Toyota tworzy mapy aktualizowane w czasie rzeczywistym

i

Autor: Toyota Toyota tworzy mapy aktualizowane w czasie rzeczywistym

Toyota tworzy mapy aktualizowane w czasie rzeczywistym

2016-01-04 11:06

Co wyjdzie, jeśli do map Google doda się Janosika i pomnoży przez aktualizację w czasie rzeczywistym i 100 razy większą precyzję? Wyjdą nowe i bardzo dokładne mapy Toyoty.

Toyota rozwija system generowania wysoce precyzyjnych map z myślą o technologii zautomatyzowanego prowadzenia pojazdów. System ma wykorzystywać dane z kamer i odbiorników GPS samochodów zwykłych użytkowników – warunkiem uczestnictwa w programie jest oczywiście zainstalowanie takich urządzeń w samochodzie. W ten sposób Toyota przenosi crowdsourcing znany kierowcom chociażby z Janosika na wyższy poziom.

Zobacz też: Gadżety w aucie. Sprawdź jakie są najważniejsze

System wykorzystuje kamery i dane GPS tysięcy pojazdów do gromadzenia obrazów dróg. Informacje te trafiają do centrów przetwarzania danych, gdzie są automatycznie łączone w spójną całość, poddawane korekcji i aktualizowane. W ten sposób na bieżąco powstają mapy dróg dla rozległych obszarów, na tyle precyzyjne, że umożliwiają autonomicznym samochodom bezkolizyjne poruszanie się po drogach publicznych.

Warunkiem skutecznego wdrożenia systemów automatycznego prowadzenia pojazdów jest dysponowanie cyfrowym opisem układu dróg z uwzględnieniem zasad ruchu drogowego, w tym informacji o ograniczeniach prędkości i oznakowaniu dróg. Precyzyjna lokalizacja pojazdów wymaga także dostępu do informacji o oznakowaniu poziomym, krawężnikach i innych elementach dróg, a także dziurach i wybojach. Do tej pory dane dla systemów automatycznego prowadzenia samochodów gromadzone były przez specjalne pojazdy wyposażone w trójwymiarowe skanery laserowe. Dane zbierane przez nie podczas jazdy po obszarach zurbanizowanych i terenach niezabudowanych były ręcznie uzupełnianie o dodatkowe informacje np. o oznakowaniu. Wadą tego sposobu tworzenia map jest jednak rzadka aktualizacja, ograniczająca ich użyteczność.

Sprawdź: Nawigacja satelitarna standardowym wyposażeniem aut BMW

Metoda ta wiąże się ze znacznymi kosztami, wynikającymi z manualnego procesu gromadzenia i uzupełniania informacji. Choć efekty działania takiego systemu, opartego na kamerach i GPS, obarczone są większym prawdopodobieństwem błędu, niż dane uzyskane z użyciem trójwymiarowych skanerów laserowych, błędy pozycjonowania można eliminować za pomocą technologii integrujących i korygujących obrazy zebrane z wielu pojazdów, a także precyzyjnych mechanizmów wyznaczania trajektorii ruchu. Dzięki temu błąd pozycjonowania na prostych drogach nie przekracza 5 cm. Wykorzystanie do gromadzenia informacji pochodzących z wielu pojazdów zwykłych użytkowników i istniejącej infrastruktury zapewnia bieżącą aktualizację danych. Dodatkową zaletą jest możliwość wdrożenia i rozbudowy systemu przy stosunkowo niewielkich nakładach.

Toyota chce rozpocząć program crowdsourcingowego tworzenia map w 2020 roku. Choć początkowo użycie systemu ma być ograniczone do dróg ekspresowych i autostrad, plany dalszego rozwoju przewidują rozszerzenie jego zastosowania na zwykłe drogi, a także wykorzystanie do zapobiegania wypadkom.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku


Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki