WYMIANA KOŁA w samochodzie: Jak szybko i skutecznie wymienić uszkodzone koło - PORADA krok po kroku

2013-02-23 3:00

W karierze wielu kierowców przychodzi taki moment, w którym muszą zmierzyć się ze zmianą koła. Ryzyko "złapania gumy" na wątpliwej jakości polskich drogach jest duże, dlatego lepiej wiedzieć, jak prawidłowo zabrać się do tej czynności.

Zmiana koła wygląda skomplikowanie jedynie na pierwszy rzut oka. Ci, którzy nigdy tego nie robili boją się nawet o tym pomyśleć. Tymczasem nie ma się czego obawiać, bo wystarczy kilka odpowiednich narzędzi, trochę siły i nieco cierpliwości.

Czego potrzebujemy, aby zmienić koło?

1. Koło zapasowe lub tzw. dojazdówka
2. Klucz do kół i (w przypadku śrub zabezpieczających) specjalna nasadka na klucz
3. Lewarek
4. Kamizelka odblaskowa
5. Trójkąt ostrzegawczy

Opcjonalnie warto mieć w samochodzie rękawiczki (jeśli nie chcemy ubrudzić rąk) i teleskopowy klucz do kół (na wypadek, gdyby dawno nie ruszane śruby się zapiekły). Przed podróżowaniem autem lepiej wiedzieć, czy w samochodzie znajdują się wszystkie te elementy. Oprócz tych wymienionych powyżej być może warto też mieć w latarkę (gdyby niespodziewany postój miał miejsce w nocy).

Przygotowanie

Gdy czujemy, że po najechaniu na dziurę coś złego zaczyna dziać się prowadzeniem auta, trzeba zachować spokój, rozpocząć delikatne hamowanie i zatrzymać się pojazdem na: poboczu/ bocznej drodze/ czy parkingu, aby swobodnie i bezpiecznie móc zmienić koło. Zaciągamy hamulec ręczny i zostawiamy samochód na biegu (w przypadku automatycznej skrzyni biegów zostaw auto na pozycji P).

Pamiętaj również o włączeniu świateł awaryjnych lub pozycyjnych. jeżeli jest to pobocze, to kolejnym ważnym krokiem jest ustawienie trójkąta ostrzegawczego i założenie kamizelki odblaskowej. Na drodze ekspresowej i autostradzie trójkąt musi stać 100 metrów za pojazdem. Na pozostałych drogach odpowiednio 30-50 metrów (na obszarze niezabudowanym) lub do 1 metra od miejsca postoju auta (w obszarze zabudowanym).

Zdejmowanie kołpaka, luzowanie śrub

Jeszcze przed podniesieniem auta wykonaj dwie czynności. Najpierw zdejmij kołpak (w przypadku felg stalowych). Jeśli odpowiednio go chwycisz i pociągniesz do siebie, powinien bez problemu zejść. Potem możesz przystąpić do luzowania śrub. To zadanie znacznie łatwiej wykonać jeśli użyjesz naprawdę dobrego klucza do kół. Poluzuj śruby do tego stopnia, żeby po podniesieniu samochodu można było je swobodnie odkręcić.

Jeśli śruby się zapiekły i konsekwentnie nie dają się odkręcić użyj klucza teleskopowego.
Uwaga! Aby poluzować śrubę zabezpieczającą (która najczęściej montowana jest przy felgach aluminiowych), musisz nałożyć na klucz do kół specjalną nasadkę.

Lewarek w ruch

Każdy producent samochodu wskazuje w instrukcji pojazdu miejsce podparcia lewarka. Przeważnie umieszcza się go niedaleko progu auta. Pamiętaj, żeby stał prosto i na twardym podłożu. Podnoś auto do poziomu, w którym uszkodzona opona znajdzie się parę centymetrów nad podłożem.

Zdjęcie uszkodzonego koła

Na tym etapie odkręcasz poluzowane wcześniej śruby i energicznie ciągniesz koło do siebie (zaczynając od góry). Potem chwytasz zapasówkę lub dojazdówkę i dopasowujesz ją do piasty koła. Po dopasowaniu koła przykręcasz do niego wszystkie śruby (metodą krzyżową, tj. po wkręceniu śruby po jednej stronie zacznij wkręcać tę z naprzeciwka itd.). Pamiętaj, że śruby dokręca się do końca (tj. do momentu aż poczujesz wyraźny opór) dopiero wtedy, gdy opuścisz samochód z powrotem na podłoże.

Po założeniu zapasówki/dojazdówki warto sprawdzić jej poziom ciśnienia. Na każdej dojazdówce powinna znajdować się wskazówka dotycząca jej prawidłowego poziomu ciśnienia. Zadbaj o to, żeby w razie potrzeby uzupełnić ciśnienie w tymczasowej oponie, bo od tego zależy nie tylko przyczepność Twojego auta na drodze, ale i poziom zużycia opon oraz paliwa. Uwaga! Przestrzegaj dopuszczalnej prędkości jazdy na dojazdówce, o której producent informuje w umieszczonej na niej naklejce.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki