Tak zmieniła się Mazda 3 Sedan. Nowa Mazda 3 Sedan Skyactive-G 2.0 122 KM AT6 Hikari - TEST, OPINIA

2019-08-26 8:53

Zupełnie nowe wcielenie kompaktowej Mazdy 3 Sedan to już czwarta generacja tego modelu. Tuż po debiucie, jej twórcy byli niezwykle dumni ze swojego dzieła. Auto kusiło wyglądem zewnętrznym i według zapewnień miało być w każdej kategorii bardziej dopracowanym produktem od swojego poprzednika. Czy tak jest faktycznie? Sprawdziłem to zestawiając ze sobą najnowszą Mazdę 3 Sedan z jej starszą siostrą, która zeszła z motoryzacyjnej sceny.

Pierwsza Mazda 3 zadebiutowała w 2003 roku. Auto zastępowało dobrze znany i popularny na całym świecie model 323 starając się podgryźć klientów Golfa i spółki. Mazda 3 drugiej generacji zawitała w salonach w roku 2008. Podobnie jak pierwowzór nowa Trójka także kusiła miłym dla oka designem oraz cenioną japońską technologią upchniętą pod powłokę karoserii. Fani sportowych aut z pewnością pamiętają rasową odmianę MPS. Dzięki turbodoładowanemu silnikowi ten miejski hatchback stawał się postrachem innych miejskich aut klasy GTI.

Testowaliśmy: Mazda CX-3 po liftingu 1.8 SKYACTIVE-D 115 KM AT6 AWD: dla cierpliwych miłośników diesli

Literki MPS obecne były także w przypadku pierwszej generacji Trójki. Jednak wraz z debiutem trzeciego wcielenia Mazdy 3 usportowiona odmiana odeszła do lamusa. Zupełnie nie przeszkadzało to jednak klientom, którzy w japońskim hatchbacku cenili atrakcyjny design, sprawdzone silniki oraz ponadprzeciętną jakość wykonania wnętrza. Każda generacja Mazdy 3 dostępna była jako klasyczny hatchback lub niemniej klasyczny sedan. Trójka nigdy nie występowała w nadwoziu kombi. Taki stan rzeczy trwa po dzień dzisiejszy i czwarte wcielenie także jest hatchbackiem lub sedanem.

Mazda 3 Sedan 2.0 Skyactive-G

i

Autor: Paweł Kaczor Dwie generacje kompaktowej Mazdy 3 Sedan Link: Zobacz więcej w GALERII

Wizyta u kosmetyczki

Nowa Mazda 3 hatchback szczególnie w kolorze Soul Red Crystal wygląda absolutnie zjawiskowo. Nowa Mazda 3 Sedan polakierowana na nieco smutny szary kolor wygląda mniej zjawiskowo. Nie da się jednak zaprzeczyć, że japoński sedan segmentu C jest subiektywnie najładniejszym autem w swoje klasie.

Nie przegap: TEST, OPINIA - Mazda 6 sedan: blisko premium

Na tle najnowszego wcielenia Trójki poprzednik absolutnie nie ma się czego wstydzić. Mazda 3 poprzedniej generacji w dalszym ciągu wygląda świeżo i bardzo zalotnie, jakby czas stanął dla niej w miejscu. Stylistyczne różnice? Jest ich cała masa. Chociaż nowe wcielenie na tle poprzednika wygląda tak, jakby udało się do kosmetyczki, a nie narodziło się od nowa pod zupełnie inną postacią.

Mazda 3 Sedan 2.0 Skyactive-G

i

Autor: Paweł Kaczor Dwie generacje kompaktowej Mazdy 3 Sedan Link: Zobacz więcej w GALERII

Nowa Trójka ma bardziej zadziorne spojrzenie. Dodatkowo przednie lampy mogą być oparte o diody LED (w poprzedniku maksymalnie można było mieć ksenony). Nieco inaczej poprowadzono także linię boczną dodając bardziej wyraźne przetłoczenia karoserii. Bardziej uwydatniono tylny bagażnik. Trójkę sedan trzeciej generacji można pomylić z liftbackiem. Najnowsze wcielenie Trójki sedan prezentuje się już jak typowe 4-drzwiowe auto. Odświeżono także tylną część nadwozia zmieniając głównie kształt świateł oraz klapy bagażnika.

Przeczytaj też: TEST Mazda 2 1.5 SKY-G 90 KM AT6 SkyPASSION

Nowa Trójka urosła na długość. Mierząc 4660 mm i jest dłuższa od swojej poprzedniczki o 75 mm. Dłuższe nadwozie zaowocowało także zwiększeniem rozstawu osi z 2700 mm do 2725 mm. Wysokość nadwozia? Tutaj najnowsza odsłona japońskiego sedana ma nieco mniej do powiedzenia (1440 mm względem 1450 mm) jednak zmiana w tę stronę pozytywnie wpłynęła na bardziej smukłą sylwetkę. Nieznacznie zmieniła się szerokość auta na korzyść nowego modelu (1795 mm kontra 1790 mm).

Mazda 3 Sedan 2.0 Skyactive-G

i

Autor: Paweł Kaczor Dwie generacje kompaktowej Mazdy 3 Sedan Link: Zobacz więcej w GALERII

Rewolucja japońska

Prawdziwą rewolucję przeszło wnętrze, w którym niemalże każdy element został zaprojektowany od nowa. Przed oczami kierowcy znajdują się zupełnie nowe zegary. Środkowy i zarazem największy z nich nie jest obrotomierzem, jak to miało miejsce w poprzedniej generacji. Centralne miejsce w nowej Trójce zajmuje prędkościomierz, który jest wyświetlaczem. Tak, teoretycznie klasyczny cyferblat z niemniej klasyczną wskazówką w rzeczywistości są wirtualne. Szkoda tylko, że Japończycy nie zdecydowali się na umożliwienie jakiejkolwiek indywidualizacji czy też konfiguracji cyfrowego prędkościomierza. W efekcie w pełni analogowe zegary poprzednika w moim odczuciu mają więcej stylu i charakteru.

Porównanie: Mazda 6 Sport Kombi 2 vs. Opel Insignia Sports Tourer

Zupełnie nowa jest kierownica. Co prawda w dalszym ciągu jest ona okrągła, ale ma cieńszy wieniec i sprawia wrażenie bardziej poręcznej. Została ona także obszyta bardziej miękką skórą, dzięki czemu przyjemniej leży w dłoniach.

System multimedialny? Dotykowy ekran o proporcjach 4:3 poprzednika ustąpił miejsca nowemu wyświetlaczowi o panoramicznym wyglądzie. Odświeżono menu, nadając mu nowy elegancki wygląd. Niezmienny pozostał sposób obsługi za pomocą centralnego wielokierunkowego pokrętła, które jest teraz nieco większe i bardziej praktyczne. Niemalże rewolucyjna zmiana zaszła w szybkości działania owego systemu. Poprzednik bardzo często potrzebował dłuższej chwili na wyświetlenie konkretnej opcji. Nowe multimedia działają o wiele szybciej bez jakiejkolwiek irytującej zwłoki.

Kosmetyczną, ale jednak zauważalną zmianą jest także wyświetlacz HUD. W poprzedniku prędkość wyświetlana była na małej wysuwanej zza kierownicy szybce. W najnowszej odsłonie Mazdy 3 obraz z projektora rzucany jest już bezpośrednio na przednią szybę. Wartym podkreślenia jest także wprowadzenie kamery cofania z widokiem 360 stopni.

Mazda 3 Sedan Skyactive-G 2.0 122 KM AT6 Hikari

i

Autor: Paweł Kaczor Mazda 3 Sedan Skyactive-G 2.0 122 KM AT6 Hikari Link: Zobacz więcej w GALERII

Ewolucja japońska

Czy coś we wnętrzu nowej generacji prezentowanego modelu się nie zmieniło? Jakość wykonania. Mazda 3 w dalszym ciągu jest autem balansującym na granicy standardowego samochodu klasy kompaktowej, a kompaktu aspirującego do klasy premium. Materiały zastosowane w kabinie poprzedniej generacji Trójki wyraźnie wyróżniały ją z tłumu. W przypadku nowego modelu jest podobnie. Skórę zastosowano na szeroką skalę, a poszczególne elementy dają wrażenie olbrzymiej solidności. Jedynie kratki nawiewów wkomponowane w konsolę przed pasażerem wyglądają zaskakująco archaicznie.

Pisaliśmy: Mazda CX-30 wjeżdża na polski rynek - pełny CENNIK

Zgodnie z oczekiwaniami zwiększyła się pojemność bagażnika. Jednak 450 litrów czyli o 31 litrów więcej, niż u poprzednika, nie jest w tej klasie aut wielkim wyczynem. Tym bardziej, że zawiasy bagażnika w dalszym ciągu nie zostały osłonięte i wnikają w głąb kufra.

Mazda 3 nigdy nie była też ponadprzeciętnie przestronnym autem. Co prawda ilość miejsca na tylnej kanapie w najnowszej Trójce sedan jest większa niż w poprzedniku, ale w tej dziedzinie także trudno piać z zachwytu. Plus za świetne skórzane fotele. Są obszerne i bardzo wygodne.

Mazda 3 Sedan Skyactive-G 2.0 122 KM AT6 Hikari

i

Autor: Paweł Kaczor Mazda 3 Sedan Skyactive-G 2.0 122 KM AT6 Hikari Link: Zobacz więcej w GALERII

Stara szkoła

Od dobrych kilku lat Mazda z uporem maniaka broni się przed downsizingiem. Pod maską nowej Trójki próżno szukać silnika z turbodoładowaniem. Taka sama sytuacja miała miejsce w poprzedniku. Podstawowym motorem pozostaje 2-litrowy wolnossący benzyniak, który pod kątem budowy oraz pojemności skokowej staje się powoli białym krukiem w swojej klasie.

Już jeździliśmy: Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G 122 KM: przepis na hit

Oba auta widoczne na zdjęciach napędzane są podstawowym silnikiem Skyactive-G. W Trójce trzeciej generacji miał on 120 KM oraz 210 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W najnowszym wydaniu moc wzrosła do 122 KM a moment do 213 Nm. Mało imponujące różnice. Dużo większą różnicę stanowi natomiast fakt, że nowy motor został wyposażony w tak zwaną technologię mikro-hybrydową. Nie, nowa Mazda 3 nie potrafi poruszać się tylko i wyłącznie przy użyciu elektronów. Układ Mild Hybrid ma na celu wydajniejsze odzyskiwanie i oszczędzanie energii, co skutkuje np. gaszeniem silnika jeszcze przed całkowitym zatrzymaniem się pojazdu. Poprzednik nie znał takich sztuczek, korzystając z sytemu i-stop dopiero, gdy kompaktowa Mazda stała w miejscu.

Niewielka poprawa parametrów silnika nie poskutkowała polepszeniem osiągów. Ba, nowa Mazda 3 w podstawowej wersji jest wolniejsza od poprzednika. Przynajmniej na papierze. 122-konna Trójką wyposażona w automat osiąga 100 km/h w czasie 10,8 sekundy. Tak samo skonfigurowana poprzednia generacja japońskiego sedana jest szybsza o 0,5 sekundy! Egzemplarze wyposażone w mechaniczne przekładnie osiągają trochę lepsze czasy przyspieszeń. 

Mazda 3 Sedan Skyactive-G 2.0 122 KM AT6 Hikari

i

Autor: Paweł Kaczor Mazda 3 Sedan Skyactive-G 2.0 122 KM AT6 Hikari Link: Zobacz więcej w GALERII

Duży potencjał

Automatyczna skrzynia biegów pracująca w nowej Mazdzie 3 nie jest nową konstrukcją. Ma 6 przełożeń i jest klasycznym jednosprzęgłowym automatem. Jej działanie jest... wygodne. Skrzynia nie jest przesadnie szybka, nie ma sportowego zacięcia, ale także zmienia kolejne biegi płynnie i nawet podczas jazdy w korku nie szarpie. Po włączeniu trybu Sport poszczególne przełożenia utrzymywane są dłużej, a co za tym idzie silnik częściej pracuje na wyższych obrotach.

Jeździliśmy nowością: Nowy silnik Mazda Skyactiv-X. Ma być zbawieniem dla jednostek spalinowych

Osiągi? Poprawne. Moc jest rozwijana bardzo liniowo, a auto nie kopie w plecy, jak potrafią to robić samochody konkurencji wyposażone w mniejsze, ale turbodoładowane silniki. Tak naprawdę, aby wykrzesać jakakolwiek dynamikę ze 122-konnej jednostki trzeba utrzymywać wskazówkę obrotomierza powyżej 4000 obr./min. Poniżej tej wartości samochód rozpędzą się dość leniwie. Do plusów układu napędowego nowej Mazdy 3 należy zaliczyć szybką reakcję na ruchy pedału gazu (brak zwłoki typowej dla silników z turbo) oraz przyjemny dźwięk (o wiele przyjemniejszy niż warkot trzycylindrowców). 

Niewątpliwym plusem nowej Mazdy 3 jest także zestrojenie układu kierowniczego i zawieszenia. Trojką aż chce się jeździć. Zawias jest bardzo sprężysty, daje przyjemne odczucia z dynamicznej jazdy i szybko daje się polubić. W parze idzie także precyzyjny układ kierowniczy ze wspomnianą już świetnie leżącą w dłoniach nową kierownicą. Czego brakuje do pełni szczęścia? Mocniejszego silnika. Wyraźnie czuć, że zawieszenie ma olbrzymi potencjał, który mógłby zostać w pełni wykorzystany przez jakiś ponad 200-konny motor. W przeciwieństwie do panujących trendów Mazda 3 nie ma kilku zdefiniowanych trybów jazdy. 

Mazda 3 Sedan Skyactive-G 2.0 122 KM AT6 Hikari

i

Autor: Paweł Kaczor Mazda 3 Sedan Skyactive-G 2.0 122 KM AT6 Hikari Link: Zobacz więcej w GALERII

Trzyma formę

Przesiadam się do Trójki poprzedniej generacji i... praktycznie nie czuję różnicy. Biały egzemplarz widoczny na zdjęciach pochodzi z 2016 roku i jest w świetnym stanie. W przeciwieństwie do nowego modelu biorącego udział w teście wyposażony jest w mechaniczną 6-biegową przekładnie. Skrzynia działa pewnie i precyzyjnie. Różnice w osiągach? Nieodczuwalne podczas codziennej eksploatacji.

Pisaliśmy: Nowa Mazda? koniecznie SUV! Te modele pokochali Polacy

Mięsiście pracuje także zawieszenie. Bezpośrednie porównanie idealnie pokazuje, że Mazda nie odebrała charakteru nowemu modelowi. Nie zmiękczyła go na siłę zgodnie z panującymi trendami. Z drugiej strony poprzednie wcielenie kompaktowego japońskiego sedana nadal świetnie trzyma formę. Potrafi angażować w jazdę i lubi wywoływać uśmiech na twarzy swojego kierowcy.

Nowszy model przynajmniej w teorii powinien być bardziej oszczędny. I tutaj faktycznie praktyka pokrywa się z obietnicami producenta. Poprzednia generacja Trójki ze 120-konnym silnikiem pali średnio 8 l/100 km. Nowa odsłona japońskiego auta zużyła podczas testu średnio 7,8 l/100 km. Różnica niewielka, ale jednak zauważalna. Na dodatek testowane nowe auto wyposażone było w automatyczną skrzynię biegów, która zwiększa apetyt na paliwo. Spokojna jazda w trasie może zaowocować zbiciem spalania do poziomu 5,5 l/100 km. Jednak przewaga nowego silnika nad nieco starszym widoczna jest szczególnie w mieście. Zastosowanie tak zwanej miękkiej hybrydy pozwala na oszczędzanie nawet 1 l/100 km w zakorkowanym mieście.

Mazda 3 Sedan 2.0 Skyactive-G

i

Autor: Paweł Kaczor Dwie generacje kompaktowej Mazdy 3 Sedan Link: Zobacz więcej w GALERII

Cena i podsumowanie

Nowe Mazdy nigdy nie były tanimi autami. Ba, nowe Mazdy przeważnie były jednymi z droższych rynkowych propozycji. Były i nadal są, chociaż jak to często bywa pojęcie ”tanio-drogo” zależy od punktu odniesienia. Tak czy owak nowa Mazda 3 Sedan kosztuje w podstawowej wersji 94 900 zł. Dla porównania równie nowa Toyota Corolla Sedan startuje z poziomu 77 900 zł. To olbrzymia różnica. Zanim jednak zaczniecie wieszać psy na ludziach odpowiedzialnych za tworzenie cennika nowej Mazdy zerknijcie na wyposażenie podstawowe nowej Trójki. 

Już w standardzie otrzymujemy m.in. aktywny tempomat, czujniki deszczu i zmierzchu, LED-owe światła główne, tylne czujniki parkowania, kierownicę i gałkę zmiany biegów obszyte skórą, wyświetlacz HUD, system multimedialny z 8 głośnikami i 8,8” kolorowym ekranem oraz nawigację. Podobnie skonfigurowane auta konkurencji nie będą wyraźnie tańszymi propozycjami od Mazdy. 

Pełny cennik i wyposażenie: Mazda 3 na rok 2019

Japończycy dalej nie pozwalają na zbyt dużą indywidualizację konkretnego egzemplarza. Pojedynczych opcji praktycznie nie ma, a dobranie jakiegoś elementu wyposażenia wiąże się z zakupem droższej wersji. Ciekawostką jest odejście Mazdy od poziomów wyposażenia zaczynających się od wyrazu Sky. Nowa Mazda 3 dostępna jest w dźwięcznie brzmiących wersjach Kai, Kanjo, Hikari i Enso.

Chociaż zmiany jakich zaznało japońskie auto nie są rewolucyjne, bez dwóch zdań najnowsza Mazda 3 Sedan jest autem bardziej dojrzałym od swojej poprzedniczki. Nowa Trójka zyskała odświeżony wygląd oraz szereg nowoczesnego wyposażenia. Na plus zmieniła się również obsługa, a szczególnie system multimedialny i szybkość jego działania. Urosło wnętrze, chociaż ilość miejsca z tyłu wciąż nie zawstydza konkurentów. Zmodernizowano także podstawowy silnik Skyactive-G. Dołożono układ mikro-hybrydowy oraz nieznacznie podniesiono moc i moment obrotowy. Osiągi nie zmieniły się odczuwalnie, ale średni apetyt na paliwo zmalał. Zbiór wszystkich wyżej wymienionych cech sprawia, że nowa Mazda 3 Sedan jest ciekawym i dopracowanym autem z charakterem.

Dane techniczne

Mazda 3 Sedan 2.0 Skyactive-G
mk. III
Mazda 3 Sedan 2.0 Skyactive-G
mk. IV
SILNIK R4 16V R4 16V
Paliwo benzyna benzyna
Pojemność 1998 cm3 1998 cm3
Moc maksymalna 120 KM przy 6000 obr./min. 122 KM przy 6000 obr./min.
Maks moment obrotowy 210 Nm przy 4000 obr./min. 213 Nm przy 4000 obr./min.
Prędko?ść maksymalna 198 km/h 197 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s 10,8 s
Skrzynia biegów manualna/ 6 biegów automatyczna/ 6 biegów
Napęd przedni (FWD) przedni (FWD)
Zbiornik paliwa 51 l 51 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto / trasa / średnie)
7 l/ 4,8 l/ 5,6 l 9,4 l/ 5,6 l/ 6,7 l
poziom emisji CO2 128 g/km 152 g/km
Długość 4585 mm 4660 mm
Szerokość 1790 mm 1795 mm
Wysokość 1450 mm 1440 mm
Rozstaw osi 2700 mm 2725 mm
Masa własna 1230 kg 1204 kg
Pojemność bagażnika
(po złożeniu siedzeń)
419 l 450 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/
tarczowe
tarczowe wentylowane/
tarczowe
Zawieszenie przód kolumny McPhersona kolumny McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe belka skrętna
Opony przód i tył
(w testowym modelu)
215/45 R18 215/45 R18

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki