Tak wygląda Południowa Obwodnica Warszawy. Niesamowita trasa S2 z lotu ptaka - ZOBACZ WIDEO

2020-08-24 10:15

Na budowie Południowej Obwodnicy Warszawy praca wre. Jeżeli tempo zostanie utrzymane, kierowcy jeszcze w tym roku skorzystają z dwóch nowych odcinków. Natomiast trzeci - tunel przechodzący pod Ursynowem - będzie gotowy w drugiej połowie 2021 roku.

Do zabetonowania płyty dennej w tunelu zostały ostatnie metry. Wyburzone zostały też tymczasowe podpory pod tunelem metra w nawie południowej i usuwane są już w nawie północnej. Zaawansowanie prac na pierwszym odcinku S2 to zdaniem GDDKiA całe 81 proc.

Końcówka prac na moście

Po obu stronach mostu na Wiśle gotowe są już dojazdy, montowane jest oznakowanie pionowe i trwają prace porządkowe. Przypomnijmy, że ten fragment drogi ekspresowej S2 ma 6,5 km długości, z czego most na Wiśle około 1,5 km i na nim obecnie dzieje się najwięcej. Zaawansowanie prac na Zadaniu B wynosi prawie 89 proc.

Sprawdź: Trzeci odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy już prawie gotowy. ZDJĘCIA i WIDEO z placu budowy

W ostatnim czasie zabetonowano jeden z dwóch zworników – elementów łączących most zbudowany na podporach nurtowych w całość. Po stronie Wilanowa zbrojony jest drugi zwornik. Jednocześnie ustawiane są krawężniki, wykonywana jest kapa chodnikowa oraz montowane kotwy i deski gzymsowe, a płyta mostu przygotowywana jest pod układanie papy. Asfalt twardolany leży na obu zachodnich nitkach mostu nad terenem zalewowym oraz na południowej nitce po wschodniej stronie mostu.

Wszyscy wiemy, jak ważna i wyczekiwana jest ta inwestycja. Kierowcy w tym roku wjadą na dwa z trzech odcinków z nowym mostem na Wiśle, a udrożnienie węzła Lubelska wyprowadzi ruch ze stolicy na wschód do autostrady A2 i w kierunku Lublina na S17. W połowie przyszłego roku planujemy udostępnić odcinek przez Ursynów, a wtedy kierowcy w pełni wykorzystają walory całej, 20-kilometrowej trasy. To nasz cel i będziemy do niego dążyć wspólnie z wykonawcami.

- podkreśla Tomasz Żuchowski, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.

Wydłużenie, a nie opóźnienie

Termin zakończenia robót został przewidziany w październiku 2020 r. Powodem wydłużenia czasu na ukończenie były nieprzewidziane warunki gruntowe w nurcie Wisły. Ponadto w analizie są kolejne roszczenia wykonawcy.

Zobacz: Droga S8 to teraz Trasa Bohaterów Bitwy Warszawskiej. Obchodzimy stulecie "Cudu nad Wisłą"

Z „opóźnieniem” mamy do czynienia wtedy, gdy zawini jedna lub obie strony umowy. Czym innym jest „wydłużenie czasu na ukończenie robót”. Jest ono możliwe na warunkach określonych w umowie wówczas, gdy wykonawca przedstawi wyjaśnienia i poda powody, z których wynikać będzie konieczność wydłużenia czasu trwania kontraktu. Przyczyny te muszą być obiektywne i niezależne od stron. Z reguły wynikają one z czynników zewnętrznych, np. warunków gruntowo-wodnych, warunków atmosferycznych, odkryć archeologicznych itp., a więc czynników, których nie można przewidzieć czy też w sposób jednoznaczny opisać w umowie

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki