyślanego auta wyraża w wysokim poziomie ochrony podróżnych. Obojętnie od pory roku, warunków pogodowych panujących na drodze czy natężenia ruchu, zaawansowane systemy pozwalają uniknąć lub zminimalizować potencjalne niebezpieczne sytuacje. Na wysoki poziom ochrony można liczyć w Octavii już w standardzie, ale już rozbudowany poziom asystentów wsparcia wchodzi w skład wyposażenia opcjonalnego. Czym szczególnie potrafi zaimponować najpopularniejszy samochód kompaktowy w Polsce?

Skoda Octavia Style

i

Autor: Skoda Skoda Octavia Style Link: Zobacz galerię

Moc elektroniki

Siła interesujących rozwiązań troszczących się o ludzkie życie tkwi w obwodach scalonych. Czujniki i radary monitorujące otoczenie odbierają masę sygnałów, wykrywają potencjalne zagrożenia, bezpośrednio oddziałują na oświetlenie pojazdu, układ kierowniczy, a nawet hamulcowy.

Skoda Octavia przede wszystkim potrafi w porę zobaczyć to, co zostało przegapione przez kierowcę. Blind Spot Detection, czyli czujnik martwego pola wykrywa pojazdy w niewidocznych miejscach w lusterkach, ostrzegając przed nieostrożną zmianą pasa ruchu. Lane Assist wspomaga utrzymać pojazd na wybranym pasie, automatycznie korygując tor jazdy gdy zmiana pasa następuje bez włączonego kierunkowskazu. Przy takim zachowaniu drżeć zacznie kierownica, a na zegarach wyświetli się stosowna kontrolka informacyjna. Gdy takie sytuacje będę się nagminnie powtarzać powyżej prędkości 65 km/h, inteligentny system Driver Alert uzna, że kierowca jest zmęczony i zaleci przerwę na kawę.

Pokonywanie długich odległości zdecydowanie ułatwia aktywny tempomat. Adaptive Cruise Control gładko utrzymuje zadaną szybkość, zachowując nie tylko bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego, ale też inteligentnie dostosowuje do niego prędkość. Jeśli to konieczne, aktywny tempomat będzie hamował z prędkością 3,5 m/s2, a w sytuacji ostrzejszego hamowania wyśle do kierowcy także ostrzeżenie. Przy współpracy z funkcją Front Assist, aktywny tempomat może wyhamować samochód z prędkością 6 m/s2 poza terenem zabudowanym i 8 m/s2 w ruchu miejskim.

Czujnik radarowy Front Assist monitoruje drogę przed pojazdem i hamuje w razie wykrycia niebezpieczeństwa. Octavia zatrzyma się w korku, kiedy kierowca się zamyśli. System ostrzeże dźwiękowo i wizualnie gdy auto niebezpiecznie zbliży się do poprzedzającego auta, a gdy nie wykryje reakcji, zahamuje automatycznie.

Skoda Octavia 1.0 TSI 115 KM DSG7

i

Autor: Skoda Skoda Octavia 1.0 TSI 115 KM DSG7 Link: Zobacz galerię

Zobaczy czego nie widać

Na polskich drogach pełnych ograniczeń pomocny okaże się Traffic Sign Recognition. To interesujące rozwiązanie zaczyna coraz częściej pojawiać się u innych producentów aut. System podczas jazdy odczytuje znaki drogowe do 50 metrów przed samochodem i na bieżąco wyświetla je na ekranie komputera wkomponowanego między tarcze zegarów oraz ekranie systemu multimedialnego Columbus. Kiedy niefortunnie dojdzie do kolizji, samoczynnie uaktywniony zostanie Multi Collision Brake, co oznacza kontrolowane hamowanie w celu zapobiegnięcia lub zmniejszenia zagrożenia wystąpienia kolejnych kolizji.

Skoda Octavia to jeden z większych kompaktów na rynku, w związku z czym w momencie parkowania przydadzą się asystenci. Na ciasnych miejscach postojowych Parking Assistant ostrzeże przed wszystkimi przeszkodami wokół pojazdu, a nawet sam odnajdzie odpowiednie dla auta miejsce. Co więcej przy znikomym wsparciu kierowcy Octavia automatycznie zaparkuje równolegle lub prostopadle. Taka operacja nie udałaby się bez pomocy kamer i czujników zbliżeniowych. Co więcej, przy skomplikowanych manewrach nieoceniony będzie Manoeuvre Assist. System kontroluje ruch cofania i minimalizuje ryzyko kolizji zarówno ze statyczną, jak i ruchomą przeszkodą, aktywując automatycznie hamulec w momencie wykrycia niebezpieczeństwa. Trailer Assist pomoże zaparkować z przyczepą dobierając taki kąt obrotu koła kierownicy, aby perfekcyjnie wpasować holowany balast w pożądane miejsce.

Zadaniem kamer obserwujących otoczenie jest też baczne przyglądanie się pieszym. Rozwiązanie o nazwie Pedestrian Monitor obserwuje przechodniów i zapobiega kolizjom z nimi wysyłając do kierowcy stosowne ostrzeżenia świetlne i dźwiękowe. Gdy już nieszczęśliwie do takiego potrącenia dojdzie, działający w zakresie prędkości od 10 do 60 km/h system zatrzyma pojazd. Crew Protect Assistant przygotuje kierowcę i pasażera na wypadek - w razie zagrażającego niebezpieczeństwa system napnie pasy bezpieczeństwa, a nawet przymknie szyby i dach, aby do wnętrza nie wpadły ciała obce.

Skoda Octavia Style

i

Autor: Skoda Skoda Octavia Style Link: Zobacz galerię

Zastosowane w Octavii oświetlenie to nie tylko tradycyjne halogeny. Główne reflektory ze światłami do jazdy dziennej LED mogą zostać wyposażone w technologię Full LED. Wówczas Auto Light Assistance automatycznie reguluje oświetlenie, monitoruje m.in. natężenie światła dziennego, nadjeżdżające z naprzeciwka samochody i poziom oświetlenia miejskiego. Light Assist rozpozna krople na szybie i automatycznie włączy wycieraczki, a po zmroku samochód przywita, albo pożegna kierowcę oświetleniem utrzymującym się przez jakiś czas. Gdy już ruszy się z miejsca, przy prędkościach poniżej 40 km/h łuki i zakręty doświetli funkcja Turning Light.

Poza wyżej wymienionymi rozwiązaniami, solidnie skonstruowana Skoda Octavia ma też wszystkie elementy wynikające z warunków homologacyjnych. Są m.in. trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami siły napięcia pasów, mocowania fotelików dziecięcych Isofix, poduszki powietrzne, czy elektroniczne układy wpływające na stabilizację toru jazdy, poprawiające hamowanie i zapobiegające poślizgowi kół.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki