Ford Focus III 1.0 EcoBoost - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary trzeciej generacji

2012-11-05 17:20

Trzeci Ford Focus nie jest już taki zwyczajny jak jego poprzednik. Pięciodrzwiowy hatchback dzięki śmiałym łukom i spłaszczonej sylwetce stał się wyrazisty, a w połączeniu z ciekawym metalicznym kolorem nadwozia potrafi przyciągać wzrok jak magnes. Dynamiczna linia zaprojektowana zgodnie z trendem "Kinetic Design", zerwała z wyglądem mdłej drugiej generacji. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena Stylistyki Focusa III. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Ford Focus - WSTĘP

Ford Focus to popularne auto segmentu C, czyli klasy niższej średniej, zwanej też potocznie kompaktową. Auto zadebiutowało w 1998 roku na salonie w Genewie, jako następca modelu Escort mającego za sobą bogatą 30-letnią historię. Zmiana nazwy miała podkreślać, że nie jest to kolejna generacja Escorta, ale zaprojektowany od podstaw według koncepcji "New Edge Design" zupełnie nowy pojazd. Okazało się, że rynek rewelacyjnie przyjął nowatorsko prezentujący się i lepszy jakościowo produkt Forda. Liczne walory znalazły swoje odzwierciedlenie w poprawionych wynikach sprzedaży, czy przyznanym prestiżowym tytule "Car of the Year 1999". Focus wytwarzany w odmianach hatchback, sedan i kombi w badaniach niemieckiego TUV pokonywał auta japońskie.

Drugą generację Forda Focusa zaprezentowano na Salonie Samochodowym Paryż 2004. Auto powstało na bazie płyty podłogowej P1, którą wykorzystano wcześniej do budowy minivana o nazwie Ford Focus C-MAX. Karoseria w stosunku do poprzednika została ugrzeczniona i otrzymała wygładzone kształty blach. Początkowo Focusa II oferowano w postaci 3- i 5-drzwiowego hatchbacka oraz kombi. W 2005 roku gamę uzupełnił sedan oraz coupe-cabrio. W 2008 r. przeprowadzono wyraźny facelifting. Pierwsze dwie generacje znalazły na siebie ponad 10 milionów nabywców.

>>> Ford Focus III 1.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

W 2010 roku oficjalnie pokazano Focusa trzeciej generacji. Pojazd opracowano w Europie w oparciu o nową płytę podłogową i jest obecnie wytwarzany w zakładach w: Niemczech, USA, Rosji i Chinach. Auto do salonów wjechało w pierwszym kwartale 2011 roku. W ofercie znajduje się 5-drzwiowy hatchback, sedan oraz kombi. Focus III stał się tak bardzo udany i popularny, że w pierwszym półroczu 2012 r., uplasował się na pierwszym miejscu najchętniej kupowanych kompaktów w ujęciu globalnym. Fanów przybywa bo nowy model jest oferowany w ponad 120 krajach świata. Auto rywalizuje z takimi propozycjami segmentu C jak: Chevrolet Cruze, Citroen C4, Fiat Bravo, Opel Astra, Volkswagen Golf, Hyundai i30, Kia Ceed, Peugeot 308, Toyota Auris, Renault Megane, Mazda 3, Seat Leon, czy Mitsubishi Lancer Sportback.

WIDEO - tak prezentuje się Ford Focus trzeciej generacji:

Ford Focus III - STYLISTYKA

Styliści postawili na dość oryginalne nadwozie Focusa, podobnie jak w przypadku zapadającej głęboko w pamięć pierwszej generacji. Dynamiczna sylwetka zaprojektowana zgodnie z nowym trendem stylistycznym zwanym "Kinetic Design", zerwała z wyglądem trochę zbyt mdłej "dwójki". Nowatorska opływowa sylwetka trzeciego Focusa stała się o wiele bardziej "napakowana" przy zachowaniu dobrych proporcji. Bez względu na to, z której strony spogląda się na wóz, dostrzegalna jest dynamiczna linia. Z podobnymi projektami nacechowanymi sportowymi akcentami mamy do czynienia w przypadku modeli Ka i Fiesta.

>>> Ford Focus III 1.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Przód auta zdominował agresywny sześciokątny wlot powietrza, który został przecięty pionowymi pasami tak, by centralnie tworzył się kształt trapezu. Otwory wypełniono czarną kratą i miejscem pod tablicę rejestracyjną. Styl szerokich przednich reflektorów dodaje jeszcze większego sportowego charakteru. Atrakcyjnie zaprojektowane wypełnienie kloszy okraszono pasem LED-owych świateł do jazdy dziennej (prezentują się nowocześnie i jednocześnie pełnią funkcjonalne zadanie). W centralnym miejscu na wąziutkim grillu umieszczono niebieski owal z logo marki przedzielający chromowany pas. Pokrywa silnika wysoko pociągnięta nad błotniki, dostała wyraźne wyprofilowania harmonijnie przechodzące we wlot na zderzaku. Okrągłe światła przeciwmgielne po bokach wpasowane w chromowane oprawy, podkreślają dynamiczny wygląd, ale niestety nie są seryjne - nie ma ich w AMBIENTE START i AMBIENTE, a w wersji TREND wymagają dopłaty 800 zł.

Modna spłaszczona sylwetka to wzornictwo na najwyższym poziomie. Pięciodrzwiowy hatchback z profilu prezentuje regularne przetłoczenia i zwężającą się ku tyłowi linię okien zakończoną szpicami, co dodaje dynamizmu. Główna kreska boczna przecinająca blachy zaczyna się przy kloszu lampy tylnej, przebiega przez drzwi na wysokości klamek i kończy się na przednim błotniku. Płaszczyzna drzwi w dolnej części otrzymała delikatne cięcie pod skosem. Progi pozostały czarne, tak samo jak dolne elementy zderzaków, dzięki czemu karoseria optycznie wygląda lekko, mimo że została tak bardzo napompowana. Lusterka boczne już seryjnie posiadają zintegrowane kierunkowskazy. Zaznaczone krągłości nadkoli są bardzo wyraźne, zarys z tylnego błotnika nawet przechodzi na drzwi.

>>> Ford Focus III 1.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<

Tył wozu to obszerny zderzak ze wspomnianym czarnym pasem w dolnej części, dodającym kufrowi zgrabności. Duża klapa bagażnika została zwieńczona na szczycie potężnym seryjnym spoilerem, stanowiącym optyczne przedłużenie dachu. Najbardziej charakterystyczne elementy Focusa z tyłu to jednak niezwykle finezyjnie ukształtowane światła, mocno zachodzące na boki karoserii. Żarówki diodowe (standard w wersjach z reflektorami biksenonowymi lub odmianie TITANIUM) podkreślają nowoczesność i przede wszystkim zapewniają bardzo dobrą widoczność i rozpoznawalność wozu na drodze. W prawym boku tuż pod lampą sprytnie ukryto wlew do baku paliwa. Końcówki rury wydechowej niestety nie widać - szkoda, że Ford nie wkomponował jej jakoś ciekawie w zderzak. Wycieraczka szyby to standard wyposażenia podobnie jak trzecie światło STOP w spoilerze. Elektryczne okno dachowe wymaga dopłaty 2 900 zł.

WZORY OBRĘCZY

Producent dysponuje w ofercie szeroką gamą obręczy ze stopów lekkich. Klienci decydujący się na nowego Focusa mają do wyboru kilkanaście wzorów kół. Oferta rozpoczyna się od podstawowych stalowych 16-nastek z pełnymi kołpakami. Nie brakuje też felg ze stopów lekkich - można wybierać wśród rozmiarów 16", 17" i 18". W zależności od poziomu wyposażenia auta felgi aluminiowe są montowane albo seryjnie, albo wymagają dopłat.

Ford Focus III - WYMIARY

Trzecia generacja choć wygląda na większą pod każdym względem od poprzedniego modelu, to tak naprawdę wcale nie się tak nie zmieniła. Nowy pięciodrzwiowy Focus prawie nie urósł. Długość zwiększyła się o 21 mm (4358 mm), za to szerokość i wysokość zmalały o 16 mm (1823 mm i 1484mm). Rozstaw osi zwiększył się natomiast 2640 mm do 2648 mm. Pojemność bagażnika przedstawia się następująco: 363 l z zestawem naprawczy, 316 z kołem dojazdowym i 277 z pełnowymiarowym kołem zapasowym.

>>> Ford Focus III 1.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Masa własna Focusa może się zmieniać w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Najlżejszy model waży 1270 kg a najcięższy z 2-litrowym dieslem 1461 kg. Dopuszczalna masa całkowita samochodu może wynosić maksymalnie w zależności od wersji, od 1825 kg do nawet 2050 kilogramów w przypadku diesla Duratorq.

Ford Focus III - KOLORY NADWOZIA

Auto oferowane jest w jednym z 12 kolorów nadwozia. Bazowe barwy bezpłatne to Blazer Blue i Frozen White. Barwa Colorado Red to koszt 750 zł. Lakiery metalizowane wymagają od klientów dopłaty 1 950 zł. Specjalny lakier Candy Red metalizowany kosztuje natomiast 2 800 zł. Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia, klamki drzwi i lusterka boczne to standard każdej wersji wyposażeniowej. Chromowane nakładki na lusterka kosztują 150 zł. Listwy pod linią okien w barwie polerowanego aluminium znajdziemy w wersjach TREND SPORT i TITANIUM.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowany Ford Focus trzeciej generacji został wyposażony w rewolucyjny silnik benzynowy 1.0 EcoBoost. Jak pracuje trzycylindrowa jednostka? Jakie inne motory i skrzynie biegów mogą znaleźć się w aucie? Czy katalogowe spalanie podawane przez producenta przekłada się na jazdę w rzeczywistości? O tym w 2. odcinku dziennika testu nowego Focusa na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki