Toyota

i

Autor: Toyota

Toyota przedstawia całkiem nowy silnik 1.2 Turbo

2015-05-22 19:18

Toyota prezentuje całkowicie nową, rzędową 4-cylindrową jednostkę benzynową z turbosprężarką. Japończycy opracowali nowy silnik o pojemności 1.2 litra, który ma wyróżniać się na rynku nie tylko dobrymi osiągami i niskim zużyciem paliwa, ale także brakiem efektu tak zwanej "turbo-dziury" i natychmiastową reakcją na gaz.

Opracowana od podstaw jednostka benzynowa Turbo o pojemności 1197 cm3 rozwija moc 116 KM i moment obrotowy 185 Nm, w zakresie już od 1500 do 4000 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w kompaktowym Aurisie zajmuje 10,1 sekundy, a elastyczność na 5-biegu od 80 do 120 km/h wynosi 13,7 s. Toyota Auris wyposażona w nową jednostkę Turbo osiąga prędkość maksymalną 200 km/h. Zużycie w Aurisie 1.2 Turbo w cyklu mieszanym ma wynosić tylko 4,7 l/100 km, przy emisji 109 g/km CO2.

System VVT-iW

W konstrukcji silnika zastosowano innowacyjny system sterowania czasem otwarcia zaworów VVT-iW (Variable Valve Timing – inteligent Wide). To pozwala na opóźnienie czasu otwarcia zaworów dolotowych, na tej samej zasadzie co w silnikach benzynowych, stosowanych w napędzie hybrydowym Toyoty, powodując wejście jednostki w cykl pracy Atkinsona. Dzięki temu, przy spokojnej jeździe, znacznie zmniejszone są straty wynikające z zasysania powietrza do komory spalania, a w konsekwencji jednostka jest oszczędna. Przy bardziej zdecydowanym dodaniu gazu, silnik powraca do tradycyjnego cyklu pracy Otto, zapewniając kierowcy wysokie osiągi.

Podwójny układ chłodzenia

Zastosowanie podwójnego układu chłodzenia pozwoliło na podniesienie sprawności silnika w pewnych warunkach pracy, co również pozytywnie wpływa na lepsze osiągi przy obniżonym zużyciu paliwa. Rozwiązanie zakłada oddzielenie układu chłodzącego turbosprężarkę i intercooler od układu chłodzenia silnika. Dzięki temu obniżona została temperatura powietrza zasysanego przez jednostkę. Dodatkowo zastosowany w układzie wydechowym wymiennik ciepła zmniejsza temperaturę spalin, wyraźnie poprawiając efektywność pracy turbosprężarki.

Płynny Start & Stop

W silniku 1.2 Turbo zastosowano nowy rozrusznik, skonstruowany tak, by zapewnić szybki i płynny start silnika. Kiedy system wyłącza silnik, rozrusznik utrzymuje tłok w połowie suwu sprężania. Podczas ponownego uruchomienia w pierwszym cylindrze następuje wtrysk bezpośredni, powodując uwarstwienie mieszanki. Poprzez opóźnienie zapłonu, powstrzymywany jest wzrost momentu obrotowego, aby zapobiec nadmiernemu wzrostowi obrotów i tym samym zapewnić spokojny i pewny start.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki