To auto wkrótce stanie się klasykiem. Żegnamy BMW i8, którego produkcja zbliża się do końca

2020-03-12 10:20

Po 6 latach, produkcja BMW i8 dobiega końca. Żegnamy samochód, który wzbudził wiele kontrowersji, ale pokazał na co stać BMW w kwestii napędu hybrydowego. Sportowy, zelektryfikowany model był również polem do popisu dla nowych technologii, a dzięki swoim osiągom zapewniał typową dla bawarskiej marki radość z jazdy.

BMW i8 jest na ostatniej prostej, by przejść do historii. Jego produkcja zakończy się w kwietniu - to wtedy z taśm fabryki w Lipsku zjedzie ostatni egzemplarz zelektryfikowanego sportowca. Ten model był pierwszym hybrydowym samochodem typu plug-in w gamie producenta, a dziś nosi tytuł najlepiej sprzedającego się auta sportowego z napędem hybrydowym na świecie. Od 2014 roku sprzedano 20 tys. sztuk i8.

SprawdźDwa sposoby na kompaktowe premium za ćwierć miliona. Sportowy Mercedes czy BMW z dieslem?

Historia BMW i8 sięga 2009 roku i targów we Frankfurcie. To tam zaprezentowano model studyjny BMW Vision EfficientDynamics, który był zapowiedzią produkcyjnego egzemplarza i został entuzjastycznie przyjęty przez publiczność. Mało kto spodziewał się, że pokazane światu w 2013 roku i8 będzie tak podobne do koncepcyjnego wozu.

BMW i8

i

Autor: BMW BMW i8

BMW i8 napędzane jest 231-konnym, 1.5-litrowym silnikiem R3, wspomaganym przez motor elektryczny o mocy 131 KM. Nisko umieszczone akumulatory obniżają środek ciężkości, a na samym prądzie odmiana coupe może przejechać 55 km. Bez udziału silnika spalinowego, BMW może się poruszać z prędkością do 120 km/h. Innowacje nie kończyły się jednak na układzie napędowym.

BMW i8, podobnie jak i3, ma wnętrze wykonane z materiałów pochodzących w dużej części z odzysku. Konstrukcja auta obfituje zaś w lekkie i wytrzymałe tworzywa z szeroko zastosowanym włóknem węglowym na czele. Innowacji nie brakuje również w kwestii wyposażenia, które zadebiutowało w i8 i z czasem zostało przeniesione do innych modeli, tak jak np. laserowe światła.

BMW i8 Roadster, BMW i8 Coupe

i

Autor: BMW BMW i8 Roadster, BMW i8 Coupe

Powodem do dumy dla BMW jest nie tylko sprzedaż 20 tys. sztuk i8, ale ogrom nagród, które otrzymał ten samochód. W latach 2015-2019 jego hybrydowy napęd plug-in pięć razy z rzędu zdobywał co najmniej jeden tytuł w renomowanym rankingu „Engine of the Year Award”. Nie brakowało trofeów również w "konkursach piękności". Brytyjski magazyn „Top Gear” oraz jury „UK Car of the Year” mianowały BMW i8 „Samochodem Roku”. W „Auto Test” i „Ökotrend” samochód zdobył tytuł „Zielonego zwycięzcy Auto Testu”. Renomowane wyróżnienia, takie jak iF Design Award czy red dot Award, potwierdzają jakość i urok jego stylistyki. 

Pozostaje pożegnać BMW i8 i podziękować Bawarczykom za stworzenie tak odważnego projektu. Apetyt rośnie w miarę jedzenia - czym zaskoczą nas kolejne modele z serii i? Pewne jest, że auta z tym oznaczeniem będą już w 100% elektryczne. Czy emocje znane z i8 uda się zaszczepić w nadchodzących projektach?

Zobaczcie WIDEO, które pokazuje, jak bliskie konceptom są wersje produkcyjne modeli BMW serii i

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki