Citroen Berlingo XTR 1.6 HDi - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2013-03-20 2:30

Berlingo XTR otrzymał komfortowe zestrojenie układu jezdnego i dzięki wyższemu zawieszeniu nie obawia się zjazdu na boczne drogi. Miękkie resorowanie pozwala na wygodne pokonywanie przeszkód, ale w połączeniu ze sporym nadwoziem skutkuje efektem kołysania oraz wyraźnym wychylaniem się na łukach. Wysoki kombivan jest czuły na mocniejsze podmuchy wiatru, przez co przy wyższych prędkościach jego zachowanie jest nieco nerwowe. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego użytkowego Citroena. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Citroen Berlingo XTR - UKŁAD JEZDNY

Układ jezdny Berlingo został oparty na sprawdzonych rozwiązaniach. Zawieszenie zostało całkowicie przejęte z Citroena C4 Picasso. Konstrukcyjnie z przodu pracują kolumny McPherson z wahaczami dolnymi trójkątnymi i stabilizatorem. Z tyłu postawiono na odkształcalną belkę poprzeczną, stabilizator, sprężyny śrubowe i amortyzatory rozdzielone. Zbudowane w ten sposób podwozie zestrojono bardziej pod kątem komfortowego przemieszczania się, co podkreśla osobowy charakter auta. Dobre resorowanie wpływa na wygodę, ale na większych drogowych koleinach i hopkach nadwozie trochę się buja. Duży skok zawieszenia jest odczuwalny przede wszystkim podczas ostrego hamowania i wykonywania gwałtownych manewrów. Spory rozstaw osi skutecznie maskuje nierówności, ale tłumienie odgłosów nie jest już takie dobre. Słyszalne szmery pracy zawieszenia dochodzą głównie z tylnej części wozu.

>>> Citroen Berlingo XTR 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary kombivana <<<

Hydraulicznemu wspomaganiu kierowniczemu daleko do wzorowej pracy. Gumowy układ nie pozwala czuć drogi, ale za to siłę wspomagającą dobrano tak, by kierowca czuł łatwość manewrowania autem. Przy jeździe na wprost z prędkościami powyżej 120 km/h, przy podmuchach wiatru, czy w momencie wyprzedzania TIR-a pojawia się lekko nerwowość na kierownicy i trzeba bacznie czuwać nad korygowaniem toru jazdy. Berlingo zaprojektowano z przeznaczeniem do spokojnego pokonywania kolejnych kilometrów. Na ostrzejszych zakrętach wysokie nadwozie jest chybotliwe i mówi o podsterowności. Gdy mocno przesadzi się w łuku, w granicznym momencie nad opanowaniem auta pomoże koło ratunkowe pod postacią ESP + ASR, ale niestety w tej kwestii Citroenowi należy się minus, bo systemy te nie są seryjnym wyposażeniem.

>>> Citroen Berlingo XTR 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Testowana przez SuperAuto24.pl odmiana Berlingo XTR posiada fabrycznie podwyższone o 15 mm zawieszenie. Dodatkowo pod silnikiem znalazła się osłona z tworzywa, a na progach plastikowe listwy ochronne. Elementy te sprawiają, że boczne drogi i przejazdy koleinami nie są straszne tej francuskiej propozycji. Odpowiednio wysoko postawione nad ziemią nadwozie umiejętnie radzi sobie z wybojami i nawet szybsza jazda po wyrwach i progach zwalniających nie wzrusza kombivana. Siedząc za sterem nie będziemy niestety mistrzami zwrotności. Wynik średnicy zawracania między krawężnikami wynoszący 11 metrów sprawia, że w wąskiej luce trzeba pokręcić kierownicą. Cofanie i manewry znacznie ułatwia genialne przeszklenie kabiny i słusznych rozmiarów lusterka boczne.

Citroen Berlingo XTR - HAMULCE

Układ hamulcowy we wszystkich wersjach Berlingo Multispace jest identyczny. Z przodu montowane są standardowo wentylowane tarcze hamulcowe, a z tyłu znajdują się tarcze lite. W kwestii hamowania wyposażonego w podciśnieniowe wspomaganie, z korektorem siły hamowania osi tylnej nie ma żadnych zastrzeżeń. Taki zestaw od razu reaguje na nacisk pedału hamulca i sprawnie zatrzymuje pojazd.

>>> Citroen Berlingo XTR 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

W dbałości o bezpieczeństwo podróżnych standardowo montowany jest pakiet systemów wpływających lepsze panowanie nad pojazdem w trudnych warunkach. Kierowca podstawowo ma w asyście: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), BAS (system wspomagania nagłego hamowania) oraz EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania). W opcji można do odmian SEDUCTION i EXCLUSIVE dokupić za cenę 1 450 zł pakiet ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) z ASR (kontrola trakcji) ze wspomaganiem ruszania pod wzniesienia. Dla wariantu Berlingo XTR przewidziano natomiast w opcji ESP + ASR + system Grip Control (system kontroli trakcji zapobiegający poślizgom, z funkcją wyboru trybu: błoto, śnieg, piasek) wyceniony na kwotę 2 700 zł.

>>> Citroen Berlingo XTR 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Cena, bezpieczeństwo i gwarancja <<<

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się opis niezwykle użytecznego wnętrza Berlingo w wersji XTR. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co kombivan oferuje osobom lubiącym wyjeżdżać na wycieczki w testowanej wersji XTR? Jakie elementy przewiduje tylko w podstawowej wersji? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Berlingo STR a na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki