Autosegment A

i

Autor: SuperAuto24.pl Samochody miejskie - segment A

TOP 5 segmentu A – zobacz najpopularniejsze małe auta

2018-03-02 8:07

Małe samochody mają wiele zalet w jeździe po mieście – są zwinne, łatwe w parkowaniu i mało palą. Dawniej w przypadku najmniejszych aut problemem była jakość wykonania, ale w ostatnich latach wiele się w tej kwestii zmieniło. Coraz więcej producentów proponuje w tej klasie pomysłowo zaprojektowane, bardzo dobrze wykonane i bogato wyposażone samochody z charakterem.

Wyniki sprzedaży samochodów segmentu A w 2017 roku potwierdzają, że największe szanse na sukces mają stylowe i dobrze wyposażone modele. Jak wynika z danych CEPiK, w ubiegłym roku tylko pięć modeli z najmniejszego segmentu przekroczyło granicę 1000 rejestracji. W tej grupie różnica wyników jest całkiem spora – na pierwszym miejscu znalazła się Toyota Aygo, którą wybrało 3254 kierowców, natomiast TOP5 zamyka Kia Picanto, którą zarejestrowano w ciągu roku 1163 razy.

Toyota Aygo

Miejska Toyota wyróżnia się designem inspirowanym mangą, anime i kulturą J-Pop oraz detalami, które można nie tylko dobierać przy zakupie, ale wymieniać w trakcie użytkowania auta. Japoński mieszczuch daje ogromne możliwości stworzenia własnej kompozycji kolorystycznej dzięki 8 wersjom kolorystycznym grilla i tylnego dyfuzora, bocznym listwom w 5 kolorach, 8 kolorom dachu oraz 21 wzorom felg i kołpaków. Dobór kolorów obejmuje także detale we wnętrzu.

Zobacz TEST: Toyota Aygo - powiew świeżości w klasie mini

Topową wersją Aygo jest x-cite, ale najciekawszą – x-play Selection. Aygo Selection to trzy kompozycje kolorystyczne nadwozia do wyboru – perłowobiała z czerwono-czarnymi detalami, niebieska z czarnymi elementami oraz czarna z czerwonymi elementami wykończenia. W wyposażeniu tej wersji znajdziemy m.in. światła do jazdy dziennej LED, 6 poduszek powietrznych, klimatyzację, elektryczne przednie szyby i lusterka, system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym, bluetooth i kamerą cofania oraz skórzaną wielofunkcyjną kierownicę. Nawigacja satelitarna wymaga dopłaty  2500 zł, tylne czujniki parkowania – 700 zł, zaś inteligentny kluczyk – 2100 zł. Za składany, materiałowy dach dopłacimy 4000 zł. Bazowa wersja Toyoty Aygo kosztuje 39 800 zł (za auto trzydrzwiowe), a cennik zamyka kwota 48 800 zł za najwyższą wersję wyposażenia w nadwoziu pięciodrzwiowym.

Aygo napędza litrowy silnik 69 KM z 5-biegową manualną lub zautomatyzowaną skrzynią. Samochód przyspiesza do setki w 14,2 s i zużywa średnio 4,1 l/100 km. Bagażnik ma pojemność 168 litrów.

Skoda Citigo

Design Skody Citigo jest bardziej stonowany, ale jak widać klasyka broni się sama. Citigo w 2017 roku wybrało 2809 klientów. Jest to praktyczny samochód z bagażnikiem o pojemności aż 251 litrów, czyli jednym z większych w tym segmencie. Najwyższa wersja wyposażenia z mocniejszym silnikiem kosztuje od 47 200 zł (5-drzwiowe nadwozie), a cennik otwiera 3-drzwiowa wersja kwotą 36 900 zł.

Najmniejsza Skoda ma w swoim cenniku pakiet Color, czyli dach i lusterka boczne w kolorze białym bądź czarnym. Godny uwagi jest także pakiet sportowy, na który składają się 15-calowe felgi aluminiowe, sportowe zawieszenie i mocno przyciemnione tylne szyby. Dostępne są również srebrne detale we wnętrzu i biały dekor na desce rozdzielczej.

Zobacz: Skoda Citigo jak Lamborghini? TEST malucha po liftingu

Wyższa wersja wyposażenia Style zawiera m.in. 4 poduszki powietrzne, światła do jazdy dziennej LED, elektryczne lusterka i przednie szyby, tylne czujniki parkowania, klimatyzację, system multimedialny z ekranem dotykowym i bluetooth. Panoramiczne okno dachowe kosztuje 3100 zł, zaś tempomat – 500 zł.

Citigo ma w ofercie dwa litrowe silniki o mocy 60 KM lub 75 KM. Mocniejszą jednostkę można sparować ze zautomatyzowaną skrzynią ASG. Mniejszy silnik przyspiesza do 100 km/h w 14,4 s i spala średnio 4,5 l paliwa na 100 km. Motor 75 KM potrzebuje 13,2 s do setki i zużywa 4,6 l/100 km.

Volkswagen Up!

Zarówno możliwości stylizacji i doboru wyposażenia, jak i rozpiętość cenowa są w przypadku tego modelu całkiem spore. W 2017 roku wybrało ten model 1904 osób. W najwyższej wersji wyposażenia pięciodrzwiowy Up! GTI kosztuje 63 840 zł. Decydując się na bazową wersję z trzema "furtkami" musimy przygotować 37 590 zł.

Zobacz porównanie: Volkswagen up! vs. Hyundai i10

Usportowiony Up! GTI ma zderzaki o sportowym wyglądzie, czerwone zaciski hamulcowe i modulator dźwięku, a także trójramienną, skórzaną kierownicę wielofunkcyjną. Samochód jest wyposażony także w światła do jazdy dziennej LED, 4 poduszki powietrzne, klimatyzację oraz system radiowy z CD, SD i MP3. System multimedialny z 5-calowym ekranem dotykowym jest dostępny w jednej wersji wyposażenia w standardzie oraz w czterech jako opcja. Za 3270 zł można wybrać elektrycznie otwierany szklany dach. Za dopłatą dostępny jest także biały lub czarny lakier dachu, kontrastujący z kolorem nadwozia.

Najmniejszy Volkswagen jest oferowany z czterema silnikami 1.0 – wolnossącymi o mocy 60 KM i 75 KM oraz turbodoładowanymi TSI o mocy 90 KM i 115 KM. Automatyczna skrzynia biegów ASG jest dostępna z jednostką 60 KM i 70 KM.

Fiat 500

Charakterystyczny styl Fiata 500 jest łatwo rozpoznawalny i stanowi wdzięczną bazę dla pastelowych kolorów lakieru. Na tle segmentu wyróżnia się także układ wnętrza – design deski rozdzielczej i foteli jest ciekawy, jednak pozycja za kierownicą i brak tunelu między fotelami to kwestia gustu. W ubiegłym roku Fiatem 500 zainteresowało się 1625 osób.

Zobacz TEST: Fiat 500 - 60-letni młodzik

Topowa wersja Lounge jest wyposażona w 7 poduszek powietrznych, klimatyzację, tempomat, elektryczne lusterka boczne, system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym i bluetooth. Tylne czujniki parkowania kosztują dodatkowo 1100 zł, zaś półautomatyczna skrzynia biegów – 4400 zł. Cennik pozwala wybrać czarny lakier dachu, panoramiczny szklany dach z roletą, otwierany szklany dach oraz wersję 500C z dachem materiałowym. W ofercie znajdują się także wersje dwukolorowe oraz wzorzyste okleiny dachu. Cennik pięćsetki otwiera bazowa wersja Pop kwotą 42 900 zł. Za wersję 500 Lounge z najmocniejszym silnikiem zapłacimy standardowo 57 400 zł.

W cenniku pięćsetki znajdziemy trzy silniki. Podstawowy 1.2 l o mocy 69 KM rozpędza auto do 100 km/h w 12,9 s i zużywa średnio 4,9 l/100 km. Najmocniejszy silnik 0.9 TwinAir o mocy 105 KM ma do zaoferowania przyspieszenie do setki w 10 s. Bagażnik ma pojemność 185 l.

Kia Picanto

Styl Kii Picanto wpisuje się w język stylistyczny tej marki, interpretując go w nowoczesny sposób. W 2017 roku model zanotował 1163 rejestracje.

Najciekawsze wersje wyposażenia to topowe, równorzędne względem siebie GT Line i X Line, nawiązujące odpowiednio do samochodów sportowych i SUV-ów. GT Line ma sportową stylistykę zderzaków, dyfuzor i nakładki progowe, zaś wersja X Line otrzymała zderzaki w stylu SUV, czarne nakładki na nadkola, progi i drzwi oraz większy prześwit. Obie wersje wyróżniają się odpowiednimi elementami stylistycznymi nadwozia i wnętrza oraz sportowym wzorem kierownicy.

Zobacz TEST: Kia Picanto - mały rozrabiaka

Picanto w topowych wersjach jest wyposażone w 6 poduszek powietrznych, światła do jazdy dziennej i tylne lampy LED, czujniki parkowania z tyłu, elektryczne szyby i lusterka boczne, automatyczną klimatyzację oraz system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym, bluetooth, kamerą cofania i Android Auto/Apple CarPlay. Nawigacja jest dostępna za 1500 zł, a w tej samej cenie można doposażyć auto w system automatycznego hamowania awaryjnego.

Samochód jest dostępny z trzema silnikami – 1.0 MPI o mocy 67 KM, 1.2 MPI o mocy 84 KM (dostępny także z automatyczną skrzynią biegów) oraz turbodoładowanym 1.0 T-GDI o mocy 100 KM. Podstawowa jednostka przyspiesza do 100 km/h w 14,3 s i zużywa średnio 4,4 l/100 km. Silnik turbo potrzebuje do osiągnięcia setki 10,1 s. Bagażnik mieści 255 l. Dwie najwyższe wersje wyposażenia z najmocniejszym silnikiem kosztują od 61 490 zł, a cennik otwiera bazowy wariant z silnikiem 1.0 MPI 67 KM za 39 990 zł.

Porównanie aut segmentu A:

Model Liczba
rejestracji
w 2017 r.
Cena modelu
bazowego
Silnik bazowy Cena topowego
modelu
Najmocniejszy silnik
Poj. bagaznika
Toyota Aygo 3254 39 800 zł (X+Comfort)
1.0 VVT-i 69 KM 5MT
48 800 zł (X-Cite)
1.0 VVT-i 69 KM 5MT 168 l
Skoda Citigo 2809 36 900 zł (Ambition) 1.0 MPI 60 KM 5MT 47 200 zł (Style) 1.0 MPI 75 KM 5ASG 251 l
Volkswagen Up! 1904 37 590 zł (take up!) 1.0 60 KM 5MT 63 840 zł (GTI) 1.0 TSI 115 KM 6MT 251 l
Fiat 500 1625 42 900 (Pop) 1.2 8V 69 KM 57 400 zł (Lounge) 0.9 TwinAir 105 KM 185 l
Kia Picanto 1163 39 990 zł (M) 1.0 MPI 67 KM 5MT 61 490 zł (GT Line/X-Line) 1.0 T-GDI 100 KM 5MT 255 l

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki