Peugeot 508 SW 1.6 PureTech 180 KM EAT8 GT Pack

i

Autor: Paweł Kaczor Peugeot 508 kombi

Ładny, ale czy praktyczny? Peugeot 508 SW 1.6 PureTech 180 KM EAT8 GT Pack - TEST, OPINIA

2021-05-21 6:11

Nowe, czyli drugie wcielenie Peugeota 508 oferowane jest w sprzedaży od 2018 roku. Przez trzy lata obecności na rynku francuskie auto nie zdążyło się opatrzeć i wciąż potrafi urzekać nieszablonowym stylem. 508 SW to według wielu najładniejsze kombi w segmencie D. Jednak czy w tym przypadku walory estetyczne idą w parze z cenioną i poszukiwaną praktycznością na co dzień?

Peugeot 508 zadebiutował w roku 2010. Samochód oferowany był jako typowy sedan oraz rodzinne kombi. Francuskie auto było bardzo poprawną konstrukcją, ale nie posiadało w swoim arsenale zalet wyraźnego asa w rękawie. 508 dość mocno wbił się w ścisk panujący w segmencie D nieudolnie goniąc VW Passata, Forda Mondeo i spółkę. Zupełnie nowe wcielenie 508 pojawiło się trzy lata temu i już od samego początku robiło bardzo pozytywne wrażenie.

Francuzi znają się na rzeczy

Na temat francuskiej motoryzacji krążą legendy. Kawały o autach znad Sekwany zna chyba każdy. Jednak twórcom Peugeotów, Citroenów czy Renault trzeba oddać jedno – potrafią stworzyć bardzo ciekawie narysowane auta. Peugeot 508 SW to rodzinne kombi. Kombi czyli z pozoru auto kupowane z rozsądku, a nie pod pływem chwili i zauroczenia. Wystarczy jednak spojrzeć na prezentowany samochód, aby dojść do wniosku, że kombi nie musi być nudne!

Zobacz też: Ma trzy silniki i kaganiec. Peugeot 508 PSE to sportowiec na miarę naszych czasów

508 SW jest bardzo niski jak na tego typu auto (1420 mm wysokości) oraz smukły. Przednia część nadwozia to efektowna gra grilla, głównych lamp oraz świateł do jazdy dziennej, które przypominają kły lwa. Również tylne światła w technologii 3D oraz czarny, szklany pas ciągnący się przez całą szerokość nadwozia prezentują się doskonale. Prawdziwym majstersztykiem oraz rzeczą praktycznie niespotykaną w tym segmencie są drzwi bez ramek okiennych! Jak w sportowym coupe! Dodatkowo, opcjonalne 19-calowe felgi oraz lakier metalizowany Dork dopełniają bardzo miłego dla oka obrazu całości. To kombi naprawdę zwraca na siebie uwagę.

WIDEO - największe bajery Peugeota 508

Za ciosem!

Zaglądając do wnętrza od razu widać, że francuscy projektanci nie spoczęli na laurach i poszli za ciosem. Kabina wykonana jest ze świetnych materiałów a sam jej projekt budzi skojarzenia z autami klasy premium. Podobnie jak w większości nowych Peugeotów, także tutaj mamy śmiesznie małą i bardzo poręczną kierownicę. Za nią i zarazem tuż nad nią znajdują się cyfrowe zegary tworzące tak zwany i-Cockpit. Przy moim wzroście (180 cm) nie miałem problemów z takim ustawieniem fotela oraz kierownicy, aby dokładnie widzieć całą zawartość zegarów. Jednak osobom znacznie niższym lub znacznie wyższym takie nietypowe rozłożenie kierownicy i zegarów może przeszkadzać.

Sprawdź: Nie tylko świecące kły. Peugeot 3008 i 5008 po liftingu to więcej zmian - TEST, OPINIA, CENNIK

Konsola centralna? Tutaj oczywiście pierwsze skrzypce gra dotykowy ekran. Czytelny, skierowany w stronę kierowcy, łatwy w obsłudze. Pomocne w tym ostatnim aspekcie są szczególnie fizyczne przyciski (przypominające klawisze pianina) odpowiadające za wywołanie podstawowych funkcji. Plus za standardowe pokrętło głośności, minus za brak fizycznego panelu klimatyzacji. Ustawienia temperatury oraz nawiewu za pomocą ekranu dotykowego nie jest najbardziej fortunnym rozwiązaniem, które niestety stosuje coraz więcej marek.

Oddzielną kwestią jest jakość zastosowanych materiałów. Jak już wspomniałem nieco wcześniej w tej kategorii 508 trzyma wysoki poziom. Inne marki nie będące markami premium mogłyby tutaj brać przykład z Peugeota. W kategorii estetyki Peugeot 508 SW zasługuje na ocenę bardzo dobrą. A jak wypadnie w bardziej przyziemnej dziedzinie szeroko pojętej praktyczności?

Peugeot 508 SW 1.6 PureTech 180 KM EAT8 GT Pack

i

Autor: Paweł Kaczor Peugeot 508 kombi

Coś za coś

Auta z nadwoziem kombi kupuje się głównie dla bagażnika. Co prawda opisywany samochód można ”kupić oczami”, ale jeśli już decydujemy się na wariant kombi bagażnik na pewno w jakimś stopniu jest dla nas ważny. Kufer 508 SW ma pojemność 530 litrów. To poprawny wynik. Tylko poprawny. Bagażniki konkurencji potrafią ”połknąć” ponad 600 litrów bagażu. Plus za bardzo niski próg załadunku.

Zobacz: Czy auto elektryczne poza miastem ma sens? TEST, OPINIA - Peugeot e-2008 GT 136 KM

Idąc dalej w głąb kabiny napotkamy na komfortową tylną kanapę. Ilość miejsca na stopy i kolana jest wystarczająca. Jednak biorąc na tapetę ilość wolnej przestrzeni nad głową już tak kolorowo nie jest. Wyraźnie czuć, że niskie nadwozie zrobiło tutaj swoje i 508 SW nie jest autem dla dryblasów.

Peugeot 508 SW 1.6 PureTech 180 KM EAT8 GT Pack

i

Autor: Paweł Kaczor Peugeot 508 kombi

Kierowca i pasażer siedzący obok na komfort nie powinni narzekać. Jednak i tutaj pojawia się ”ale”. Szeroki tunel środkowy oraz mocno rozbudowana deska rozdzielcza sprawiają, że czujemy się jak w aucie kompaktowym, a nie w kombi segmentu D.

Na słowa pochwały nie zasługuje także jeden niewielki, otwierany schowek na tunelu środkowym. Zmieszczą się w nim jedynie monety lub podobne gabarytowo szpargały. Telefon? Portfel? Te rzeczy trzeba schować gdzieś indziej. W trudno dostępnym miejscu, pod ”wiszącym” tunelem środkowym ulokowano m.in. ładowarkę indukcyjną oraz port USB. Takie rozwiązanie nie zaburza stylistycznej harmonii kokpitu, ale nie jest ergonomiczne.

Peugeot 508 SW 1.6 PureTech 180 KM EAT8 GT Pack

i

Autor: Paweł Kaczor Peugeot 508 kombi

Wariant pośredni

Pod maską testowanego egzemplarza pracował 180-konny silnik 1.6 PureTech. Jest to pośredni wariant tej jednostki napędowej (w obwodzie są jeszcze wersja 130- oraz 225-konna). Wariant, który nie budzi większych emocji. Każdy Peugeot 508 wyposażony jest w 8-biegowy automat EAT. Każdy Peugeot 508 z wyjątkiem wersji HYbrid4 posiada napęd na przednie koła. 180-konny silnik zapewnia sprint do pierwszych 100 km/h równo w 8 sekund. To dobry wynik, ale sportowych doznań po tym aucie nie oczekujcie.

Zobacz: Poprzednik był nazywany francuskim Golfem. Nowy Peugeot 308 oficjalnie - ZDJĘCIA, WIDEO

Automatyczna skrzynia działa płynnie i szybko. Mała kierownica jest bardzo poręczna i ułatwia manewrowanie. Reakcja na gaz jest wystarczająco szybka, a zawieszenie mocno neutralne. Peugeot 508 nie jest typowym, rozkołysanym francuskim samochodem. Nie jest także sztywno zestrojonym sportowcem. To raczej złoty środek starający się znaleźć równowagę pomiędzy komfortem a pewnością prowadzenia.

Peugeot 508 SW 1.6 PureTech 180 KM EAT8 GT Pack

i

Autor: Paweł Kaczor Peugeot 508 kombi

Jak na typowe, nowe auto przystało dostępnych jest także kilka trybów jazdy. Jednak różnice pomiędzy nimi nie są mocno wyczuwalne. W trybie Sport skrzynia dłużej utrzymuje silnik na wysokich obrotach, a pedał gazu działa z większą precyzją. W będącym na drugim końcu skali Eco samochód staje się ospały.

Średnie spalanie? Jednostka 1.6 PureTech, jak większość niewielkich turbodoładowanych silników jest bardzo wrażliwa na styl jazdy. Przy spokojnym pokonywaniu kolejnych kilometrów w cyklu mieszanym wynik 8 l/100 km będzie codziennością. Przy bardziej dynamicznej jeździe wartość przekraczająca 10 l/100 km nie powinna nikogo dziwić. Przyzwoite wyniki zaczynające się od cyfry 6 uda się osiągnąć w trasie podczas unikania jazdy z prędkościami autostradowymi.

Peugeot 508 SW 1.6 PureTech 180 KM EAT8 GT Pack

i

Autor: Paweł Kaczor Peugeot 508 kombi

Cena i podsumowanie

Ceny Peugeota 508 SW rozpoczynają się od 137 300 zł za wersję Active ze 130-konnym silnikiem benzynowym. W standardzie takiej odmiany znajdują się m.in. 16-calowe aluminiowe felgi, 8-calowy dotykowy ekran, 6 poduszek powietrznych, kierownica obszyta skórą, tempomat oraz klimatyzacja automatyczna. Nie jest przesadnie bogato, ale niezbędne minimum nie wymaga dopłaty. Na drugim biegunie jest testowana wersja GT Pack. W połączeniu ze 180-konnym silnikiem benzynowym kosztuje ona 187 400 zł. W standardzie takiej odmiany znajdziemy m.in. reflektory przednie Full LED, deskę rozdzielczą z drewnianymi wstawkami Zebrano, 19-calowe aluminiowe felgi, podgrzewane przednie fotele oraz system audio firmy Focal. W takiej odmianie dopłaty wymagają praktycznie tylko bardziej wyrafinowana skórzana tapicerka, noktowizor oraz lakier metalizowany.

Porównaliśmy: Nie ścigaj się z nimi spod świateł! Suzuki Across Plug-in Hybrid i-AWD & Peugeot 3008 HYbrid4 - OPINIA

Przyznam szczerze, że Peugeotem 508 SW jeździłem z przyjemnością. Za każdym razem po wyjściu z samochodu odwracałem za nim głowę, a siedząc w wygodnym fotelu kierowcy, otoczony świetnymi materiałami wykończeniowymi czułem się jak ktoś, kto ma do czynienia z produktem z górnej półki. Tutaj francuskie auto nie zawodzi. Jeśli jednak podejdziemy do niego w chłodny sposób, z linijką oraz konkretnymi, praktycznymi oczekiwaniami, już tak różowo nie jest.

W kategorii bagażnika oraz wolnej przestrzeni wewnątrz 508 SW prezentuje się przeciętnie. Konkurencja z Volkswagenem Passatem Variantem oraz Oplem Insignią Sports Tourer na czele ma o wiele więcej do zaoferowania w tej dziedzinie. Jeśli to właśnie te cechy są dla ciebie najważniejsze wybierzesz auto konkurencji. Jeśli jednak cenisz klasę, styl i nieszablonowe rozwiązania Peugeot 508 SW będzie dobry wyborem. Najwyżej na wakacyjny, rodzinny wyjazd nad morze zabierzesz jedną walizkę mniej...

Peugeot 508 SW 1.6 PureTech - dane techniczne

SILNIK R4 16V
Paliwo benzyna
Pojemność 1598 cm3
Moc maksymalna 180 KM przy 5500 obr./min.
Maks moment obrotowy 250 Nm przy 1650 obr./min.
Prędkość maksymalna 225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8 s
Skrzynia biegów automatyczna/ 8 biegów
Napęd przedni (FWD)
Zbiornik paliwa 63 l
Katalogowe średnie zużycie paliwa 7,3 l
Poziom średniej emisji CO2 156 g/km
Długość 4778 mm
Szerokość 1859 mm
Wysokość 1420 mm
Rozstaw osi 2793 mm
Masa własna 1430 kg

Pojemność bagażnika

(po złożeniu siedzeń)

530 l/ 1780 l
Hamulce przód/ tył

tarczowe/

tarczowe wentylowane

Zawieszenie przód kolumny McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe

Opony przód i tył

(w testowym modelu)

235/40 R19

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki