etykiety na oponach

i

Autor: Nokian etykiety na oponach pomagają wybrać nowe ogumienie

Nowe oznaczenia mówią więcej

Jak czytać etykiety na oponach? Kryje się na nich wiele pomocnych informacji

2022-09-27 11:30

Etykiety na oponach samochodowych sprzedawanych w Unii Europejskiej są ustandaryzowane i zawierają wiele przydatnych informacji. Nowe oznaczenia na etykietach opon obowiązują od 1 maja 2021 roku - jak je odczytywać i dlaczego ma to znacznie?

Etykieta na oponach odpowiada na wiele pytań

Jak opony sprawdzają się na śniegu? Jak głośne będą podczas jazdy? Jak uzyskać na ich temat więcej informacji? Odpowiedź na wszystkie te pytania zawierają etykiety na oponach samochodowych, sprzedawanych w Unii Europejskiej. Obowiązujące oznaczenia są wymagane na ogumieniu wyprodukowanym po 1 maja 2021 roku i zawierają nieco więcej danych niż wcześniejsze, obowiązujące od 2012 roku etykiety.

Jakie informacje zawierają etykiety na oponach?

Nieco większa ilość informacji oraz odnośnik do pełnej bazy wiedzy - nowe etykiety dość szczegółowo opisują parametry opony. Muszą zawierać m.in. informacje o przyczepności na śniegu i lodzie, przyczepność na mokrej nawierzchni, a także informacje o hałasie zewnętrznym, wyrażonym w decybelach. W 2021 roku pojawił się również kod QR, który zawiera odnośnik do bazy danych gromadzącej informacje o całym ogumieniu dostępnym na rynku europejskim. Informacje o produkcie są ustandaryzowane, co pozwala na łatwe porównywanie opon.

Opony całoroczne Nokian Seasonproof 225/45 R17

i

Autor: Maciej Lubczyński Opony całoroczne Nokian Seasonproof 225/45 R17

Etykiety na oponach samochodowych

Taki ustandaryzowany opis znajdziemy na nowych oponach letnich, zimowych oraz całorocznych. Wymagania te nie dotyczą jednak opon zimowych z kolcami.

W praktyce przyczepność na mokrej nawierzchni jest przeciwieństwem przyczepności na lodzie: rozwijanie jednej zazwyczaj zmniejsza drugą. Opony zaprojektowane dla Europy Środkowej podkreślają właściwości wymagane na gołych drogach, a symbol przyczepności na lodzie wskazuje, że opona rzeczywiście działa i pozostaje bezpieczna w trudnych warunkach zimowych w krajach nordyckich. Z kolei symbol przyczepności na śniegu wskazuje, że opona spełnia oficjalne wymogi UE dotyczące przyczepności na śniegu, co jest szczególnie ważne w Niemczech, Włoszech i krajach skandynawskich. Nie zalecamy używania opon zaprojektowanych dla Europy Środkowej w warunkach, do których nie są przeznaczone

– mówi Matti Morri, Technical Customer Service Manager z Nokian Tyres. Ekspert dodaje, że nowe etykiety są bardzo pomocne m.in. dla konsumentów zamawiających produkty przez internet. W sklepach z oponami dostępna jest fachowa pomoc, ale w sieci o takie wsparcie o wiele trudniej.

O tym informują kierowców etykiety opon

  • Opór toczenia wpływa na zużycia paliwa i emisję dwutlenku węgla. Opony zimowe w najlepszej kategorii mogą zaoszczędzić 0,6 litra paliwa na 100 km w porównaniu do najniższej kategorii
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni wskazuje drogę hamowania. Na mokrym asfalcie najlepsze opony potrzebują prawie 20 metrów mniej niż opony z najsłabszej kategorii, aby zatrzymać pojazd jadący z prędkością 80 km/h
  • Wartość zewnętrznego hałasu toczenia wskazuje poziom hałasu na zewnątrz pojazdu. Korzystanie z cichszych opon zmniejszy poziom emitowanego hałasu
  • Symbol przyczepności na śniegu oznacza, że opona spełnia oficjalne wymagania i niezawodnie sprawdza się na śniegu
  • Symbol przyczepności na lodzie oznacza, że opona przeszła test przyczepności na lodzie i jest przystosowana do jazdy w warunkach zimowych w krajach nordyckich (stosowany tylko w przypadku ogumienia do samochodów osobowych)

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki