Podobieństwo zamierzone

2009-06-02 9:00

Nowa "trójka" Mazdy wykorzystuje mocne strony poprzednika i dokłada porcję nowych walorów.

Pierwsza generacja mazdy 3 swojej następczyni podniosła wysoko poprzeczkę, bo od premiery w 2003 roku zdobyła na całym świecie łącznie 90 nagród motoryzacyjnych, a jej całkowita sprzedaż przekroczyła 1,8 miliona egzemplarzy. Właśnie chyba dlatego twórcy nowej "trójki" postanowili pozostać wierni utrwalonemu wizerunkowi, a jednocześnie stworzyć samochód bardziej ekspresyjny.

Zachowując więc niektóre linie sylwetki poprzedniej generacji starano się za pomocą nowej stylistyki nadać całości bardziej dynamiczną formę. Wygląd auta potwierdza wykonanie założonego celu. Nie zapomniano przy tym o roli, jaką odgrywa aerodynamika. W tej materii inżynierowie Mazdy również pokazali swoje możliwości. W rezultacie "trójka" w wersji sedan ma współczynnik oporu powietrza 0,28, a hatchback 0,3. To jedne z najlepszych wyników w tym segmencie rynku.

Nowy styl widoczny jest także wewnątrz auta. Otoczenie kierowcy zaprojektowano według zasady podziału na strefy z nowoczesnym układem sterowania systemami, bez odwracania uwagi kierującego od tego, co dzieje się na drodze w większym stopniu, niż jest to niezbędne. W tym celu nowy wyświetlacz informacyjny umieszczono wyżej o 10 cm, po prawej stronie kierownicy, pod pojedynczą osłoną. Jego wskazania mogą być przełączane przyciskiem na kole kierownicy.

Oprócz nowych rozwiązań we wnętrzu pojawiły się też nowe, lepszej jakości, materiały. Mimo założonych podobieństw druga generacja to zupełnie nowe auto. Jest dłuższe i wyższe od poprzedniczki, a jednocześnie waży od niej 15 kg mniej. Nadwozie powstało na udoskonalonej płycie podłogowej typu C. Zastosowano w nim więcej wysoko wytrzymałych stali, co w połączeniu z innymi zabiegami zaowocowało dwucyfrowym wzrostem odporności na zginanie i skręcanie. To z kolei przekłada się na lepsze prowadzenie auta i wyższy stopień bezpieczeństwa.

Nowa "trójka" Mazdy dostępna jest u nas z nadwoziem sedan lub hatchback w czterech wersjach wyposażenia. W najuboższej z nich otrzymamy m.in. sześć poduszek powietrznych, układy wspomagające bezpieczeństwo (ABS z EBD i system kontroli trakcji DSC/TCS), klimatyzację manualną, komputer pokładowy, podgrzewane fotele przednie i system sygnalizacji nagłego hamowania. Ceny hatchbacków zaczynają się od 63 900 zł, a sedanów od 64 900 zł.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki