Chevrolet Orlando 1.8 - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2012-08-07 3:00

Chevrolet w przypadku Orlando postawił na mocne motory, będące w stanie odpowiednio napędzić minivana. Test SuperAuto24.pl przeprowadzony na podstawowym 1.8-litrowym, 141-konnym silniku, wypadł zadowalająco. Agregat pochodzący z rodziny siników Ecotec, mimo iż nie grzeszy elastycznością przez moc dostępną dopiero w wyższym zakresie obrotów, wystarcza do sprawnej jazdy. DRUGI ODCINEK dziennika modelu Orlando, został poświęcony układowi napędowemu oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Chevrolet Orlando - SILNIKI

Pod maską sporych rozmiarów amerykanina nie znajdziemy zbyt wielu jednostek napędowych. Do wyboru są tylko trzy silniki, w tym jeden benzynowy i dwa wysokoprężne. Wszystkie są za to czterocylindrowymi, 16-zaworowymi motorami w układzie rozrządu DOHC. Benzynowy wolnossący motor z wielopunktowym wtryskiem paliwa, pochodzi z rodziny popularnych siników Ecotec. Moc jaką generuje 1.8-litrowiec to 141 KM i moment obrotowy wynoszący 176 Nm.

Turbodoładowane jednostki Diesla o pojemności 2-litrów, cechujące się układem wtrysku paliwa typu common-rail, posiadają dwa warianty mocy. Słabszy czterorzędowy "ropniak" oferuje 130 KM i 315 Nm, a mocniejszy posiada 163 KM i 360 Nm.

>>> Chevrolet Orlando 1.8 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Benzynowa jednostka napędowa 1.8 jest sprzężona z 5-stopniowyą manualną skrzynią, a w opcji może być połączona z 6-biegową przekładnią automatyczną. Diesle o dużo wyższych momentach obrotowych oferują natomiast już podstawowo 6-biegowe skrzynie ręczne. W opcji do wersji 163-konnej można zamówić 6-biegowy automat.

Chevrolet Orlando z instalacją LPG

Chevrolet wychodzi na przeciw klientom i oferuje dodatkowo LPG w swoich autach. Pod maską 7-osobowego minivana może znaleźć się fabrycznie montowana instalacja gazowa. Układ LPG marki BRC, zasila jedyny dostępny benzynowy motor 1.8 16V Ecotec, o mocy 141 KM. Co ważne, nabywając i montując instalację u autoryzowanego dystrybutora Chevroleta, warunki gwarancji nie ulegają zmianie, a producent instalacji LPG dodatkowo udziela na nią 2-letniej gwarancji bez limitu przebiegu, lub 3-letniej gwarancji do 100 000 km przebiegu (warunek systematycznych przeglądów co 15 tys. km). Samo przystosowanie do montażu LPG kosztuje 500 zł. Koszt pełnej instalacji gazowej to 4 100 zł.

WIDEO - zobacz szczegóły Chevroleta Orlando:

Chevrolet Orlando 1.8 16V 141 KM - TEST

Silnik zapalany w tradycyjny sposób za pomocą kluczyka w stacyjce, pracuje na biegu jałowym równo i cicho. Kulturze wolnossącemu Ecotec'owi nie możemy nic zarzucić. W kabinie jednostka zaczyna być słyszalna dopiero przy mocniejszym dodaniu gazu, a w momencie intensywnych przyspieszeń i wkręcania wskazówki mocno na obroty robi się już we wnętrzu głośno.

>>> Chevrolet Orlando 1.8 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Będący najmocniejszą benzynową jednostką w modelu Cruze 1.8-litrowiec, w przypadku Orlando stanowi podstawowy agregat napędowy. I dobrze, że konstruktorzy zdecydowali się na taki ruch, bo słabszy wariant miałby problem z "ogarnięciem" ważącego ponad 1500 kilogramów auta. W pełni obciążonemu pojazdowi tylko mocne warianty silnikowe są w stanie zapewnić satysfakcjonujące osiągi. Okazuje się, że tak też jest w rzeczywistości - generowane 141 koni mechanicznych, dostarczane dopiero przy 6200 obr./min, są po prostu wystarczające. Przez takie wartości silnik nie jest zbyt dynamiczny w dolnym zakresie obrotowym, ale po przekroczeniu 4500 obr./min amerykanin nabiera ochoty do jazdy. Po tym jak Chevi zostanie rozpędzony i osiągnie pierwszą setkę, potrafi szybko pojechać.

Za sprawą szerokich opon i dużej wagi oraz maksymalnego momentu 176 Nm, osiąganego przy 3800 obr./min, minivanem ciężko zerwać przyczepność kół (poza pierwszym biegiem). Przyspieszenie od 0 do 100km/h trwa 11,6 sekundy, a prędkość maksymalna po "rozbujaniu" tego małego autobusu oscyluje w granicach 185km/h. Mocniejszą alternatywą dla testowanej przez SuperAuto24.pl benzynówki, są wspomniane wyżej 2-litrowe silniki Diesla o dużo wyższych momentach obrotowych.

>>> Chevrolet Orlando 1.8 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Na pochwałę zasługuje manualna, 5-biegowa skrzynia biegów. Lewarkiem wysoko osadzonym w konsoli środkowej operuje się przyjemnie i całkiem precyzyjnie, choć skoki dźwigni są dość długie. Skrzynię zestopniowano na charakterystykę dłuższych przełożeń, dlatego kierowca musi dość często sięgać do dźwigni. Autu m.in. z tego powodu brakuje elastyczności tak bardzo potrzebnej przy wyprzedzaniu. Odczuwalny jest też znacznie brak szóstego biegu. Niestety w trasie nie pojedziemy bez niego tak oszczędnie, jakbyśmy tego chcieli, a to owocuje większym zapotrzebowaniem na paliwo.

Chevrolet Orlando 1.8 16V - SPALANIE

Zbiornik minivana posiada pojemność 64 litrów. Według danych producenta testowany benzynowiec 1.8 o mocy 141 KM, w połączeniu z manualną 5-biegowa skrzynią oraz oponami w rozmiarze 225/50 R17 spala: 9,7 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie zadowolić się ma dawką 5,9 litra/100km, a w cyklu mieszanym zużywać 7,3 litrów/100km.

Testy SuperAuto24.pl wykazały, że zapotrzebowanie silnika na benzynę jest jest większe, niż podaje to producent. Orlando jest dość łakome na Pb - poruszając się w mieście wóz zużywał średnio 10-11 litrów benzyny. Jazda w trasie bez obawiania się wyprzedzeń zaowocowała wynikiem 6,6 litra/100km. Przemieszczając się natomiast w cyklu mieszanym Orlando potrzebował około 8l/100km.

>>> Chevrolet Orlando 1.8 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Informacje na temat zapotrzebowania na paliwo są pokazywane na cyfrowym wyświetlaczu komputera pokładowego (wyposażenie seryjne), wkomponowanym pomiędzy zegarami. Funkcjami komputera operujemy w tradycyjny dla Chevroletów czy Opli sposób - a mianowicie za pomocą przełącznika wkomponowanego w manetkę odpowiedzialną za sterowanie kierunkowskazami.

Chevrolet Orlando 1.8 16V - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Benzyna
Pojemność 1796 cm3
Moc maksymalna 104 kW/141 KM/6200 obr./min
Maks mom. obrotowy 176 Nm/3800 obr./min
Prędkość maksymalna
185 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 11,6 s
Skrzynia biegów manualna/5
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 64 l
Masa własna/ładowność 1528/2160 kg
Opony 225/50 R17
Emisja CO2 172 g/km
Bagażnik/po wyjęciu siedzeń z podłogi
466 l/101 l

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego minivana. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu Orlando? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu rodzinnego Chevroleta na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki