zdjęcia

Suzuki zaprezentowało elektryczną Vitarę. To pierwszy elektryczny SUV tej marki

2024-11-06 20:30

Produkcja eVitary rozpocznie się w indyjskiej fabryce Gujarat wiosną 2025 roku, a sprzedaż ruszy globalnie, w tym w Europie, Indiach oraz w Japonii, latem przyszłego roku.

Suzuki eVitara - premiera

Suzuki eVitara powstał z wykorzystaniem rozwiązań modelu koncepcyjnego "eVX", który w 2023 roku pokazano na targach Auto Expo w Indiach oraz na Japan Mobility Show w Tokio. Samochód, zaprojektowany według koncepcji "Emotional Versatile Cruiser", łączy zaawansowaną technologię z mocną konstrukcją typową dla pozostałych SUV-ów Suzuki. To nie tylko pierwszy BEV Suzuki, ale też pierwszy samochód elektryczny japońskiej marki z nowatorskim napędem na cztery koła "ALLGRIP-e", zbudowany na platformie "Heartect-e" stworzonej specjalnie dla potrzeb tego projektu. eVitara jest zeroemisyjna, przyjazna środowisku i gwarantuje dzielność również podczas jazdy poza asfaltem.

Motywem przewodnim projektu SUV-a Suzuki jest "High-Tech & Adventure", co łatwo skojarzyć z zaawansowaniem technologicznym BEV i solidnością SUV-ów Suzuki, podano w komunikacie prasowym. Nowy samochód ma koła o dużej średnicy, duży rozstaw osi i deskę rozdzielczą ze zintegrowanym wyświetlaczem dużych rozmiarów, zaawansowane wyposażenie oraz konsolę środkową w kolorze fortepianowej czerni, która efektownie odbija światło.

Układ napędowy

BEV konstrukcji Suzuki został wyposażony w oś/osie eAxle (w zależności od wersji, odpowiednio, 2WD lub 4WD), w których zintegrowano silnik/silniki wraz z falownikiem oraz bezpieczne, niezawodne akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe. Samochód charakteryzuje dobre przyspieszenie w całym zakresie prędkości (od pełnego zatrzymania do vmax).

"ALLGRIP-e", który jest montowany w modelu e Vitara to elektryczny układ napędu na 4 koła. Przy jego opracowaniu wykorzystano doświadczenie inżynierów Suzuki w off-roadzie. Auto zostało wyposażone w dwie niezależne e-osie, z przodu i z tyłu. System ten zapewnia nie tylko wysoką sprawność i wytrzymałość, ale także pozwala na precyzyjną kontrolę i doskonałą reakcję na gaz, przekonuje producent. ALLGRIP-e ma również tryb Trail, który przydaje się z daleka od ubitych dróg. W razie utraty przyczepności jednego z kół następuje jego błyskawiczne dohamowanie, a następnie moment obrotowy jest przekierowany na inne koła (funkcja LSD).

Platforma elektrycznego SUV-a Suzuki jest lekka, chroni przed przebiciem i dzięki krótkim zwisom gwarantuje przestronność we wnętrzu. Podłogę tak konstruowano, żeby zaoszczędzić miejsce na pojemne akumulatory.

- eVitara to nasz pierwszy BEV, którego opracowaniu poświęciliśmy wiele sił i środków, żeby dla naszych klientów stworzyć łatwy w obsłudze samochód. W zależności od wymagań i rynkowej specyfiki chcemy oferować klientom pojazdy typu BEV, hybrydy oraz auta napędzane CNG. Wprowadzenie modelu eVitara to znaczący krok na drodze do obniżenia poziomu CO2. Będziemy nadal rozwijać ofertę i proponować nowe rozwiązania BEV dopasowane do różnych wymagań, które łączy wspólny mianownik – neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla - powiedział Toshihiro Suzuki, prezydent Suzuki.

Produkcja eVitary rozpocznie się w indyjskiej fabryce Gujarat wiosną 2025 roku, a sprzedaż ruszy globalnie, w tym w Europie, Indiach oraz w Japonii, latem przyszłego roku.

Suzuki sprzedaje rocznie na całym świecie ponad 3,2 mln samochodów i blisko 2 mln motocykli, w ofercie ma także silniki zaburtowe. Do 2030 roku 80 proc. europejskiej sprzedaży mają stanowić samochody elektryczne.

Suzuki eVitara - zdjęcia:

Złoty Laur 2024 - Suzuki Motor Poland
Źródło: Suzuki zaprezentowało elektryczną Vitarę. To pierwszy elektryczny SUV tej marki