Dojadą do pożaru nawet na odludziu. Nowe terenówki dla Państwowej Straży Pożarnej

2021-10-01 14:29

Nowy sprzęt bojowy zasilił flotę Państwowej Straży Pożarnej. Strażacy odebrali terenowe Fordy Rangery ze specjalistycznymi zabudowami rozpoznawczo-operacyjnymi o różnym zastosowaniu. Uroczyste przekazanie siedemnastu pojazdów, które poradzą sobie w ciężkim terenie, odbyło się w firmie Frank-Cars Częstochowa. Czym dokładnie charakteryzują się te samochody?

Lekki samochód rozpoznawczo-operacyjny z zabudową ze standardowym lub dużym hardtopem lub lekki pojazd z zabudową kontenerową – to tylko nieliczne przykłady możliwości, jakie oferują specjalistyczne zabudowy modeli Forda dla straży pożarnej. Do tego solidna konstrukcja, dynamika, komfort podczas wielogodzinnej służby i pewność, że auto będzie mobilne w każdych warunkach. Strażacy podczas uroczystego przekazania aut w firmie Frank-Cars w Częstochowie, odebrali trzy modele z zabudową kontenerową, cztery modele przeznaczone m.in. do obsługi dronów z termowizją oraz dziesięć modeli z zabudowami uniwersalnymi. W przypadku lekkiego samochodu rozpoznawczo-operacyjnego (LSRO), który bazuje na modelu Ranger z zabudową kontenerową, auto zapewnia mobilność nawet w trudnych warunkach drogowych. Pomaga w tym między innymi napęd na cztery koła wyposażony w możliwość dołączenia napędu wraz z reduktorem. Pod maską pracuje turbodoładowany silnik wysokoprężny 2.0 EcoBlue o mocy 170 KM, który przekazuje napęd na koła za pośrednictwem 6-stopniowej manualnej skrzyni biegów.

Auta dla straży pożarnej są odpowiednio zmodyfikowane oraz wzmocnione, aby zapewniały pełną mobilność w najtrudniejszych warunkach. Przykładowo na tylnej osi zastosowano zawieszenie pneumatyczne z automatyczną regulacją ciśnienia w miechach w taki sposób, aby utrzymać wysokość nadwozia oraz stabilność, bez względu na masę obciążenia na skrzyni ładunkowej. Oprócz miechów pneumatycznych zastosowano tradycyjne resory piórowe, które pozwalają na pełną mobilność nawet w przypadku uszkodzenia miechów pneumatycznych. Ponadto w przednim zawieszeniu pojawiły się wzmocnione sprężyny marki Eibach, która jest licencjonowanym dostawcą elementów zawieszenia dla marki Ford. Prześwit minimalny pojazdu to 190 mm (pod osiami pojazdu – w obciążeniu), choć w niektórych modelach z oponami terenowymi, prześwit jest większy. Ponadto, dzięki zastosowaniu opcjonalnego pakietu offroadowego, wszystkie elementy newralgiczne tj. silnik i skrzynia biegów, są zabezpieczone grubą osłoną przed ewentualnymi uszkodzeniami.

Wszystkie samochody zostały wyposażone w dodatkowe 2 gniazda zasilania 230V, dodatkowe gniazda zapalniczek oraz gniazda USB. Na pokładzie znajdują się także przetwornice 230V, dodatkowe lampy LED, oświetlenie uprzywilejowania oraz specjalne konsole dachowe pod radiostacje, dodatkowy schowek i oświetlenie. Ze względu na możliwość interwencji w trudnym terenie, auta mają wyższe kąty natarcia, zejścia i rampowe. Zastosowano również potężne wyciągarki, które w przypadku tak wyspecjalizowanych pojazdów, są niezbędne do sprawnego przeprowadzania akcji ratowniczych.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki