zdjęcia

Suzuki eVitara zaprezentowane w Warszawie. Kluczową rolę odegra cena

2025-05-20 22:35

Suzuki, japońska marka z ponad stuletnią historią i reputacją producenta stawiającego na sprawdzone rozwiązania, wkracza na rynek samochodów elektrycznych. W połowie maja w Warszawie zaprezentowano eVitarę – nowego elektrycznego SUV-a, który trafi do sprzedaży jesienią. Choć ceny nie zostały jeszcze ujawnione, eVitara ma szansę mocno zaznaczyć swoją obecność w segmencie miejskich elektryków.

Nowa elektryczna Vitara

Suzuki eVitara pozytywnie zaskakujena żywo robi znacznie lepsze wrażenie niż na wizualizacjach czy pierwszych zdjęciach. Jest zgrabnym, miejskim SUV-em (a raczej crossoverem), z ciekawym designem i bogatym wyposażeniem (np. w standardzie jest pompa ciepła i system sterowania termicznego - grzanie akumulatorów zimą lub – w razie – potrzeby chłodzenie ich latem). Z zasięgiem wynoszącym ok. 400 km może stać się poważnym graczem na niezwykle konkurencyjnym rynku miejskich elektryków. Kluczową rolę odegra zapewne cena, która wciąż nie została ujawniona. Sprzedaż modelu rozpocznie się jesienią 2025 roku.

eVitara będzie oferowana w trzech wersjach wyposażenia z napędem na przednie lub wszystkie koła i pojemnością akumulatorów 49 i 61 kWh i silnikami o mocy 144 KM, 174 KM (189 Nm) lub 184 KM (300 Nm).

Elektryczny napęd na cztery koła "ALLGRIP-e"

eVitara bazuje na modelu koncepcyjnym "eVX". Model eVitara to pierwszy globalny strategiczny BEV marki Suzuki. Łączy zaawansowaną technologię z mocną konstrukcją – samochód powstaje na platformie "HEARTECT-e" opracowanej specjalnie dla niego. Jak przekonuje producent, to gwarantuje zwinną i dynamiczną jazdę. eVitara może być wyposażona w elektryczny napęd na cztery koła "ALLGRIP-e" przydatny także poza utwardzonymi drogami.

Nowy model będzie kojarzyć się z solidnością pozostałych SUV-ów Suzuki. Samochód otrzymał koła o dużej średnicy i ma długi rozstaw osi (a co za tym idzie sporo przestrzeni dla kierowcy, pasażerów). Do tego dochodzi zaawansowane wyposażenie ze zintegrowanym wyświetlaczem dużych rozmiarów, zaś solidne panele deski rozdzielczej oraz szeroka konsola środkowa odzwierciedlają motyw przewodni stylistów "High-Tech & Adventure".

W układzie napędowym eVitary zastosowano oś eAxle, w której zintegrowano silnik z falownikiem (w wersji 4WD są dwie takie osie). Dzięki energii z wydajnych akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowym (zaprojektowanych z myślą o bezpieczeństwie oraz niezawodności) oraz silnikowi/silnikom (4WD) samochód dobrze przyspiesza ze startu od zatrzymania i podczas wyprzedzania z niskich do wyższych prędkości.

"ALLGRIP-e" to elektryczny układ przeniesienia napędu na 4 koła z dwiema niezależnymi e-osiami, który opracowano na bazie doświadczeń Suzuki w tworzeniu napędów 4x4. System zapewnia nie tylko wysoką wydajność, ale także pozwala na precyzyjną kontrolę z doskonałą reakcją podczas przyspieszania. W trybie Trail, który przyda się poza asfaltem i na drogach nieutwardzonych, w razie zerwania przyczepności koła są najpierw odpowiednio hamowane, a moment obrotowy przekierowany na pozostałe wciąż zachowujące przyczepność (funkcja LSD).

Platforma "HEARTECT-e" specjalnie dla BEV od SuzukiCharakteryzuje się lekką konstrukcją, chroni przed przebiciami z elektrycznego napędu, a więc przed potencjalnym porażeniem prądem i – dzięki krótkim zwisom z przodu i z tyłu - gwarantuje przestrzeń w kabinie dla kierowcy oraz pasażerów. Podłogę platformy poprowadzono możliwie nisko, aby w samochodzie lepiej rozmieścić akumulatory.

Produkcja Suzuki eVitara odbywa się w fabryce Gujarat (Indie).

Suzuki eVitara. Prezentacja w Warszawie: