Nowy Hyundai i10 jest tak mały, że nie zmieściły się w nim wady - TEST, OPINIA

2020-10-13 5:26

W czasach, gdzie królują miejskie crossovery i kompaktowe SUV-y, mało kto jest na tyle odważny, aby dalej produkować samochody segmentu A. Niektórzy już zupełnie wyparli te auta z pamięci, a inni ostatkiem sił nafaszerowali bateriami. Siłą rzeczy niegdyś popularne mikrusy odchodzą powoli do lamusa. W obronie zagrożonego gatunku stanął nowy Hyundai i10 trzeciej generacji, który udowadnia, że na drodze do sukcesu stoją tylko chęci.

Co takiego mają podniesione mieszczuchy i kompaktowe SUV-y, czego nie mają inne auta? Przede wszystkim wyższą pozycję za kierownicą, która zdaniem wielu klientów jest równoznaczna z komfortem, wygodą i bezpieczeństwem. Im dalej od asfaltu, tym lepiej. Ponadto często posiadają plastikowe osłony i poszerzenia, które od zawsze były cechą aut gotowych do walki w terenie.

Sprawdź: Benzyna, hybryda, elektryk. To samo nadwozie, ale ogromne różnice w prowadzeniu! Energy Mix Arval 2020

W rzeczywistości masa tych wyżej zawieszonych aut nie ma z bezdrożami nic wspólnego, bowiem aby bez większych zmartwień wyruszyć w teren, potrzeba jeszcze napędu na wszystkie koła oraz odpowiedniego prześwitu. Na szczęście producentów statystyczny konsument nie jest panem z broszury i rzadko kiedy opuszcza centrum swojego miasta, gdzie jedyną rzeczą, która mogącą stanąć na jego drodze jest wysoki krawężnik. Idąc tym tropem szybko dochodzimy do wniosku, że popularność wyżej zawieszonych samochodów zawdzięczamy przede wszystkim dobremu marketingowi i zmieniającym się trendom, które przypłynęły na Stary Kontynent zza Wielkiej Wody.

Hyundai i10 Premium 1.2 MPI 84 KM 5MT

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Hyundai i10 Premium 1.2 MPI 84 KM 5MT

Silna ofensywa SUV-ów sprawiła, że wielu producentów na dobre odeszło od miejskich mikrusów. Znaleźli się też tacy, którzy na koniec przygody postanowili nafaszerować ich bateriami. Skoda Citigo e iV pokazała, że nie była to zła decyzja, jednak zainteresowanie w Polsce zniknęło tak szybko, jak szybko rząd RP zrezygnował z programu dotacji na auta elektryczne. Na ten moment przedstawicieli segmentu A z napędem konwencjonalnym możemy policzyć na palcach jednej ręki. Są to Toyota Aygo (od 38 900 zł), Citroen C1 (od 42 450 zł), Kia Picanto (od 39 990 zł) i oparty na bliźniaczej konstrukcji nowy Hyundai i10 trzeciej generacji (od 43 900 zł). 

*podane ceny nie obejmują rabatów

Spośród podanych wyżej modeli najnowszą propozycją na rynku jest zaprezentowany we wrześniu ubiegłego roku Hyundai i10, który podczas tygodniowego testu mocno mnie do siebie przekonał. Przekonał nie tylko dojrzałym i na tle konkurencji dość pikantnym nadwoziem, ale przede wszystkim przestronnym wnętrzem. Nowa “dziesiątka” pokazała mi również, że mały samochód nie musi być skromnie wyposażony, ani mało praktyczny. 

Hyundai i10 Premium 1.2 MPI 84 KM 5MT

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Hyundai i10 Premium 1.2 MPI 84 KM 5MT

Atrakcyjny mikrus

Nowy Hyundai i10 to najnowsze, trzecie i wyjątkowo atrakcyjne wcielenie koreańskiego malucha. Samochód jest niewielki, ale w istocie oferuje naprawdę wiele. Względem swojego poprzednika jest o 5 mm dłuższy (3670 mm), 20 mm szerszy (1680) i 20 mm niższy 1480 mm. Nieruszony został natomiast rozstaw osi. Choć ten nadal wynosi 2425 mm, w kabinie mimo to jest jeszcze więcej miejsca.

Zobacz: Dobre crossovery, ale czy równie dobre elektryki? Hyundai Kona Electric vs. Kia e-Soul - PORÓWNANIE, TEST, OPINIA

O atrakcyjności nowego i10 nie świadczy tylko większy rozmiar, ale także adekwatny do aktualnych trendów i języka stylistycznego marki design. Pas przedni zdobi szeroki, aczkolwiek wąski grill z okrągłymi LED-owymi światłami do jazdy dziennej, sprytnie schowane w czymś na wzór wlotów powietrza światła przeciwmgielne oraz duże, nachodzące na maskę i błotniki reflektory. Całość jest ostra, spójna i po prostu cieszy oko.

Hyundai i10 Premium 1.2 MPI 84 KM 5MT

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Hyundai i10 Premium 1.2 MPI 84 KM 5MT

Kiedy spojrzymy na mikrusa z profilu, dostrzeżemy kilka ciekawych przetłoczeń na błotnikach oraz w górnej i dolnej części drzwi. Uwadze nie umkną też zarezerwowane głównie dla włoskich samochodów (Alfa Romeo oraz Fiat) chromowane klamki i plastikowa wstawka o fakturze plastra miodu z oznaczeniem modelu - takich smaczków będzie jeszcze więcej. 

Z tyłu dzieje się nieco mniej. Na pierwszy rzut oka brakuje wyeksponowanej końcówki układu wydechowego, jednak całą sytuację ratuje słodki a’la dyfuzorek i mały spojler. Tylne światła są małe i niestety pozbawione LED-ów, ale w zamian pojawia się ciekawe przełamanie, które oddziela logo od uchwytu. Wprawne oko zauważy też świetnie wkomponowaną kamerę cofania. Owszem, ta szybko się ubrudzi, jednak w słoneczne dni oferuje świetną widoczność i obraz wysokiej jakości nawet po zmroku.

Hyundai i10 Premium 1.2 MPI 84 KM 5MT

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Hyundai i10 Premium 1.2 MPI 84 KM 5MT

Każdemu przypadnie do gustu

Jak pewnie już zauważyliście, nadwozie jest podzielone na dwa odcienie - to właśnie mocna strona samochodów miejskich. Ma być stylowo, z rozmachem i swobodnie, aby każdy klient mógł znaleźć coś dla siebie. Hyundai i10 ma w swojej ofercie w sumie 10 lakierów: Sleek Silver, Slate Blue, Aurora Grey, Phantom Black, Dragon Red, Brass, Aqua Turquoise, Intense Blue) oraz Polar White i Tomato Red, które nie wymagają dopłaty (2000 zł). Odpłatnie natomiast niektóre z nich można pomieszać z kolorem czarnym lub czerwonym (1500 zł). Aby nadać maluszkowi jeszcze więcej charakteru, można ozdobić go w niezliczone naklejki (Speed, Racing, Sport) kolorowe nakładki progowe, nakładki na lampy, nakładki na lusterka, listwy bagażnika czy nawet chlapacze. Bogata jest także oferta obręczy ze stopów lekkich (15/16-calowych).

Hyundai i10 Premium 1.2 MPI 84 KM 5MT

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Hyundai i10 Premium 1.2 MPI 84 KM 5MT

Przemyślane i nowoczesne 

Wnętrze nowego i10 zaskakuje. Nie chodzi natomiast o jakość wykończenia, tylko o szeroko pojęty komfort. Kabina jest przemyślana i wszystko jest pod ręką. Nie brakuje ciekawych wytłoczeń na boczkach drzwi, tunelu środkowym czy desce rozdzielczej, ani też zaawansowanych systemów, wielofunkcyjnej kierownicy, rozbudowanych multimediów (Apple CarPlay i Android Auto) oraz czytelnego i prostego w obsłudze panelu automatycznej klimatyzacji.

Przeczytaj także: Nowy Hyundai i20 już w sprzedaży! Pełny polski CENNIK i WYPOSAŻENIE

Jakby tego było mało, nawet najmniejszy model w gamie może zostać wyposażony w 3-stopniowo podgrzewane fotele, podgrzewanie kierownicy i ładowarkę indukcyjną. Nowy i10 ma także wszystkie szyby w “prądzie” z możliwością zablokowania tylnych szyb (kiedy jadą z nami dzieci) oraz aktualne systemy wspomagające kierowcę tj. system awaryjnego hamowania, system obserwujący zmęczenie kierowcy, system informujący o ograniczeniu prędkości czy asystent pasa ruchu.

Hyundai i10 Premium 1.2 MPI 84 KM 5MT

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Hyundai i10 Premium 1.2 MPI 84 KM 5MT

Wygodny i przestronny

W kwestii komfortu Hyundai i10 wypada zaskakująco dobrze. Po tak małym aucie mało kto by się spodziewał, że pokonywanie kilometrów może sprawiać jakąkolwiek radość. Fotele są szerokie i wystarczająco długie dla kogoś o wzroście 185 cm. Sama kierownica dobrze leży w dłoniach i jest regulowana w dwóch płaszczyznach. Nietrudno tu o dobrą pozycję za kierownicą.

Nie znalazło się niestety wystarczająco miejsca na duży podłokietnik ze schowkiem, ale zaległości nadrabia podwójny cup-holder, wnęka na drobiazgi i podstawka w fotelu kierowcy. Pozytywne wrażenia potęguje dobra ergonomia i fakt, że wszystko jest dosłownie na wyciągnięcie ręki. Przy samym ekranie znalazły się fizyczne przyciski, które szybko przenoszą nas do docelowej zakładki, dzięki czemu obsługa systemu nie zmusza kierowcy do odwracania uwagi od sytuacji na drodze.

Hyundai i10 Premium 1.2 MPI 84 KM 5MT

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Hyundai i10 Premium 1.2 MPI 84 KM 5MT

W tylnym rzędzie jest zadziwiająco dużo miejsca. Na pierwszy rzut oka tylna kanapa nie wygląda obiecująco, natomiast kiedy usiadłem sam za sobą (185 cm wzrostu) byłem pod wrażeniem. Brakuje tu co prawda nawiewów czy chociaż jednego gniazda ładowania i podłokietnika, ale nie zapominajmy, że nawet niektóre auta segmentu B oraz C (!) nie oferują takich dobrodziejstw. Mocowania ISOFIX to oczywiście standard.

Nie przegap: Debiutuje nowy Hyundai Santa Fe. Ma odmienioną twarz i dostał napędy hybrydowe. Kiedy w sprzedaży?

Bagażnik nie powala, ale czy powinien? Jak na tak niewielkie auto, które oferuje naprawdę sporo przestrzeni w przedziale pasażerskim, jest wystarczający. Kufer pomieści 252 litry bagażu (wartość liczona do okien), a w skrajnych sytuacjach nawet 1050 litrów (VDA) po złożeniu oparć kanapy. Co ciekawe, nawet tak niewielki bagażnik pozwolił sobie na praktyczną siateczkę. W tym wszystkim najbardziej ucierpiał zbiornik paliwa. Tam wlejemy jedynie 36 litrów benzyny i tym akcentem przechodzimy do wrażeń z jazdy.

Hyundai i10 Premium 1.2 MPI 84 KM 5MT

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Hyundai i10 Premium 1.2 MPI 84 KM 5MT

Stara, dobra szkoła

Jak na dzisiejsze standardy mały Hyundai i10 ma naprawdę duży silnik. Pod maską testowanego egzemplarza znalazł się wolnossący, 4-cylindrowy benzyniak z wielopunktowym wtryskiem o pojemności skokowej 1.2-litra, który generuje moc 84 KM i 118 Nm. Za przenoszenie napędu na przednią oś odpowiada 5-biegowy manual. W efekcie sprint od 0 do 100 km/h zajmuje oszałamiające 12,6 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 171 km/h. 

Trzeba przyznać, że jak na czasy "down-sizingu" to naprawdę ciekawa propozycja. Warto zauważyć, że wiele samochodów segmentu B oraz C już dawno przesiadło się na turbodoładowane, 3-cylindrowe jednostki o pojemności 1 litra. Parzysta ilość cylindrów jak wiadomo to nie tylko wyższa kultura pracy, ale też przyjemniejsze doznania akustyczne. Podczas ruszania silnik nie trzęsie całym samochodem i nie wydaje z siebie strasznych odgłosów.

Wolnossąca i prosta konstrukcyjnie jednostka MPI oparta na starych i sprawdzonych rozwiązaniach cieszy także niskim zużyciem paliwa, dlatego niewielka pojemność baku nie gra tu większej roli. Na jednym zbiorniku jesteśmy w stanie spokojnie przejechać ponad 600 kilometrów, co jest zasługą średniego spalania na poziomie 5,1-5,8 l/100 km.

Hyundai i10 - gama silnikowa

Silnik Skrzynia Moc Prędkość maks. 0-100 km/h
1.0 MPI, R3 5MT 67 KM & 96 Nm 156 km/h 14,8 s.
1.0 MPI, R3 5AMT 67 KM & 96 Nm 156 km/h 17,8 s.
1.2 MPI, R4 5MT 84 KM & 118 Nm 171 km/h 12,6 s.
1.2 MPI, R4 5AMT 84 KM & 118 Nm 171 km/h 15,8 s.
1.0 T-GDI, R4 5MT 100 KM & 172 Nm 185 km/h 10,5 s.

R - liczba cylindrów, MT - skrzynia manualna, AMT - zautomatyzowana skrzynia biegów

Hyundai i10 Premium 1.2 MPI 84 KM 5MT

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Hyundai i10 Premium 1.2 MPI 84 KM 5MT

Miasta go nienawidzą

Duże aglomeracje charakteryzują się ciasnymi parkingami, wąskimi miejscami postojowymi i zakorkowanymi ulicami. Nie sposób się dziwić, że miasta tak bardzo nienawidzą nowego i10, skoro żadne z powyższych nie stanowią dla niego problemu. Manewrowanie autem jest banalnie łatwe, za czym stoją niewielkie gabaryty i niski promień skrętu. Co więcej, koreański mikrus posiada czujniki parkowania z tyłu oraz kamerę cofania z liniami pomocniczymi.

Kliknij: Tyle kosztuje Hyundai i30 po liftingu - PEŁNY CENNIK kompaktowego modelu

Nie ma zatem miejsca, w które i10 by nie wlazło. Korki to także żadne wyzwanie, co potwierdza niskie spalanie i inteligentny system start&stop, który informuje kierowcę, gdy auto przed nim zaczyna się oddalać. Oznacza to, że nawet osoby zapatrzone w smartfony (czego nie pochwalam) nie przegapią zielonego światła - no chyba, że będą pierwsze na skrzyżowaniu, wówczas cała odpowiedzialność spoczywa na nich.

Hyundai i10 Premium 1.2 MPI 84 KM 5MT

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Hyundai i10 Premium 1.2 MPI 84 KM 5MT

Skromny, a taki bogaty

Nowy Hyundai i10 przełamuje stereotypy i podkreśla, że małe auto nie musi być ubogo wyposażone. Już w podstawowej wersji Access (od 43 900 zl) otrzymujemy m.in. liczne systemy asystujące, system ratunkowy E-CALL, system start&stop, tempomat, ogranicznik prędkości czy mocowania ISOFIX. Prezentowany egzemplarz w najwyższej wersji Premium (od 67 300 z manualną przekładnią), którego najszybciej rozpoznacie po chromowanych klamkach, ma już zasadniczo wszystko.

Począwszy od tej samej gamy asystentów i systemów bezpieczeństwa, przez automatyczną klimatyzację, ładowarkę indukcyjną, bezkluczykowy dostęp, kamerę cofania, projekcyjne reflektory z funkcją doświetlania zakrętów, po błyszczący, czarny grill, 16-calowe felgi, podgrzewane fotele i 8-calowy wyświetlacz dotykowy z systemem Bluetooth obsługujący Apple CarPlay i Android Auto.

Hyundai i10 - polski cennik

Silnik Miejsca Access Comfort N Line Premium N Line Premium
1.0 MPI 5MT 4 43 900 zl - - - -
1.0 MPI 5MT 5 45 100 zł 51 400 zł - - -
1.0 MPI 5ATM  5 - 55 400 zł - - -
1.2 MPI 5MT 5 - 53 900 zł 58 800 zł 66 000 zł 63 300 zł
1.2 MPI 5AMT 5 - 57 900 zł - - 67 300 zł
1.0 T-GDI 5MT 5 - 61 600 zł 68 800 zł -

MT - skrzynia manualna, AMT - zautomatyzowana skrzynia biegów

Hyundai i10 Premium 1.2 MPI 84 KM 5MT

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Hyundai i10 Premium 1.2 MPI 84 KM 5MT

Podsumowanie

Nowy Hyundai i10 trzeciej generacji to naprawdę kompletny samochód, w którym trudno znaleźć wady. Rozważając zakup auta, które ma posłużyć do załatwiania spraw na mieście, ten charakterny mikrus może się okazać naprawdę dobrym wyborem. Nie tylko możemy go pomalować i ozdobić wedle naszego życzenia, ale też podróżować dość komfortowo naprawdę niewielkim kosztem. Ponadto proste jak budowa cepa jednostki są zasadniczo bezobsługowe i mało awaryjne, a zaawansowane systemy wsparcia stoją na straży bezpieczeństwa. Dopóki segment A całkowicie nie zniknie z rynku lub samochody elektryczne nie będą z biegiem lat tańsze w zakupie, ciężko o bardziej rozsądną propozycję do miasta.

Hyundai i10 - dane techniczne

SILNIK R4, 16V
Paliwo benzyna
Pojemność 1197 cm3
Moc maksymalna 84 KM przy 6000 obr./min.
Maks mom. obrotowy 118 Nm przy 4200 obr./min.
Prędkość maksymalna 171 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 12,6 s
Skrzynia biegów manualna, 5-biegowa
Napęd przedni (FWD)
Zbiornik paliwa 36 l
Katalogowe średnie zużycie paliwa 5,1-5,8 l
poziom emisji CO2 117-132 g/km
Długość 3670 mm
Szerokość 1680 mm
Wysokość 1480 mm
Rozstaw osi 2425 mm
Masa własna 969 kg
Masa maksymalna dopuszczalna 1430 kg
Pojemność bagażnika 252/1050 l
Hamulce przód/ tył

tarczowe wentylowane/

tarczowe

Zawieszenie przód Kolumna typu MacPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna

Opony przód i tył

(w testowym modelu)

195/45/R16

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki