Wakacje z przyczepką

2008-07-22 4:00

Z tym prostym i stosunkowo tanim urządzeniem każde auto może zamienić się w prawdziwego pociągowego muła.

Co zrobić, jeśli mamy do przewiezienia autem sporą ilość bagażu? Część pakunków można umocować na bagażniku dachowym, ale i tak ma on ograniczoną nośność - zwykle ok. 50-70 kg. Ponadto im większy bagaż na dachu, tym większe zużycie paliwa. Nawet do kilku litrów na każde 100 kilometrów. Można również podzielić bagaż i wykonać autem kilka kursów, ale to kosztuje jeszcze więcej.

Najrozsądniejszym rozwiązaniem dla przewozu dużej ilości bagażu jest wykorzystanie do tego celu przyczepki bagażowej. Auto ciągnące niewielką przyczepkę też będzie więcej palić, ale już nie tyle, co z wielkim pakunkiem na dachu. Jednocześnie na przyczepce można zmieścić znacznie więcej bagażu. Przyczepki bywają bardzo różne. Od bardzo małych, przystosowanych do ciągania przez najmniejsze auta, do takich mogących udźwignąć 400 kg albo i jeszcze więcej.

Jeśli nie mamy własnej przyczepki, bez trudu możemy ją wypożyczyć. Żeby jednak móc wykorzystać różne przyczepy do własnych celów, trzeba mieć auto wyposażone w holowniczy hak. Ile to urządzenie kosztuje, co wiąże się z jego montażem i o czym warto wiedzieć holując przyczepy - tego dowiecie się poniżej.

Kilka słów o przepisach

Prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony, z wyjątkiem autobusu lub motocykla, lub takim pojazdem z przyczepą o masie całkowitej nie przekraczającej masy własnej pojazdu.

Warunek - łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu - przyczepa/samochód nie może przekraczać 3,5 tony.

Jeśli podczas holowania przyczepy powyższe warunki nie są spełnione, trzeba mieć prawo jazdy minimum kategorii B+E.

Niezbędne formalności

Po montażu haka trzeba jechać na stację kontroli pojazdów. Tam sprawdzają poprawność montażu i podłączeń elektrycznych. Jeśli wszystko jest w porządku otrzymujemy zaświadczenie, na podstawie którego Wydział Komunikacji w dowodzie rejestracyjnym umieszcza odpowiednią adnotację, że pojazd jest przystosowany do holowania przyczep.

Ile kosztuje hak

Wszystkie nowo zakładane haki mają już zgodnie z obowiązującymi od kilku lat międzynarodowymi wymogami zdejmowany zaczep holowniczy. Najczęściej uchwyt holowniczy z kulą jest przykręcany na dwie śruby. Istnieją też rozwiązania z automatycznym mocowaniem zaczepu holowniczego. Cena haka w standardowym wykonaniu (z zaczepem kulowym przykręcanym w zależności od marki i modelu auta) wynosi od ok. 200 do 800 zł. Haki z zaczepem mocowanym automatycznie są droższe i kosztują ok. 600-1000 zł. W niektórych samochodach montaż haka wymaga jeszcze specjalnego modułu elektronicznego, aby komputer pokładowy nie wykrywał podłączenia przyczepy jako nieprawidłowości w instalacji elektrycznej. Moduł po podłączeniu zgodnie z instrukcją obsługi jest całkowicie bezpieczny dla samochodowej instalacji.

Ile kosztuje wypożyczenie przyczepy?

Koszt wynajmu przyczepki bagażowej wynosi ok. 25-45 zł za dobę. Przyczepki mogą być odkryte, z plandeką lub ze specjalną pokrywą wykonaną np. z tworzywa sztucznego. Wypożyczenie przyczepy służącej do przewozu samochodów, czyli tzw. lawety, kosztuje od ok. 50 do ok. 100 zł za dobę. Do sporządzenia umowy wynajmu potrzebny jest dowód osobisty oraz dowód rejestracyjny. Niekiedy firmy wynajmujące przyczepki mogą pobierać tzw. kaucję zwrotną. Za przyczepę bagażową o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg wynosi ona zwykle 150-200 zł. Kaucja za wynajęcie lawety lub lawetoprzyczepy to przeważnie 300-400 zł. Niektóre firmy w przypadku gdy wypożyczający nie jest właścicielem pojazdu żądają kaucji w wysokości 1000 zł.

Zanim odjedziesz z przyczepą

Przede wszystkim sprawdź czy zaczep umocowany na końcu dyszla przyczepki po założeniu na kulę haka i po zwolnieniu zabezpieczenia nie ma nadmiernych luzów, które grożą odłączeniem przyczepki podczas jazdy. (Przed skutkami takiej sytuacji chroni specjalne zabezpieczenie w postaci łańcucha, który mocuje się na odpowiednio ukształtowanym zaczepie przy haku holowniczym w aucie).

Bardzo ważnym zespołem przyczepki są jej światła połączone z instalacją elektryczną samochodu za pomocą specjalnego złącza. Trzeba więc dokładnie sprawdzić, czy włączenie odpowiednich świateł w samochodzie (hamulca, pozycyjnych, kierunkowskazów) powoduje zapalanie tych samych świateł na przyczepce. Nie wolno też zapominać o skontrolowaniu stanu ogumienia przyczepki.

Przyczepka ma swój numer rejestracyjny i dowód rejestracyjny, który trzeba mieć przy sobie, żeby nie było kłopotów podczas kontroli na drodze.

Jeśli jedziesz z przyczepką pamiętaj, że

  • droga hamowania będzie dłuższa ze względu na dodatkowy holowany ciężar
  • wjeżdżając w boczne ciasne uliczki czy bramy wjazdowe należy wziąć poprawkę na tor, po którym porusza się przyczepka
  • podczas cofania skręt kierownicą np. w lewą stronę powoduje skręt przyczepki w prawo i odwrotnie (manewr cofania warto sobie przećwiczyć na jakimś dużym pustym placu)
  • cofać należy powoli. Ruchy kierownicą powinny być płynne - zawsze czekajmy na reakcję przyczepy. Jeśli nadmiernie skręcimy koła i zbyt mocno dodamy gazu, przyczepka ustawi się natychmiast w poprzek toru jazdy i możemy się z nią nawet zderzyć!

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki