Policja zmierzy normy emisji spalin i hałasu samochodów w Warszawie

i

Autor: Urząd Miasta

Wjedziesz do centrum Krakowa starym autem - zapłacisz karę. To już pewne

2022-03-17 9:41

Znamy już szczegóły strefy czystego transportu, która od 1 stycznia 2023 roku ma zacząć obowiązywać w Krakowie. Wjazd do centrum starszym, spalinowym autem będzie się wiązał z mandatem, a nadchodzące prawo będzie dotyczyły przede wszystkim właścicieli aut z silnikiem diesla.

Zapowiadana od dawna strefa czystego transportu w Krakowie nabiera konkretnych kształtów, a władze miasta zaproponowały jej kształt. Strefa miałby obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku, a jej granice zostały określone na podstawie pomiarów emisji szkodliwych substancji, z tlenkami azotu (tzw. NOx) na czele. Mapa pokazuje, że w strefie, do której nie wjedziemy starszymi samochodami znajdą się m.in. Stare Miasto, Stare Podgórze, Nowy Świat Kazimierz, Kleparz. Jakie auta nie będą mogły tam wjechać i z jaką karą będą się musieli liczyć nieposłuszni kierowcy?

Mandat w wysokości 500 zł zapłacą właściciele aut, którzy za nic będą mieli przepisy określone w Ustawie o elektromobilności. Krakowski samorząd zapewnia jednak, że ograniczeniami nie będą objęci mieszkańcy strefy, a także przedsiębiorcy, którzy prowadzą na jej terenie działalność gospodarczą. Wyjątki mają być przewidziane również dla aut zabytkowych.

Mierzenie jakości spalin w samochodach

i

Autor: Damian Bonarek Mierzenie jakości spalin w samochodach

Jakie auta nie wjadą do SCT?

Po pierwsze, surowsze ograniczenia dla diesli. Po drugie, istotny będzie rok produkcji auta i spełniane przez nie normy, po trzecie, ograniczenia będą wprowadzane stopniowo. W pierwszym etapie, który ma obowiązywać od 1.01.2023 do 31.12.2023, do SCT nie wjadą auta spełniające normę emisji Euro 1 i Euro 2. Norma Euro 3 zaczęła obowiązywać dla aut homologowanych od stycznia 2000 roku.

W drugim etapie, od 1.01.2024 do 1.07.2025, niemile widziane będą auta benzynowe spełniające normę Euro 1 i 2, ale również diesle spełniające normę Euro 3. Dla posiadaczy aut z silnikami wysokoprężnymi oznacza to, że wjadą tylko, jeśli ich samochody były rejestrowane w styczniu 2006 roku lub później.

W trzecim etapie, od 1.07.2025 do 1.01.2027 granica dla aut osobowych wciąż będzie obowiązywać na poziomie Euro 3, ale w kwestii diesli dozwolone będą tylko te spełniające normę Euro 5 (od 01.2011)

Czwarty etap, od 1.01.2027 do 1.07.2028, oznacza zakaz wjazdu dla aut z silnikami benzynowymi spełniających normę Euro 1, Euro 2 i Euro 3. Dla diesli będzie to norma Euro 6.

Etap piąty, od 1.07 2028 do 1.01.2030 to obowiązek spełnienia normy Euro 5 (silniki benzynowe) lub Euro 6 (diesle).

W ostatnim etapie, który ma ruszyć od 1.01.2030, do SCT wjadą tylko auta benzynowe spełniające normę Euro 5 lub diesle Euro 6d, a więc zarejestrowane od września 2019.

Sonda
Czy strefa czystego transportu w Krakowie to dobry pomysł?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki