Peugeot 308 po liftingu: francuski retusz

2017-09-09 4:30

W 2014 roku Peugeot 308 został zwycięzcą prestiżowego konkursu Car of The Year. Przez 3 lata, które minęły od tamtego wydarzenia, konkurencja 308 nadrobiła zaległości i w wielu aspektach wyprzedziła Peugeota. Francuzi nie pozostali obojętni na taką sytuację, odświeżając swój kompaktowy sztandarowy produkt.

Pierwsza generacja Peugeota 308 pojawiła się w 2007 roku i była produkowana do roku 2013. Model ten zastępował wysłużoną trzysta-siódemkę. 308 drugiej generacji zadebiutował cztery lata temu i zerwał z francuskim schematem nadawania nowym modelom kolejnych cyfr w nazwach.


Delikatnie

Jeśli przyglądacie się zdjęciom odświeżonego 308 i nie za bardzo wiecie, co tak naprawdę się zmieniło, to nie jesteście jedyni. Stylistyczne zmiany są kosmetyczne i symboliczne. Co prawda dostrzegłem przemodelowany przedni zderzak, ale inne modyfikacje nadwozia musieli mi wskazać pracownicy Peugeota.

Zobacz też: TEST nowy Peugeot 5008: w końcu na dobrej drodze

Oprócz wspomnianego zderzaka nowy Peugeot 308 ma także bardziej pionowy przedni grill, w który wkomponowano lwa. Przyciemniono klosze tylnych reflektorów oraz dano możliwość wyposażenia auta w przednie światła w technologii Full LED. Zmianom poddano także... klapkę wlewu paliwa. Nie jest to jednak decyzja podyktowana innym podejściem do stylistyki lecz faktem wkomponowania dodatkowego wlewu czynnika AdBlue.

Czy więcej zmian odnajdziemy we wnętrzu? Nic z tych rzeczy. Tutaj również modyfikacje są kosmetyczne i praktycznie niewidzialne na pierwszy rzut oka. Odświeżony 308 otrzymał nową nawigację z trybem 3D Online. Zmienił się także układ wirtualnych przycisków funkcyjnych. Te częściej używane (radio, nawigacja, klimatyzacja) znalazły się bliżej kierowcy, a pozostałe ulokowano bliżej pasażera. Wymieniono również ekran z opornościowego na pojemnościowy. Szkoda, że nie zdecydowano się na przywrócenie tradycyjnego panelu klimatyzacji. Co prawda ograniczenie fizycznych przełączników do minimum wygląda nowocześnie, ale obsługa zmiany temperatury oraz siły nawiewu przez panel dotykowy nie jet najbardziej ergonomicznym i przyjaznym użytkownikowi rozwiązaniem.


Spotęgowana technologia?

Najwięcej zmian we francuskim kompakcie po liftingu zaszło w miejscach praktycznie nie widocznych gołym okiem. Wszystkie poważniejsze modyfikacje Peugeot nazywa spotęgowaną technologią. O co dokładnie chodzi?

Przeczytaj: TEST Peugeot 3008 1.6 THP Allure: efekt wow!

Nowy 308 otrzymał szereg systemów bezpieczeństwa. Od teraz na pokładzie mogą znaleźć się m.in. aktywny asystent pasa ruchu, aktywny tempomat, system monitorowania martwego pola w lusterkach, system rozpoznawania znaków, system automatycznej zmiany świateł, system wykrywający zmęczenie kierowcy oraz awaryjny hamulec bezpieczeństwa. Wiele, żeby nie powiedzieć wszystkie z wyżej wymienionych rozwiązań nie brzmią innowacyjnie i są dostępne w większości aut konkurencji. Jednak w chwili debiutu Peugeota 308 tak zaawansowane systemy bezpieczeństwa nie były dostępne w autach kompaktowych. Francuzi postanowili więc nadrobić zaległości.

Kolejnymi dużymi zmianami są nowe silniki. Benzynowa jednostka 1.2 PureTech otrzyma filtr cząstek stałych. Zabieg ten spowodowany jest koniecznością spełnienia wyśrubowanej normy Euro 6.2. Moc oraz maksymalny moment obrotowy nie zmienią się. Jedynie spalanie ma być nieco niższe.


Zmiany nie ominą także jednostki wysokoprężnej 1.6 BlueHDI, która zostanie zastąpiona silnikiem 1.5 BlueHDI. Nowy motor posiada aż 80% nowych części, zachowuje cztery cylindry i w przypadku odmiany 130-konnej zyskuje dodatkowe 10 KM mocy względem wersji 1.6 HDI 120 KM. Podobnie jak w przypadku odmiany benzynowej zmiany w "ropniaku" podyktowane są coraz ostrzejszymi normami emisji spalin. Nowością jest także automatyczna skrzynia EAT8, która ma zastąpić starszy 6-biegowy automat.

Klasę mniejsze: Peugeot 2008 1.2 PureTech i Honda HR-V 1.5 i-VTEC

Bardzo bym chciał podzielić się z Wami uwagami na temat tego jak jeździ 308 wyposażony w jeden z nowych silników oraz 8-biegowy automat, ale... takie auta nie były dostępne podczas prezentacji. Tak wyposażone egzemplarze pojawią się w Polsce pod koniec października.

Ceny Peugeota 308 rozpoczynają się od 68 000 zła za wersję Acces, ze 110-konnym silnikiem 1.2 PureTech, a kończą na 139 900 zł za odmianę GTI. Nowością w cenniku jest wersja Bussiness Line (od 73 300 zł) stworzona z myślą o klientach flotowych, zawierająca m.in. komfortowe fotele oraz system multimedialny z ekranem dotykowym.


.
Peuget 308 po liftingu - polski cennik

.

Silnik/wersja Access Business line Active Allure
1.2 Puretech 110 KM M5 68 000 zł
73 300 zł
72 500 zł
-
1.2 Puretech 130 KM M6 - - 75 600 zł
82 600 zł
1.2 Puretech 130 KM EAT6
- - 81 600 zł
88 600 zł
1.6 BlueHDi 100 KM M5 74 400 zł
79 700 zł
78 900 zł
-
1.6 BlueHDi 120 KM M6 - 85 700 zł
84 900 zł
91 900 zł
1.6 BlueHDi 120 KM EAT6
- - 90 000 zł
97 900 zł
2.0 BlueHDi 150 KM EAT6 - - - 99 700 zł

.
Peuget 308 SW po liftingu - polski cennik

.

Silnik/wersja Access Business line Active Allure
1.2 Puretech 110 KM M5 73 000 zł
73 300 zł
77 500 zł
-
1.2 Puretech 130 KM M6 - - 80 600 zł
88 300 zł
1.2 Puretech 130 KM EAT6
- - 86 600 zł
94 300 zł
1.6 BlueHDi 100 KM M5 79 400 zł
84 700 zł
83 900 zł
-
1.6 BlueHDi 120 KM M6 - 90 700 zł
89 900 zł
97 600 zł
1.6 BlueHDi 120 KM EAT6
- - 95 900 zł
103 600 zł
2.0 BlueHDi 150 KM EAT6 - - - 105 400 zł

.
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI - dane techniczne
.

SILNIK R4 16V
Paliwo Olej napędowy
Pojemność 1560 cm3
Moc maksymalna 120 KM/ przy 3500 obr./min
Maks mom. obrotowy 300 Nm/1750 obr./min
Prędkość maksymalna
195 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 9,9 sekundy
Skrzynia biegów manualna/ 6 biegów
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 53 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
4,5 l/ 3,3 l/ 3,8 l
poziom emisji CO2
99 g/km
Długość 4585 mm
Szerokość 1804 mm
Wysokość 1461 mm
Rozstaw osi
2730 mm
Masa własna
1380 kg
Dopuszczalna masa całkowita 1870 kg
Pojemność bagażnika
556 l/1606 l
Hamulce przód/ tył tarczowe went./ tarczowe
Zawieszenie przód
Kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył
belka skrętna
Opony przód i tył (w testowym modelu)
195/55 R15

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku


Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki