TEST Fiat 500L Cross 1.6 MultiJet 120 KM: malec w rozmiarze plus-size

2018-02-14 4:17

W dzisiejszych czasach wszystkie marki chcą robić wszystko. I jest to chyba jedyna metoda by utrzymać przy sobie klientów. Zwykła pięćsetka średnio się sprawdzi jako auto rodzinne, a więc klient w pewnym momencie swojego życia byłby zmuszony odejść do innej marki. Fiat ma na to jednak rozwiązanie – Fiata 500 w rozmiarze L.

Historia Fiata 500 sięga 1957 roku. Po 60 latach obecności na rynku, wariacji na temat uroczej pięćsetki jest całe mnóstwo – wersja cabrio, uterenowiony X, sportowy Abarth czy rodzinny L. W tej ostatniej odmianie pocieszne autko choć nie jest już tak małe, jak pierwowzór, to nie straciło nic ze swojego uroczego wyglądu.

Pełne kształty

Stylistyką Fiat 500L przypomina nadmuchany balonik. Jednak mimo pękatej sylwetki, z daleka da się rozpoznać geny pięćsetki. Znakiem rozpoznawczym nadal są duże przednie reflektory, nadające niemałemu Fiatowi uroczo zdziwionego wyrazu twarzy. Czemu niemałemu? Bo Fiat 500L mierzy 4276 mm długości przy rozstawie osi 2612 mm. Jest tym samym o ponad 70 cm dłuższy od zwykłego Fiata 500. Takie rozmiary i rozwiązania we wnętrzu sprawiają, że bardziej mamy do czynienia z minivanem, aniżeli autem miejskim. Co więcej ­– nawet 17-calowe felgi wcale nie wydają się w nim duże.

Nie przegap: TEST Fiat Tipo Hatchback 1.6 Multijet

Myśląc o Fiacie 500 trudno wyobrazić go sobie w nudnym, smętnym kolorze. Niezależnie od wersji, pięćsetki najlepiej prezentują się w żywych barwach. Testowy egzemplarz ubrany był w soczysty pomarańczowy lakier Sicilia, który świetnie komponuje się z czarnymi elementami nadwozia. A tych jest sporo, zwłaszcza że mamy do czynienia z wersją Cross. Auto otrzymało czarne nakładki na nadkola i dolne listwy progowe. Całość uzupełnia czarny dach i mocno przeszklona kabina pasażerska. Dwukolorowe nadwozie doprawiono matowymi srebrnymi akcentami na obu zderzakach i bocznych listwach.

Stylistyka modelu 500L raczej nikomu nie będzie obojętna. Autko wyłamuje się ze współczesnych kanonów piękna motoryzacyjnego, ale mówienie o nim, że jest brzydkie, jest co najmniej krzywdzące. Pękata sylwetka wyróżnia 500L w pozytywny, wesoły sposób.

Cross czy country?

Nie tylko rozmiar ma znaczenie. Testowany egzemplarz wyposażony był w pakiet Cross, który stylistycznie miał dodać "L-ce" terenowego animuszu. Tylko stylistycznie, ponieważ wynoszący zaledwie 145 mm prześwit (a to i tak o 25 mm więcej w stosunku do Fiata 500) i napęd jedynie na przednią oś, nie zachęcają do off-roadowych wojaży. Pomoże jednak elektroniczny system Traction+, który ułatwi ruszanie na śliskiej nawierzchni. Jeśli jedno z kół zacznie się ślizgać, system je przyhamuje i przekaże więcej momentu obrotowego na drugie koło o lepszej przyczepności.

Na tunelu środkowym znajdziemy pokrętło, za pomocą którego możemy też aktywować tryb asystujący podczas zjazdu ze stromego zbocza. I to wszystkie "terenowe" możliwości Fiata 500L w wersji Cross. Czyli na wieś, krawężniki i szuter – jak najbardziej, na poligon – zdecydowanie nie.

Fiat 500L Cross 1.6 MultiJet 120 KM

i

Autor: Piotr Ciechomski Fiat 500L Cross 1.6 MultiJet 120 KM Link: Zobacz więcej w galerii

Tylko nie mów do mnie "mały"!

Fiat 500 kojarzony jest z autkiem małym i zwinnym, które wszędzie się wciśnie. Na zwrotność i sprawowanie w mieście "L-ki" nie ma co narzekać, ale kabina pasażerska jest istnym workiem Świętego Mikołaja. Po rozmiarach zewnętrznych nie sądziłam, że w kabinie będzie aż tyle przestrzeni.

Sprawdź: TEST Fiat Tipo SW: stara, dobra szkoła

Pierwsze co kłóci się z wizerunkiem pięćsetki to pozycja za kierownicą. Siedzimy dość wysoko, trochę jak na stołku. Już sama pozycja przypomina tę z minivanów. Jednak ma to swoje uzasadnienie, ponieważ trudno na rynku o drugie auto z tak doskonałą widocznością. Dzięki przesunięciu do tyłu słupków A i zastąpieniu miejsc po nich dodatkowymi szybami, widoczność w Fiacie 500 L można porównać do tej z wieży kontroli lotów. Widać dosłownie wszystko, a martwe pole za słupkami praktycznie nie istnieje. Widoczność do tyłu też nie budzi zastrzeżeń, ponieważ słupki C zastąpiono dodatkowymi okienkami, które choć są przyciemnione, ułatwiają orientację podczas manewrów.

Fiat 500L Cross 1.6 MultiJet 120 KM

i

Autor: Piotr Ciechomski Fiat 500L Cross 1.6 MultiJet 120 KM

Miejsca w kabinie jest jak na pięćsetkę w bród. Do tego stopnia, że kierowcy trudno będzie oprzeć lewy łokieć o drzwi, bo znajdują się tak daleko. Na tylnej kanapie również znajdziemy sporo miejsca, a ciekawym rozwiązaniem jest możliwość jej niezależnego przesuwania w stosunku 40:60. Ułatwi to rozlokowanie bagaży, gdyby bagażnik mieszczący 455 litrów okazał się zbyt mały. W razie czego po złożeniu oparć uzyskamy 1480 l.

Zobacz też: Fiat Tipo dostępny w abonamencie!

Na środku deski rozdzielczej umieszczono 7-calowy ekran z nowym systemem Uconnect (wymagający dopłaty 1500 zł). Poruszanie się po menu nie jest zbyt skomplikowane (w opcji można zamówić jeszcze nawigację). Panel do obsługi klimatyzacji to kwintesencja prostoty. Trzy duże pokrętła skrywają maleńkie wyświetlacze informujące o temperaturze każdej z dwóch stref klimatyzacji.

Kierownica jest dość duża, ale przy faceliftingu zmieniono jej design i dodatkowo pogrubiono wieniec, dzięki czemu dobrze leży w dłoniach. Poruszanie się po mało rozbudowanym komputerze pokładowym nie jest zbyt skomplikowane, jednak wymaga przyzwyczajenia. Mi osobiście przeszkadza dość niestandardowy (choć typowy dla aut z grupy FCA) sposób sterowania radiem. Zamiast wykorzystać do tego liczne przyciski na przedniej części kierownicy, konieczne jest namacanie wypukłego i wklęsłego guzika na jej tylnej części.

Fiat 500L Cross 1.6 MultiJet 120 KM

i

Autor: Piotr Ciechomski Fiat 500L Cross 1.6 MultiJet 120 KM

Tradycyjny diesel

Pod maską testowanego 500L Cross znalazł się wysokoprężny silnik 1.6 MultiJet o mocy 120 KM i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm. Jednostka ta zadziwiająco dobrze radzi sobie z rozpędzaniem ważącego 1455 kg (na "sucho" 1380 kg) rodzinnego malca do prędkości 70-80 km/h. Po przekroczeniu tej wartości "L-ka" Cross traci nieco zapału i finalnie osiąga "setkę" po 11,5 sekundy. To sporo ("zwykła" wersja 500L potrzebuje 10,7 s), jednak przyspieszenia w ruchu miejskim są w zupełności wystarczające.

Polecamy: TEST Fiata Tipo w wersji sedan z silnikiem diesla

Jak to mówią "diesel musi klekotać". A ten pod maską pomarańczowego Fiata nawet na chwilę nie da wam zapomnieć o swojej obecności. Cały czas głośno będzie terkotał, żeby na pewno nikt nie zapomniał, że on tam jest i ciężko pracuje. Jednak można mu wybaczyć tę hałaśliwość, bo bardzo dobrze dogaduje się z manualną skrzynią biegów. Każde z sześciu przełożeń jest dość długie i elastyczne, dzięki czemu nie ma konieczności ciągłego mieszania lewarkiem. Jest to jedno z tych aut, któremu niemal wszystko jedno na jakich jedzie obrotach, a mimo to nie jest zbyt łakomy. W mieście z łatwością osiągniemy zużycie paliwa nie przekraczające 6 litrów, a producent obiecuje nawet 4,9 l/100 km. Choć w mieście może być trudno uzyskać taki wynik, w to już trasie rezultat 5 l/100 km jest jak najbardziej realny.

Fiat 500L Cross 1.6 MultiJet 120 KM

i

Autor: Piotr Ciechomski Fiat 500L Cross 1.6 MultiJet 120 KM

Cena i podsumowanie

Trudno znaleźć na rynku taki samochód jak Fiat 500L w wersji Cross. Nie sposób stawiać go wśród futurystycznych crossoverów segmentu B. Nie tylko mocno odróżnia się od nich wyglądem, ale też brak mu nawet opcjonalnego napędu na cztery koła, który pojawia się dopiero w wersji 500X. 500L to taki mały "vanik". Cena Fiata 500L zaczyna się od 52 900 zł za podstawową wersję wyposażenia Pop. Decydując się na odmianę Cross, trzeba przygotować 79 900 zł.

Pick-up od Fiata: TEST Fiat Fullback 2.4D

Fiat 500L dobrze sprawdzi się jako auto rodzinne, do przewożenia mniej lub bardziej niezbędnych gratów, a nieco wyższy prześwit nie przestraszy się krawężników, wysokich progów zwalniających czy dziur na wiejskich drogach. Jednak w całej tej prorodzinności 500L wydaje się troszkę nijaki. Jeremy Clarkson powiedział kiedyś, że nic dobitniej nie powie o tobie, że machnąłeś ręką na życie jak fakt, że kupiłeś minivana. Fiat 500L to dobry towarzysz życia codziennego, ale porywających emocji w nim nie zaznacie. O ile 500-tka jest urocza, a 500X ma być jej quasi-terenową wersją, 500L jest po prostu dla kogoś, kto do tej pory lubował się w słodkości pięćsetki, ale powiększenie rodziny wymusiło na nim zmianę auta.

Fiat 500L 1.6 MultiJet - dane techniczne

SILNIK R4 16V
Paliwo diesel
Pojemność 1598 cm3
Moc maksymalna 120 KM przy 3750 obr./min.
Maks moment obrotowy 320 Nm przy 1750 obr./min.
Prędkość maksymalna 183 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 11,5 s
Skrzynia biegów manualna / 6 biegów
Napęd przedni (2WD)
Zbiornik paliwa 50 l
Katalogowe zużycie paliwa 
(miasto/ trasa/ średnie)
4,9 l/ 4,0 l/ 4,3 l
poziom emisji CO2 114 g/km
Długość 4276 mm
Szerokość 1800 mm
Wysokość 1679 mm
Rozstaw osi 2612 mm
Prześwit 145 mm
Masa własna 1380 kg
Pojemność bagażnika 455 l/ 1480 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/tarczowe
Zawieszenie przód Kolumna MacPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Opony przód i tył 
(w testowym modelu)
225/45 R17

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku


Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają