Współczesna Skoda Octavia ma już 20 lat

2016-04-12 12:06

Rozpoznawalna i ceniona przez użytkowników Skoda Octavia ma już 20 lat. Kompakt czeskiej marki, który trafił do produkcji w 1996 roku, w ciągu dwóch dekad doczekał się trzech generacji i został sprzedany łącznie w ilości ponad 5 milionów egzemplarzy.

Skoda Octavia obchodzi ważny jubileusz. Unikalna kombinacja przestronnego i pojemnego nadwozia typu liftback oraz kombi, od 20 lat rozwija się w najlepsze pod czujnym okiem Volkswagena. Auto swoją nazwę odziedziczyło po modelu Skody wytwarzanym w latach 1959-1971. Stworzona w centrum rozwoju Skody w Mlada Boleslav pierwsza współczesna Octavia, powstała na płycie podłogowej VW Golfa IV i dzieliła z nim wiele podzespołów. Octavia szybko spotkała się z aprobatą klientów i stała się światowym bestsellerem.

Czytaj też: TEST Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 KM DSG

W 1996 roku gdy zadebiutował liftback, pod maską montowano kilka silników. Gamę otwierała jednostka benzynowa 1.6 MPI o mocy 75 KM, a listę zamykał motor 1.8 20V generujący 125 KM. Nie brakowało też wytrzymałych i cenionych po dziś dzień turbodiesli 1.9 TDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Podstawowym dieslem był 1.9 TDI o mocy 90 KM. Stopniowo rozszerzana gama zawierała m.in. oszczędne 1.9 SDI 68 KM, czy 1.8 20V Turbo o mocy 150 KM, aż po usportowione 180-konne wydanie z logotypem RS.

Twórcy tego auta zwrócili szczególną uwagę na bezpieczeństwo czynne i bierne. Duże tylne drzwi modelu hatchback pozwalały na łatwy dostęp do bagażnika mieszczącego 528 litrów. Pojemniejsza wersja Octavia Combi świętowała swoją premierę w 1998 roku. W 1999 r. do tego modelu trafił po raz pierwszy napęd na wszystkie koła. Dla nowej serii Octavia, Skoda zbudowano nową linię produkcyjną w zakładzie Mlada Boleslav, a następnie nową lakiernię przetwarzającą do 1800 pojazdów dziennie. Octavia szybko stała się hitem eksportowej przedsiębiorstwa przemysłowego Republiki Czeskiej. Możliwości produkcyjne w 1996 roku wzrosły z 90 000 do 350 000 sztuk pojazdów rocznie. Ostatnia Octavia pierwszej serii, zjechała z taśmy produkcyjnej w listopadzie 2010 roku. Do tego czasu Skoda wyprodukowała 970.000 liftbacków i ponad 470.000 wersji kombi.

Sprawdź: TEST Skoda Octavia Combi RS230: szybko i drogo

W 2003 Skoda przedstawiła II generację. Konstrukcja płyty podłogowej tym razem pochodziła z Golfa V. Projekt nieco urósł i dostał sporo nowocześniejszych rozwiązań w stosunku do poprzedniczki. Tak samo jak wcześniej oferowano dwie wersje nadwozia - 5-drzwiowego liftbacka oraz kombi. W 2008 roku przeprowadzono istotny lifting, zmieniający przede wszystkim charakter przedniej części karoserii. W 2012 roku przyszedł czas na Octavię III generacji, zbudowaną na nowej modułowej płycie MQB. Octavia kolejny raz urosła i wzbogaciła się o jeszcze lepsze wyposażenie i nowoczesne silniki. Specjalna Octavia G-TEC napędzana jest naturalnym gazem CNG, a Octavia Scout to solidne podwyższone kombi, potrafiące radzić sobie w terenie. Bogato wyposażone i komfortowe wydanie występuje pod nazwą Laurin & Klement.

Skoda Octavia ekspresowo stała się wizytówką firmowych flot, a także upodobały sobie je rodziny poszukujące wygodnego auta z dużą przestrzenią bagażową. Za sprawą trwałości i relatywnie niskiej ceny, zarówno modele I, II jak i III generacji cieszą się świetną opinią wśród użytkowników. Od 2013 roku większość produkcji Skody Octavia odbywa się w centralnych zakładach marki w Mlada Boleslav. Obok Czech, model ten zjeżdża także z taśm produkcyjnych w Chinach, Rosji, Indiach i Kazachstanie. Tylko w samym 2015 roku na całym świecie sprzedano aż 432 300 egzemplarzy Octavii, co potwierdza jej ogromną popularność.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki