Auto na kryzys

Peugeot 308 BlueHDI 130 jeździ za grosze. Wysokie ceny paliw go nie ruszają - TEST

2022-08-02 17:38

Choć wydaje się, że silniki diesla są w odwrocie, w salonach wciąż możemy kupić samochody napędzane wysokoprężnymi jednostkami. Nowe diesle są tak wydajne, że zużywają minimalne ilości paliwa, nie zmuszając do słuchania dokuczliwego klekotu. Peugeot 308 Blue HDI nie jest wyjątkiem, a w długie trasy można nim jeździć za grosze. Idealne auto na czasy kryzysu?

Peugeot 308 - niskie zużycie paliwa

Lubimy testować diesle. W autach z nowoczesnymi jednostkami wysokoprężnymi paliwo znika bardzo powoli, a uciążliwy klekot jest dobrze odizolowany od przedziału pasażerskiego. W nasze ręce wpadł niedawno Peugeot 308, którego opisywaliśmy już na naszych łamach. Biała 308, która tym razem zawitała na redakcyjny parking to samochód z automatyczną skrzynią biegów i wysokoprężnym motorem o pojemności 1.5. Szeroko stosowany w autach koncernu Stellantis silnik jest znany z niewielkiego apetytu na olej napędowy. Jak sprawdził się pod maską Peugeota 308? 

Silnik diesla w Peugeocie 308 pozwolił nam odkryć francuski samochód z innej strony. Okazuje się, że kompakt nadaje się do podróżowania w długie trasy lepiej niż niejeden kilkuletni wóz klasy średniej. Mocne argumenty nie zaczynają się tu jednak od przestronnego wnętrza czy mocnego, dynamicznego silnika, a od pokaźnego zasięgu i wyjątkowo dobrego wyciszenia. Nie są to jednak jedyne zalety 308 w testowanej, topowej wersji z silnikiem diesla pod maską.

Ile pali Peugeot 308 z dieslem pod maską?

Oszczędny diesel sprawia, że 308 zużywa symboliczne ilości oleju napędowego. Dowodem jego oszczędności może być fakt, że gdy odebraliśmy auto z zasięgiem 840 km i przejechaliśmy 350 km w trasie, komputer pokładowy wskazał, że bez tankowania przejedziemy jeszcze... 820 km! Zbiornik mieści 52 l oleju napędowego, a średnie zużycie w trasie nie przekracza 4,5 l/100 km. Nietrudno policzyć, że pokonanie 1100 km w trasie jest zupełnie możliwe - zostanie nam jeszcze kilka litrów paliwa na dojazd do stacji benzynowej.

Peugeot 308 BlueHDI

i

Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 308 BlueHDI

Peugeot 308 - spalanie

Nowy Peugeot 308 przy prędkości 120 km/h zużywa około 4 l/100 km. Prędkości autostradowe windują ten rezultat o 0,5 l/100 km, a wyższe wyniki zobaczymy tylko w mieście. W osiągnięciu tych wartości pomaga również automatyczna skrzynia biegów. Ósmy, ostatni bieg jest na tyle długi, że obroty przy 120 km/h nie przekraczają 2000. By w warunkach miejskich zobaczyć na komputerze pokładowym wynik wyższy niż 6 l/100 km, musimy się postarać, lub jeździć na krótkie trasy. Dochodzimy tu do wady diesla, który pracuje w autach koncernu Stellantis- jego sprawność jest tak wysoka, że potrzeba bardzo dużo czasu bo silnik osiągnął optymalną temperaturę pracy. Auto długo się dogrzewa, bo na wytwarzanie ciepła idzie tu bardzo niewiele energii. Coś za coś!

Peugeot 308 BlueHDI

i

Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 308 BlueHDI

Jak na francuskie auto przystało

Kompaktowy Peugeot nie męczy kierowcy ani pasażerów również podczas jazdy na drogach niższej klasy. Dziury i wyboje są skutecznie łagodzone przez układ jezdny, który wyraźnie stawia na komfort. Oczywiście dynamiczne prowadzenie nie powoduje tu kłopotów, a jedynie nieco przechyłów nadwozia, ale czuć, że domeną nowej 308 są raczej wygodne, niż pełne wrażeń podróże. Potwierdza to usposobienie silnika. Jednostka 1.5 BlueHDI rozwija 130 KM mocy, a maksymalny moment obrotowy 300 Nm dostępny przy 1750 Nm wystarcza do spokojnej jazdy. Wygodne fotele dopełniają obrazu całości - w testowanej wersji GT Pack są one dodatkowo wyposażone w masaż, ale ich ergonomiczny kształt i certyfikat AGR wyróżniają niemal każdą wersję wyposażenia Peugeota (z wyjątkiem bazowej na polskim rynku Active Pack). Nasze życzenia co do wnętrza auta? Nie ma ich wiele, bo kokpit 308 zasługuje na wysokie noty. Gdyby tylko drugi rząd siedzeń był nieco bardziej przestronny...

Peugeot 308 BlueHDI

i

Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 308 BlueHDI

Ile kosztuje auto na kryzys? Peugeot 308 diesel - cena

By w czasach drogiego paliwa jeździć oszczędną wersją 308, trzeba zapłacić przynajmniej 112 500 zł. Względem wersji z silnikiem 1.2 PureTech o tej samej mocy 130 KM, dopłata wynosi więc 7000 zł. Cena 308 z silnikiem BlueHDI jest, na tle konkurentów, skalkulowana całkiem rozsądnie. Volkswagen Golf z dieslem 2.0 TDI o mocy 116 KM kosztuje bowiem 116 990 zł, a Opel Astra nie występuje z tą jednostką i manualną skrzynią biegów (bierzemy pod uwagę najtańszy wariant). Ford Focus stracił silnik wysokoprężny, podobnie jak Kia Ceed. Z pola bitwy wycofuje się również Megane, w którym przez lata pracował silnik 1.5 dCi, choć w konfiguratorze wersja napędzana 115-konnym dieslem jest wciąż obecna i kosztuje minimum 100 900 zł.

Świetnie wyciszony i komfortowy kompakt, który jeździ za grosze brzmi jak doskonały wybór, szczególnie w czasach drogiego paliwa. Kierowcy skuszeni tym opisem będą musieli przymierzyć się do 308 osobiście, by sprawdzić, czy kokpit auta z małą kierownicą i wyniesionym wysoko zestawem wskaźników przypada im do gustu. Jeśli specyficzna pozycja do jazdy trafia w nasze upodobania, komplet zalet przeważa drobne wady takie jak ciasna tylna kanapa czy nieco gorsze niż w benzynowej wersji osiągi. Peugeot 308 BlueHDI jest całkiem rozsądnym wyborem.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają