Ile pali Dacia Duster TCe 100 z fabryczną instalacją LPG? Kryzys przejeździsz za grosze

2020-09-01 8:17

Dacia Duster to doskonałe auto na kryzys. Jest ekonomiczne, tanie w zakupie i utrzymaniu, a na dodatek dzielne poza asfaltem. Co ciekawe, Duster jest dostępny również z fabryczną instalacją LPG, która pozwala przemieszczać się za grosze. Mimo braku komputera pokładowego sprawdziliśmy, ile gazu zużywa rumuński crossover podczas jazdy po mieście i w trasie.

Dacia Duster to ulubieniec klienta indywidualnego w Polsce. Rumuńska marka z francuskim kapitałem sprzedaje nad Wisłą sporo samochodów i wie, jak wpasować się w upodobania klientów. Nie jest to wielka filozofia, bo jedną z największych zalet Dustera jest niska cena zakupu. Nie oznacza to, że Dacia nie ma innych atutów, ale nie oszukujmy się - wybiera się ją ze względów ekonomicznych.

Testowaliśmy: Dacia Duster 1.5 dCi 110 4x4: dzielna i tania

To sprawia, że z LPG jest temu modelowi po prostu do twarzy. 32-litrowa butla umieszczona pod podłogą bagażnika sprawia, że koszty eksploatacji spadają do minimum - tym autem jeździ się za grosze. Brzmi, jak motoryzacyjny przepis na kryzys?

Dacia Duster LPG

i

Autor: Maciej Lubczyński Dacia Duster LPG

Brak komputera pokładowego - zużycie gazu sprawdziliśmy w stary, dobry sposób

Choć testowany samochód w wersji Celebration jest przyzwoicie wyposażony, na liście opcji nie ma komputera pokładowego. Sprawdziliśmy więc zużycie gazu w klasyczny sposób - jeżdżąc, aż w butli skończy się gaz. Wynik testu jest całkiem zadowalający.

Zobacz również: Dacia Duster 4WD melduje się na służbie! Nowy radiowóz posłuży również poza asfaltem

W mieście, Duster zadowoli się około 9,5 litrami gazu na każde 100 km, choć jest to rezultat z jazdy podczas całego czasu trwania testu - z postojami na sesji zdjęciowej włącznie. Kierowcy, którzy chcą zaoszczędzić, bez kłopotu powinni zejść ze spalaniem do poziomu 8,5-9 l/100 km. W korkach i przy deptaniu gazu nie powinniśmy jednak przekroczyć 10 l/100 km.

Dacia zużywa jeszcze mniej paliwa w trasie, choć z uwagi na brak szóstego biegu lepiej nie przekraczać 120 km/h. Zbyt wysokie obroty to nic przyjemnego. Przy poruszaniu się z prędkościami około 100 km/h, poza miastem możemy liczyć na zużycie gazu wynoszące około 7 litrów na każde 100 km. To przekłada się na koszt przejechania 100 km na poziomie około 14-15 zł!

Dacia Duster LPG

i

Autor: Maciej Lubczyński Dacia Duster LPG

W kwestii oszczędności, Dacia nieźle zniesie również krótkie podróże - po rozruchu na zimno, przełącza się na gaz całkiem szybko. Osiągnięcie wystarczającej temperatury pracy to kwestia mniej więcej minuty. Poziom gazu w zbiorniku widoczny jest na przełączniku po lewej stronie od kierownicy. W dowolnej chwili możemy przełączać z gazu na benzynę.

Zobacz: Najmocniejsza Dacia w historii łatwo do siebie przekonuje. Dacia Duster 1.3 TCe FAP 150 KM 6MT - TEST, OPINIA

A jak podróżuje się Dacią Duster z fabryczną instalacją LPG? Czy obecność układu zasilania gazem w zauważalny sposób wpływa na pracę silnika? O tym przeczytacie w pełnym teście tego samochodu.

WIDEO - tak produkowana jest Dacia Duster

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki