Volkswagen e-Crafter zrewolucjonizuje transport. Czy elektryczny samochód sprawdza sie w codziennej pracy?

2018-12-18 14:53

Auta dostawcze poruszające się po mieście robią około 100-150 kilometrów dziennie. Zatem dlaczego by tego typu dostaw nie realizować autem elektrycznym? W Warszawie właśnie ruszył pilotażowy program „Misja Zerowa Emisja”, w ramach którego kilka dużych firm przestawi swoją samochodową flotę na elektryczne Volkswageny e-Crafter.

Rocznie przewozi się w Warszawie ponad miliard ton różnego rodzaju ładunków. Kurierzy, dostawcy i przewoźnicy, w samym tylko Śródmieściu wykonują dziennie ponad kilkanaście tysięcy operacji załadunku i rozładunku. Wpływa to na jakość powietrza w mieście.

Dostawy do klientów IKEA i sklepów H&M w Warszawie będą realizowane elektrycznym Volkswagenem e-Crafterem. W ramach pilotażu Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) zbada, czy logistyka w miastach może być przyjazna środowisku i efektywna ekonomicznie.

„Celem projektu Misja Zerowa Emisja jest przeprowadzenie rzetelnej i miarodajnej analizy porównawczej emisji CO2 oraz całkowitych kosztów posiadania pojazdu elektrycznego w odniesieniu do pojazdu spalinowego. W tym celu, na ulice Warszawy wyjadą dwa pojazdy: elektryczny e-Crafter i jego konwencjonalny odpowiednik, Crafter z silnikiem Diesla”

– mówi Łukasz Witkowski z PSPA.

Badania

W pierwszej kolejności dostawy będą realizowane dla marki IKEA. Towary ze sklepów trafiać będą prosto do klientów. Następnie realizowane będą dostawy dla H&M. Badanie przeprowadzone zostanie w codziennym trybie pracy, na tych samych trasach przez dwa pojazdy, przez okres 3 tygodni dla każdego z partnerów.

Volkswagen e-Crafter, Misja Zerowa Emisja

i

Autor: Volkswagen Volkswagen e-Crafter, Misja Zerowa Emisja

Analizie zostaną poddane parametry eksploatacyjne e-Crafterów m.in. czas jazdy, pokonywany dystans, średnia prędkość, profil przyśpieszeń, liczba ładowań oraz zużycie energii. Zakładając ośmiogodzinny dzień pracy kierowcy, na każdy parametr przypadnie około 25 tysięcy pomiarów każdego dnia. Dokładność lokalizacji pojazdów wynosić będzie 1,5-4 m, a każdy nadajnik będzie widoczny dla przynajmniej 4 z 24 satelitów. W raporcie końcowym uwzględnione będą dodatkowo takie parametry jak cena pojazdu, cena paliwa i energii elektrycznej, koszty serwisu, a nawet temperatura otoczenia. Premierę raportu zaplanowano na marzec przyszłego roku, podczas kongresu MOVE (Mobility & Vehicles) w trakcie Poznań Motor Show 2019.

„Dbałość o środowisko naturalne jest priorytetem coraz szerszego grona firm. Przejawia się to zaangażowaniem w projekty i tworzenie rozwiązań, które łączą efektywność z ekologią. Cieszymy się, że projekt tej skali, pod patronatem Europejskiego Stowarzyszenia Elektromobilności (AVERE), możemy realizować jako pierwsi w Polsce”

– mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, największej w kraju organizacji nakierowanej na promocję elektromobilności.

Czas pokaże, czy samochód dostawczy z napędem elektrycznym może się sprawdzić w roli auta kurierskiego. Teoretycznie zasięg około 200 kilometrów powinien pozwolić na bezproblemowe realizowanie dostaw na terenie całego miasta.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki