Chevrolet Aveo 1.4 sedan - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 6: Podsumowanie - wszystko o małym sedanie

2012-01-21 3:30

Mały sedan Chevroleta tylko pozornie sprawia wrażenie niewielkiego. Aveo III generacji to bardzo przestronny, funkcjonalny i dobrze prowadzący się samochód. Pod maską bogatej wersji wyposażeniowa LT+, którą mieliśmy okazję jeździć (koszt w salonie 48 390 zł.), skrywał się silnik o pojemności 1.4 litra i mocy stu koni. Jednostka ta dobrze sprawuje się w mieście. Dynamiki brak jej dopiero w trasie. W SZÓSTYM i OSTATNIM odcinku dziennika SuperAuto24, prezentujemy PODSUMOWANIE testu Aveo.

WSTĘP

Chevrolet Aveo zadebiutował na rynku w 2002 roku, jako odpowiednik auta Daewoo Kalos, kiedy to nazwa Chevrolet zastąpiła koreańską markę Daewoo w koncernie General Motors. Model ten występuje jako 3 i 5-drzwiowy hatchback oraz sedan.

W latach 2006 i 2008 Aveo przechodziło drobne modernizacje - jego II generacja była nawet wytwarzana w zakładach FSO w Warszawie, w latach 2007-2011. Najnowszy Chevrolet Aveo będący już trzecią generacją na rynku, po debiucie w połowie 2011 r., podczas Salonu Samochodowego w Genewie, niestety nie trafił do produkcji w Polsce. Jednym z powodów było m.in. zniesienie przez UE ceł na auta z Korei Południowej.

PODSUMOWANIE

Podsumowując, Chevrolet Aveo III generacji to ciekawa propozycja, ożywiająca rynek małych sedanów. Wóz pośród aut segmentu B plasuje się bardzo wysoko. Amerykanin o azjatyckich korzeniach kusi klientów nie tylko atrakcyjną ceną (koszt modelu podstawowego 37 990 zł), ale też ciekawym designem i bogatym wyposażeniem seryjnym. Standardowo oferuje potencjalnemu nabywcy 6 poduszek powietrznych, sporo udogodnień w kabinie i całą gamę systemów wspomagających jazdę.

Aveo sedan od swojego poprzednika różni się nie tylko pod względem designu - zmienił się sposób prowadzenia auta, komfort resorowania i hamowanie. Karoseria samochodu wygląda nowocześnie. Wewnątrz także znajdziemy modne linie. Aveo jest bardzo przestronny jak na swoją klasę, oferuje też sporo funkcjonalnych rozwiązań w kokpicie. Na pochwałę zasługuje pojemny bagażnik.

Chevrolet Aveo trzeciej generacji to bezpieczny samochód. Otrzymał pięć gwiazdek w przeprowadzonych testach zderzeniowych instytutu badań Euro NCAP. Testowa benzynowa jednostka 1.4 nie powala na kolana osiągami, ale jest wystarczająca do sprawnego poruszania się. Zużywa jednak przy tym więcej paliwa, niż określa to w swoich specyfikacjach producent. Chevrolet Aveo sedan dzięki swojej przestronności może spokojnie służyć jako auto rodzinne. Do grupy docelowej przypisuje się także ludzi młodych.

STYLISTYKA

Czterodrzwiowa odmiana Aveo, to zaprojektowana od podstaw płyta podłogowa. Dzięki niej nowy Aveo urósł - jest dłuższy i szerszy od swojego poprzednika. Mierzy 4,39 m długości, 1,73 metra szerokości i 1,51 m wysokości. Rozstaw osi wynosi natomiast 2,52 metra. Masa własna Aveo sedan to 1147 kg, a jego ładowność to 445 kilogramów. Sedan jest o 36 cm dłuższy od hatchbacka, który ma 4,03 m długości.

Aveo III generacji jest pojazdem gruntownie odmienionym - auto nie ma nic wspólnego ze stylistyką nadwozia swojego poprzednika. Ten samochód został zwyczajnie zaprojektowany od nowa - zmieniło się po prostu wszystko. Mamy sporych rozmiarów dwuczęściowy grill, w który wkomponowano eleganckie chromowane obwódki. Znakiem firmowym Cheviego są przymrużone reflektory, w których nie zastosowano osłon. Upodobniono je nieco do lamp motocyklowych, wywołując wrażenie małego rasowego sportowca. Przetłoczenia pokrywy silnika łączą się ze słupkami szyby przedniej. Wszystko to zapewnia aerodynamiczny wygląd.

Patrząc z dystansu można dojść do wniosku, że niezależnie od tego, z której strony się patrzy, samochód wygląda dobrze. Tył małego sedana został umiejętnie wkomponowany w nadwozie, przez co bryła jest spójna. Nie widać tu długiej klapy bagażnika, jest natomiast sporych rozmiarów tylna szyba zachodząca aż na dach. Linia boczna cechuje się przetłoczeniami, które harmonijnie łączą się ze sobą na całej długości auta. Patrząc na Aveo z boku, można dostrzec nawet profil klina; to zasługa nisko opadającej maski oraz skośnego wcięcia biegnącego tuż nad progiem, wchodzącego w tylny zderzak. Uwagę zwraca panujący wśród projektantów trend, wysoko prowadzonej dolnej linii okien. Górne przetłoczenia tylnej części nadwozia zgrabne przechodzą nad lampami, które charakterystycznie wcinają się w zderzak i podobnie jak przednie reflektory, cechują się modnymi krągłościami. Dopełnieniem odważnego wyglądu, są wyraziste nadkola, pociągnięte mocną kreską.

W wersji testowej Aveo LT+ skrywają przyzwoicie wyglądające 15-calowe alufelgi z oponami 195/65/15. Jeżeli komuś marzą się jednak większe rozmiary kół i wyższe doznania estetyczne, Chevrolet ma na to odpowiedź. W ofercie znalazły się również 16-calowe obręcze ze stopów lekkich, a dla najbardziej wymagających 17" felgi za dopłatą 1500 zł.

WNĘTRZE

Projektanci poświęcili sporo uwagi kabinie. Desce rozdzielczej nie można odmówić uroku. W połączeniu ze wskaźnikami i kierownicą środkowy panel wygląda nowocześnie, ale co najważniejsze, jest po prostu praktyczny. Zestaw najważniejszych informacji dla kierowcy znajdziemy na designerskim wskaźniku. Mamy okrągły analogowy obrotomierz z wielką czerwoną wskazówką i wyświetlacz LCD. Cyfrowy prędkościomierz pokazuje duże cyfry - ich czytelność jest bezdyskusyjna.

Choć mamy do czynienia we wnętrzu auta głównie z plastikiem, nie jest on nieprzyjemny w dotyku. Należy się pochwała za całkiem niezłą jakość materiałów, jak na auto z segmentu B. Poszczególne elementy są solidne a precyzja dopasowania całkiem dobra. Podobają się nam okrągłe dysze nawiewu, rozmieszone po obu stronach deski rozdzielczej, w części środkowej zabrakło jednak konsekwencji i nad radiem mamy już kratki. Wszystkie przełączniki rozmieszczono pod ręką i ich obsługa jest intuicyjna. W kokpicie nie jest nudno, dzięki dwukolorowej desce. O klimat wewnątrz dba też nowoczesne, jasnoniebieskie podświetlenie zegarów i przełączników na desce rozdzielczej. Według naszej opinii jest delikatne i nie męczy wzroku. Minus to brak podświetlenia panelu zestawu przycisków regulacji szyb oraz  lusterek, umiejscowionego na drzwiach kierowcy. Po zmroku nie wiadomo gdzie go szukać.

Kierownica w nowym Aveo jest rewelacyjna. Wygląda niemal identyczna jak w Camaro. Nie jest za duża, bardzo dobrze leży w dłoni i można sterować z niej radiem, tempomatem, czy zestawem głośnomówiącym. To bardzo wygodne udogodnienie nie jest jednak standardem. Regulacja systemu audio i bluetooth w kole występuje dopiero w opcji wyposażenia LT i LTZ. Na szczęście podstawą jest regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach, dzięki której można przybrać komfortową pozycję za sterem. Także tempomat z czujnikiem prędkości to standard w każdej wersji. Skóra na kierownicy i dźwigni lewarka występuje tylko w najbogatszej wersji LTZ.

SCHOWKI

W przedniej części kokpitu nie brakuje praktycznych rozwiązań. Pomyślano o całej gamie schowków i udogodnień. Są trzy uchwyty na kubki w tunelu środkowym, posiadające sprytną regulacją, samo dopasowującą się  do objętości butelki. Jest kieszeń w oparciu fotela na gazety czy mapę drogową. Pod siedziskiem pasażera możemy mieć w opcji funkcjonalną szufladę. W drzwiach przednich znalazły się szerokie kieszenie z dodatkowymi wyobleniami na kubki. Palaczy zadowoli wędrująca popielniczka. Zamówić można schowek na okulary dla kierowcy w podsufitce. Na desce rozdzielczej są dwie przegródki idealne na telefon komórkowy, klucze, czy drobne monety. Po stronie pasażerskiej znajdują się dwa schowki, pierwszy nie powala głębokością, ale jest wystarczający. Drugi w górnej części jest mniejszy, ale co ciekawe, posiada gniazda złącz urządzeń przenośnych.

RADIO

Radio CD/MP3 i 4 głośniki to standard w wyposażeniu wraz ze złączem AUX-IN, które znajdziemy górnym schowku. Wersje LT i LTZ mają dodatkowo port USB. Tu pojawia się radość na twarzach gadżeciarzy i amatorów urządzeń z przenośną muzyką - wystarczy podpić swój telefon komórkowy czy kieszonkowe MP3, i mamy własną track-listę. Pomyślano także o systemie łączności bezprzewodowej Bluetooth. Wystarczy uruchomić Bluetooth w swoim telefonie oraz w radioodtwarzaczu i mamy zestaw głośnomówiący. Dodatkową zaletą jest jego prosta obsługa, z panelu radia bądź kierownicy. Zestaw audio gra czysto, ale zakres maksymalnej głośności nie jest zbyt wysoki. W najbogatszej wersji wyposażenia LTZ dostaniemy już 6 głośników, które podobno już potrafią porządnie zagłuszyć.

PRZESTRONNOŚĆ

Zalety Aveo to przestronność - zarówno z przodu, jak i z tyłu. Wsiadając do Chevroleta nie spodziewaliśmy się, że będzie w nim aż tyle miejsca. Na tle konkurencji Chevrolet wypada wzorowo. Skośne linie i przetłoczenia deski rozdzielczej sprawiają, że kierowca oraz pasażer mają naprawdę sporo miejsca na nogi. Podróżujący na tylnej kanapie nie będą narzekać na brak miejsca. Miejsca nad głową również jest sporo - ciekawostka to przyciemniony fragment szyby nad czupryną, zamiast dachu i podsufitki.

Wnętrze auta jest ergonomiczne. Na pochwałę zasługują wygodne fotele Aveo, ich komfort można docenić podczas jazdy na dłuższej trasie. Siedziska są długie, a oparcia mają całkiem dobre trzymanie boczne. Cieszy trzy-stopniowa regulacja siedzenia kierowcy - brakuje tylko opcji podbicia w fragmentu lędźwiowego. Dla kierowcy przygotowano nawet osobny podłokietniki, przymocowany bezpośrednio do fotela, który niestety jest opcją w wersjach LT+ i LTZ. Za dopłatą 500 zł można nawet sobie zamówić podgrzewane przednie siedzenia.

Dobrą widoczność do tyłu zapewniają sporych rozmiarów lusterka wsteczne. Widać w nich naprawdę dużo. Niestety ich elektryczna regulacja i podgrzewanie występuje fabrycznie tylko w wersji LTZ lub przy zakupie pakietu LT+. Warto wspomnieć, że w tym najbogatszym wariancie wyposażeniowym, mamy jeszcze do dyspozycji czujniki parkowania, które pomogą wcisnąć się sedanem w węższe miejsca.

. .

BAGAŻNIK

Dostęp do bagażnika jest wygodny dzięki dużej wnęce załadunkowej, a przycisk zdalnego otwierania klapy na kluczyku stanowi funkcjonalne udogodnienie. Pojemność kufra sedana wynosi 502 litry - co daje aż o 102 l więcej niż w poprzedniej generacji Aveo. Bagażnik ma regularne kształty i jest w stanie sporo pomieścić. Minusem jest brak uchwytu do zamykania klapy oraz wnikające do wnętrza zawiasy.

Jeżeli komuś mało miejsca w kufrze, przestrzeń załadunkową można zwiększyć. Pod podłogą znajduje się wnęka na zestaw narzędzi naprawczych lub koło zapasowe. Oparcie tylnych siedzeń jest asymetrycznie dzielone 60/40. Siedzisk nie musimy ruszać gdyż zostają na swoim miejscu - kładzie się jedynie oparcie, ale w efekcie po złożeniu całości przez podłogę przebiega próg.

. .

SILNIKI i SKRZYNIE BIEGÓW

Polska oferta Chevroleta posiada sporą gamę jednostek napędowych do wyboru - wszystkie w 16-zaworowym układzie rozrządu DOHC. Silniki benzynowe rozpoczynają się od pojemności 1.2 litra i występują w wersjach o mocy 70 lub 86 KM. Większa pojemność 1.4 to już 100-koni mechanicznych. Najmocniejsza jednostka to motor 1.6 litra rozwijający 115 KM. Dostępne są również dwa silniki wysokoprężne o pojemności 1.3 litra, które rozwijają 75 oraz 95 koni mechanicznych.

Aveo to pierwszy miejski samochód Chevroleta, który może być wyposażony w sześciostopniową, automatyczną skrzynię biegów, dostępną w połączeniu z silnikami 1.4 i 1.6. Standardowo montowana natomiast jest 5-stopniowa przekłada. Aveo z silnikiem diesla o pojemności 1.3 litra standardowo jest wyposażone w układ wtrysku paliwa common-rail oraz technologię Start/Stop.

. .

Aveo sedan 1.4 100 KM - TEST

Sprawdzamy jak sprawuje się czterocylindrowy benzynowiec o pojemności 1.4 litra. Kultura pracy motoru na wysokim poziomie. Silnik na wolnych obrotach działa cicho i równo; znajdując się wewnątrz nie czuć, że auto jest zapalone. Pedał sprzęgła działa lekko - kobieta decydująca się na Aveo, z pewnością będzie zadowolona. Skrzynia biegów daje powód do uśmiechów na twarzy. Dźwignia lewarka dobrze leży w dłoni, nie jest zbyt długa i pozwala na dość szybką zmianę biegów, które wchodzą lekko z wystarczającą precyzją. Skrzynia jest jednak zestopniowana na dłuższe przełożenia. Piąty bieg ma naprawdę długą charakterystykę - pozwala na obniżenie hałasu wewnątrz kabiny przy wyższych prędkościach, ale przy okazji obniża dynamikę wozu.

Silnik podczas jazdy przy niskich obrotach pracuje dość cicho. Sto koni mechanicznych wystarcza do sprawnej, miejskiej jazdy i nie ma się poczucia niedosytu mocy. Pora więc przetestować, czy tak samo będzie przy nieco ostrzejszej jeździe i sprawdzić, czy dynamiczna sylwetka Aveo idzie w parze z osiągami. Masa własna auta wynosi 1147 kg, osiąga 130 Nm momentu obrotowego przy 4000 obr/min. Z jazdy wynika, że Aveo to nie sportowiec, brak mu elastyczności. Do bardziej dynamicznej jazdy potrzebuje wysokich obrotów - a przy tych wewnątrz auta robi się trochę głośno. Nie trudno się też domyślić, że podczas takiego stylu jazdy wzrasta apetyt silnika na paliwo. Według danych katalogowych Aveo sedan sprint od 0-100km/h osiąga w 12,2 s. W przeprowadzonych próbach udało się osiągnąć ten wynik.

Chevrolet Aveo sedan z motorem 1.4 nie został zaprojektowany do bicia rekordów prędkości - i dobrze. Auto ma być komfortowym, pojemnym samochodem, który ma pomieścić rodzinę, a nie szalonych amatorów szybkiej jazdy. Jeżeli szuka się ekstremalnych wrażeń, Chevrolet ma w swojej ofercie inne modele.

SPALANIE

Zbiornik paliwa Chevroleta jest w stanie pomieścić 46 litry benzyny. Według danych producenta Aveo 1.4 sedan z silnikiem benzynowym 1.4 o mocy 100 KM, z manualną skrzynią biegów spala: 5,9 litra/100 km w cyklu mieszanym. Na trasie Aveo zadowala się dawką 4,9 litra/100km a w cyklu miejskim spala 7,7 litra/100km.

Testowym Chevroletem przejechaliśmy ponad 800 kilometrów. Dane dotyczące spalanie jakie udało się nam zebrać, nieco różnią się od tych podawanych przez producenta. Według próby drogowej SuperAuto24, rzeczywiste spalanie Aveo z jednostką napędową 1.4 100 KM, jest wyższe od katalogowego.

SPALANIE - Test SuperAuto24:

* cykl mieszany  -  6,8 litra/100km
*
trasa -  5,1 l/100km
*
cykl miejski -  8,6 l/100km

UKŁAD JEZDNY

Konstrukcja nadwozia nowego Aveo sedan jest dość sztywna. Wykonana została ze stali wytrzymałej na rozciąganie, co zwiększa komfort i bezpieczeństwo podróżujących. Zawieszenie Chevroleta skomponowano według sprawdzonego schematu. Jest proste w swojej budowie, co w przyszłości pozwoli właścicielowi zaoszczędzić na naprawach. Z przodu pracują kolumny McPhersona, a z tyłu postawiono na belkę skrętną, tradycyjną dla aut klasy segmentu B. Skuteczność resorowania jest wysoka, co gwarantuje niezły komfort podróżowania.

Nowe Aveo sedan, w odniesieniu do swojego poprzednika, oferuje dobre właściwości jezdne i precyzyjny układ kierowniczy. Choć nie jest on bezpośredni, daje kierowcy wrażenie kontaktu kół z nawierzchnią. Auto prowadzi się pewnie. Chevrolet został wyposażony w hydrauliczne wspomaganie kierownicy, nie jest ono zbyt silne, ale według nas to akurat jego zaleta. Wyjątkiem w kwestii hydrauliki wspomagania są wersje wysokoprężne 1.3D, które posiadają elektroniczny system wspomagania.

Auto jak na przedstawiciela segmentu B jest dobrze wyciszone. Szumy pracy zawieszenie nie przedostają się do wnętrza pojazdu. Odgłosy z zewnątrz słyszymy dopiero podczas pokonywania większych przeszkód czy nierówności drogi. Na komfort jazdy m.in. wpływa szeroki jak na auto w tej klasie rozstaw kół (1509 mm) i osi (2525mm), czy dobrze dobrana ich wielkość. Przy aluminiowej obręczy 15" opona ma rozmiar 195/65/15 - taka dawka ogumienia powoduje dobre tłumienie. Dzięki nie za dużej szerokości opon auto nie ma tendencji wpadania w drogowe koleiny. Chevrolet Aveo sedan to nie sportowiec. Mimo tego, że wóz prowadzi się pewnie, jego układ jezdny nie jest przystosowany do rajdowych wyczynów. Auto może nerwowo zachowywać się podczas zbyt szybkiego pokonywania zakrętów.

HAMULCE

Układ hamulcowy we wszystkich wersjach Aveo jest identyczny. Z przodu wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 256 mm, z tyłu bębny o średnicy 200 mm. Pierwsze wrażenie wizualne trochę dziwi, że w tak dobrze wyposażonym aucie, zastosowano na tylnej osi bębny, jednak jazdy testowe wykazały, że to zestawienie całkiem nieźle sprawuje się na drodze. Hamulce ekspresowo reagują na nacisk pedału - to zdecydowana zaleta samochodu. Kierowca dodatkowo ma w asyście spory pakiet systemów wspomagających.

BEZPIECZEŃSTWO

Wysoki standard wyposażenia jest oferowany już w podstawowej odmianie sedana LS. Auto z fabryki wyjeżdża z zestawem 6 poduszek powietrznych i pasami bezpieczeństwa z napinaczami. Przednie pasy dodatkowo posiadają wygodną regulację wysokości. W dbałości o najmłodszych, wnętrze wyposażono w system ISOFIX do mocowania fotelika dziecięcego. O bezpieczeństwo przed kradzieżą dba immobilizer oraz zdalnie sterowany centralny zamek, które nabywca dostaje w standardzie.

General Motors zadbał, by w Aveo znalazła się cała gama systemów wspomagających hamowanie i kontroli nad pojazdem. Jest układ stabilizacji toru jazdy (ESC), system kontroli trakcji (TCS) czy czterokanałowy system zapobiegający blokowaniu kół (ABS) z asystentem hamowania, który obejmuje również niezwykle przydatne wspomaganie (HSA) podczas ruszania autem pod górkę.

Dzięki zastosowanym system i nowatorskim rozwiązaniom, Chevrolet Aveo oferuje zarówno dorosłym jak i dzieciom, bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa. W przeprowadzonych testach zderzeniowych instytutu badań Euro NCAP, samochód otrzymał maksymalną oceną 5 gwiazdek.

Chevrolet Aveo - film z CRASH TESTu Euro NCAP

OŚWIETLENIE

Podczas testu zbadaliśmy, jak sprawują się po zmroku przednie reflektory. Ciekawiło nas, czy świecą tak samo dobrze jak wyglądają. Chevrolet w ciemnościach spisał się na piątkę - zarówno światła mijania jak i drogowe, należycie oświetlały drogę. Reflektory przeciwmgłowe występują w najdroższej wersji LTZ. Przydatną opcją jest funkcja reflektorów "Follow-me-home". Po wyjściu z auta światła działają jeszcze przez krótki czas i przykładowo po zmroku oświetlą drogę powrotną do drzwi domu, po czym wyłączają się automatycznie.

Chevrolet Aveo 2012 - CENA

W polskich salonach Chevrolet Aveo jest oferowany z trzema benzynowymi jednostkami napędowymi o pojemnościach: 1.2, 1.4 i 1.6 litra oraz jednym silnikiem wysokoprężnym 1.3D. Dostępne są dwie skrzynie biegów; seryjna manualna piątka i automatyczna szóstka wymagająca dopłaty 5000 zł. Klienci mogą wybierać auta spośród pięciu opcji wyposażeniowych: LS, LS+, LT, LT+ oraz najbogatszej LTZ.

Najtańszy Chevrolet Aveo sedan w podstawowej wersji wyposażenia LS z silnikiem benzynowym 1.2 litra o mocy 70 KM, kosztuje 37 990 zł. Motor 1.2 litra o zwiększonej mocy 86 KM w wersji LS+, to już koszt 41 490 zł. Cena Aveo 1.4 lita 100 KM w wersji LT wynosi 46 490 zł. Najtańszy model Aveo sedan z dieslem 1.3D o mocy 75 KM w wersji LS+, kosztuje 47 990 zł. Za najdroższą i najbogatszą wersję benzynową LTZ z motorem 1.6 litra 115 KM, trzeba zapłacić 52 490 zł, a za najdroższego diesla 1.3D 95KM w wersji LTZ 57 490 zł. Testowany przez redakcję SuperAuto24, nowy Chevrolet Aveo sedan 1.4 litra 100 KM w wersji wyposażenia LT+, kosztuje w salonie 48 390 zł.

DANE TECHNICZNE - Chevrolet Aveo 1.4

SILNIK R4/16
Paliwo benzyna
Pojemność 1398 cm3
Moc maksymalna 74 kW/100 KM/6000 obr./min
Maks mom. obrotowy 130 Nm/4000 obr./min
Prędkość maksymalna
177 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 12,2 s
Skrzynia biegów manualna/5
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 46
Masa własna/ładowność 1147/445 kg
Opony 195/65/15
Emisja CO2 179 g/km
Bagażnik 502 l

WYMIARY

KOLORY NADWOZIA

Nowy Chevrolet Aveo jest dostępny w 8 kolorach nadwozia. Pierwszy i zarazem podstawowy, bazowy Biały Olympic jest bezpłatny. Pozostała siódemka metalizowanych lakierów, wymaga od klientów dopłaty - koszt 1600zł za każdy. Lakierowany zderzaki to standard w każdej wersji. Dopiera lusterka w tej samej barwie są opcją w wersjach LT i LTZ, podobnie jak wszystkie klamki.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki