Myślisz o SUV-ie? Nie przekreślaj z góry kombi! Zalety, wady, porównanie, OPINIA

2021-03-16 15:57

SUV-y, wszędzie SUV-y. Na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat te wyrośnięte auta zyskały olbrzymią popularność. Klienci docenili przestronne wnętrza, wyższą pozycję za kierownicą oraz modne nadwozia. Jednak czy popularny SUV faktycznie jest tak bardzo uniwersalnym autem, które łączy w sobie cechy wielu innych, bardziej klasycznych samochodów? Czy może jednak zdecydowanie mniej modne kombi jest autem mającym więcej do zaoferowania? Postanowiłem to sprawdzić na przykładzie Audi Q5 oraz Volvo V60.

Audi Q5 to nieustannie najpopularniejszy w Polsce i na świecie model z Ingolstadt. Niemiecki SUV zostawia za sobą popularne i rozpoznawalne, ale chyba już zbyt klasyczne modele pokroju A3 oraz A4. Zwyciężyła moda, uniwersalność oraz boom na tego typu konstrukcje. Audi Q5 przeszło w połowie 2020 roku lifting, a zakres modernizacji oraz test tego auta opisaliśmy dokładnie tutaj - KLIKNIJ i SPRAWDŹ. Po drugiej stronie barykady naszego testu porównawczego ustawiliśmy nowe Volvo V60. To typowo szwedzkie kombi, które w rodzinnym pojedynku na popularność także musiało uznać wyższość SUV-a. Volvo XC60 od lat jest hitem sprzedaży, w naszym kraju sprzedaje się zdecydowanie lepiej od bardziej klasycznego kombi V60, a żeby było jeszcze ciekawiej, to od wielu lat najczęściej kupowane nowe auto klasy premium w Polsce (sprzedaż aut premium w 2020 roku - ZOBACZ). Czy auta z nadwoziem kombi faktycznie są już w odwrocie?

Audi Q5 40 TDI quattro S Tronic & Volvo V60 B4 FWD AT8

i

Autor: Paweł Kaczor SUV Audi Q5 & kombi Volvo V60

Nudny wygląd?

Stylistyka zewnętrzna jest czymś, co bardzo trudno ocenić w sposób obiektywny. Czasami trudno jest jednak uciec od utartych stereotypów. Kombi? Nuda i przymus. Do zakupu takiego auta na pewno zmusiła cię chłodna kalkulacja oraz nudne, ale praktyczne życie. SUV premium? Odniosłeś w życiu sukces. Wiesz co modne i wiesz co dobre. To tylko niektóre z opinii pokazujących jak skrajne odczucia towarzyszą prezentowanym samochodom. Jak to jednak często bywa, prawda leży gdzieś po środku.

Zobacz też: Podjedziesz do zderzaka, dostaniesz po oczach! Nowe lampy OLED w Audi Q5 to majstersztyk - WIDEO

SUV-y faktycznie wyglądają modnie. Ale czy są ładnymi konstrukcjami? Kwestia gustu. Kwestią gustu jest także ocena stylistyki samochodów z nadwoziem kombi. Nie ulega jednak wątpliwości, że na przestrzeni kilkunastu lat, te z pozoru nudne auta, często porównywane do wyglądu karawanów, mocno ewoluowały. Spójrzcie na Volvo V60. Wyraźnie widać, że styliści odpowiedzialni za jego projekt nie wybrali się na urlop, a ekierkę i linijkę dawno wyrzucili do kosza. Szwedzkie kombi poważne ewoluowało i może się podobać, a co za rym idzie wybór tego konkretnego modelu może być podyktowany już nie tylko względami praktycznymi.

Volvo V60 Momentum Pro B4 FWD AT8

i

Autor: Paweł Kaczor Volvo V60 Momentum Pro B4 FWD AT8

SUV jest bardziej przestronny?

A propos praktyczności. Wiele osób uważa, że SUV-y są bardzo przestronne i praktyczne. Trudno się z tym nie zgodzić, ale... tak zawsze jest jakieś ale. Do Audi Q5 bez wątpienia wygodniej się wsiada. Widoczność z nieco wyżej umieszczonego wnętrza jest doskonała. Na przestrzeń w kabinie trudno narzekać. Jest przestronnie i wygodnie. 

Do Volvo V60 już tak wygodnie się nie wsiada. Niższe nadwozie oraz niżej umocowane fotele nie są tak wygodnym i naturalnym rozwiązaniem, jak w wyższym SUV-ie. Wiele osób nie zwróci na to uwagi, ale na pewno znajdą się tacy, którzy zaczną marudzić, że aby wsiąść do klasycznego kombi trzeba się nieco schylić, a przy wysiadaniu mocniej dźwignąć własne ciało. Przestronność wnętrza? Bez zarzutu, ale przestrzeni nad głowami więcej jest w SUV-ie. To niezaprzeczalne zalety wyższego nadwozia.

Bagażniki? Wbrew pozorom bardzo podobne. Do linii okien Audi Q5 połknie 520 litrów, a Volvo V60 529 litrów. Te wartości są oczywiście „płynne” i zależne od porównywanych modeli, ale SUV w przeważającej części przypadków nie ma większego kufra od konkurencyjnego kombi. Kiedy jednak złożymy roletę i będziemy chcieli wykorzystać przestrzeń do sufity, wówczas kombi będzie musiało bez dwóch zdań uznać wygraną SUV-a. Dodatkowo, próg załadunku w SUV-ie jest wyższy niż w typowym kombi. Przy pakowaniu mniejszych przedmiotów nie jest to problemem. Ale przy pakowaniu cięższej rzeczy trzeba się bardziej nadźwigać, więc od tej strony lżejsza codzienność będzie przy użytkowaniu kombi.

Audi Q5 40 TDI quattro S Tronic

i

Autor: Paweł Kaczor Audi Q5 40 TDI quattro S Tronic

SUV-y dają radę w terenie?

Podwyższony prześwit oraz bojowe nadwozia mogą sugerować, że popularne SUV-y nie boją się żadnego terenu. Prawda jednak bywa brutalna. SUV to nie jest terenówką, chociaż od tej reguły są niewielkie wyjątki. Podstawowa odmiana Audi Q5 ma napęd na przednią oś. Podstawowe warianty innych SUV-ów także odpychają się od podłoża przednimi lub tylnymi kołami. Nadal uważasz, że każdy SUV poradzi sobie w terenie? Napęd AWD dostępny jest w mocniejszych wersjach lub jako dodatkowo płatna opcja.

Polecamy: Miałem tylko spróbować, ale się uzależniłem. Volvo XC60 B4 AWD Mild Hybrid Inscription - TEST, OPINIA

Podstawowe Volvo V60 także ma przedni napęd. W końcu nie każdemu użytkownikowi jest potrzebny napęd czterech kół w rodzinnym kombi, służącym do wożenia dzieci wraz z bambetlami oraz mającym się głównie spisać na codzień pod hipermarketem. Jednak to nikogo w tego typu samochodach nie dziwi. W Volvo AWD również jest dostępne, ale podobnie jak w SUV-ach nie czyni z kombi samochodu radzącego sobie w terenie. W przypadku takiego napędu w szwedzkim kombi chodzi bardziej o lepszą stabilność auta na drodze w gorszych warunkach pogodowych i większą pewność za kierownicą. 

Audi Q5 40 TDI quattro S Tronic & Volvo V60 B4 FWD AT8

i

Autor: Paweł Kaczor SUV Audi Q5 & kombi Volvo V60

Kombi idealne w trasę?

Na utwardzonych nawierzchniach przewagę zyskuje klasyczne kombi. Niżej umieszczony środek ciężkości oraz mniejsze opory powietrza sprawiają, że tego typu auta prowadzą się po prostu lepiej. Co prawda Audi Q5 jest bardzo komfortowym i wygodnym samochodem, który także świetnie sprawdzi się w trasie, ale w kategoriach dynamicznych będzie musiał uznać wyższość typowego kombi. Zapewne inne zdanie na ten temat mają twórcy Lamborghini Urus. Ale to zupełnie inna liga. Chociaż, gdyby naprzeciw Urusa postawić Audi RS6 Avant wyniki na torze sprawnościowym mogłyby obnażyć masę własną oraz inne mniej sportowe przypadłości SUV-a Lamborghini.

Klasyczne kombi dzięki niższej masie oraz bardziej opływowemu nadwoziu zapewnia także lepsze osiągi oraz gwarantuje niższe zużycie paliwa. Różnice w tej drugiej kwestii są tym bardziej widoczne, im szybciej jedziemy. Duża powierzchnia czołowa SUV-a i wyższy prześwit negatywnie wpływają na średnie spalanie podczas jazdy autostradami. W tych aspektach to kombi jest górą!

Audi Q5 40 TDI quattro S Tronic & Volvo V60 B4 FWD AT8

i

Autor: Paweł Kaczor SUV Audi Q5 & kombi Volvo V60

SUV-y są droższe od kombi

Ile kosztują takie auta? Ceny Audi Q5 rozpoczynają się od kwoty 189 800 zł (silnik 35 TDI, moc 163 KM, napęd na przednią oś). Podstawowe Volvo V60 kosztuje od 154 900 zł (silnik B3 mild hybryd, moc 163 KM, napęd na przód). Jednak ze względu na różnice w silnikach oraz wyposażeniu to porównanie kwot nie jest zbyt miarodajne. Chodzi jednak o to, że już z założenia SUV-y są droższe od klasycznych kombi, bez względu na markę. Audi Q5 zawsze będzie kosztowało więcej od wyposażonego w ten sam napęd Audi A4 Avant. Również Volvo XC60 będzie droższe od napędzanego tym samym motorem oraz tak samo wyposażonego Volvo V60. W zależności od marki różnice te być może nie będą diametralne, ale zauważalne. 

Wybór nieoczywisty

Popularność SUV-ów jest olbrzymia. Praktyczność oraz uniwersalność tych aut jest nie do przecenienia. Wielu klientów wybiera tego typu auta pod wpływem panującej mody. I nie ma w tym nic złego, tym bardziej, że w większości przypadków osoby jeżdżące SUV-ami są bardzo zadowolone ze swoich samochodów. Biorąc jednak pod uwagę chłodne i bardziej racjonalne argumenty może się okazać, że typowe kombi będzie lepszym wyborem. Być może mniej oczywistym, ale na pewno nie gorszym i bez dwóch zdań tańszym w zakupie lub jak kto wolu, z niższą ratą miesięczną. 

SUV czy kombi? Kombi czy SUV? Co wybrać? Tutaj żaden wybór oczywisty nie jest. Wiele zależy od indywidualnych upodobań oraz gustów. Chcesz SUV-a? Wybierz SUV-a! Chcesz kombi? Wybierz kombi! Chcesz jedno i drugie? Być może lekko podwyższone, uterenowione kombi okaże się dla ciebie złotym środkiem.

Sonda
Które nadwozie jest dla Ciebie lepsze?

Dane techniczne aut ze zdjęć

Audi Q5 40 TDI Volvo V60 B4
SILNIK R4, 16V R4, 16V
Paliwo olej napędowy benzyna
Pojemność 1968 cm3 1969 cm3
Łączna moc maksymalna 204 KM przy 3800 obr./min. 211 KM przy 4800 obr./min.
Maks moment obrotowy 400 Nm przy 1750-3250 obr./min. 300 Nm przy 1500 obr./min.
Prędkość maksymalna 222 km/h 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s 8 s
Skrzynia biegów automatyczna 7-biegowa, S-Tronic automatyczna, 8-biegowa
Napęd 4x4 (quattro) przedni (FWD)
Pojemność zbiornika paliwa 65 l 60 l

Katalogowe średnie

zużycie paliwa

6,9 l/100 km 7,3 l/100 km
poziom emisji CO2 181 g/km 164 g/km
Długość 4682 mm 4761 mm
Szerokość 1893 mm 1859 mm
Wysokość 1637 mm 1427 mm
Rozstaw osi 2823 mm 2872 mm<
Masa własna 1880 kg 1777 kg
Pojemność bagażnika(po złożeniu siedzeń) 520 l 529 l
Hamulce przód/ tył

tarczowe wentylowane/

tarczowe wentylowane

tarczowe wentylowane/

tarczowe wentylowane

Zawieszenie przód kolumny MacPhersona kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe

Opony przód i tył

(w testowym modelu)

255/45 R20 235/55 R19

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki