TEST nowe Volvo XC40: dobrze przemyślany crossover

2017-12-23 3:50

Volvo XC40 to najmłodsze dziecko szwedzkiej marki, a jednocześnie dopełnienie gamy modelowej większych "iksów". W połowie grudnia wybraliśmy się do słonecznej Barcelony, by jako jedni z pierwszych zobaczyć i sprawdzić, na co stać kompaktowego crossovera prosto ze Szwecji.

Volvo XC40 to zupełnie nowy model, jednak marka podkreśla, że to raczej kuzyn większych XC60 i XC90, aniżeli brat. Podobieństwo jest spore, ale auta nie są jak trzy krople wody. Nie ma się co dziwić, skoro zmienił się projektant. Modele 90 i 60 wyszły spod kreski Thomasa Ingenlath, a autorem 40-tki jest Ian Kettle. Projekt jest nowoczesny, miejski, może nawet trochę młodzieżowy? Widać geny innych Volvo, choćby w po masywnej sylwetce i przednich lampach z motywem młota Thora. Jednak całość wygląda niezwykle lekko, a auto powstało na zupełnie nowej platformie CMA. Po raz pierwszy od czasu legendarnego Volvo Amazon, marka powróciła do dwukolorowego nadwozia. W wersji wyposażenia R-Design dach zawsze będzie w kolorze czarnym, jednak w innych pakietach możemy go zamówić w różnych odcieniach.

Skandynawski minimalizm

Wsiadając do wnętrza łatwo dostrzec podobieństwo do większych braci - tak jest już na pierwszy rzut oka. Wnętrza Volvo są dość charakterystyczne: nie znajdziemy przesytu czy nadmiaru zbędnych ozdobników. Jest tylko to co być powinno, w najbardziej eleganckim wydaniu.

Zobacz: Polska premiera Volvo XC40 w Studio Tęcza

Kierownica i pionowy 9-calowy ekran na konsoli centralnej są dosłownie takie jak w modelach XC60/90. Zmiana tkwi jednak w detalach. Biżuteryjny przełącznik budzący silnik do życia, zastąpiono tradycyjnym przyciskiem po prawej stronie kierownicy. W elementach wykończeniowych zabrakło drewna, ale zastąpiono je matowym aluminium, które dodaje wnętrzu surowości, ale jednocześnie elegancji. Zastrzeżenia można mieć do obicia boczków drzwi. Nie znajdziemy tam miękkich podłokietników, czy eleganckiego wykończenia. Boczki zostały obszyte tapicerką, przypominającą tanią wykładzinę z marketu. W niektórych wersjach wyposażenia ma to swój urok, szczególnie jeśli spojrzymy na kabinę wersji Orange Lava, kiedy to ów materiał jest w kolorze soczystej pomarańczy - ma to swój klimat. W pozostałych wersjach przywodzi na myśl raczej recycling, a nie luksus.

"Simply clever" po szwedzku

We wnętrzu znajdziemy wiele przemyślanych rozwiązań ułatwiających codzienne życie. Mowa m.in. o indukcyjnej ładowarce w schowku przed lewarkiem zmiany biegów. Dodatkowo schowki w drzwiach przyjęły postać bardzo obszernych kieszeni, w których zmieścimy nawet laptopa i półtoralitrową butelkę z wodą. Na schowku przed nogami pasażera może znaleźć się demontowalny haczyk o udźwigu do 2,4 kg (na torebkę lub siatkę z zakupami). Dodatkowo z podłogi wystają dwa uchwyty, do których możemy zamocować pasy transportowe i zabezpieczyć przedmioty leżące na podłodze.

Polecamy: Nowe Volvo XC60: naszpikowane gadżetami

Przy podłokietniku znalazł się duży schowek wraz z wyjmowanym... śmietnikiem. Takie rozwiązanie może i jest nieco przyziemne jak na klasę premium, ale jakże funkcjonalne! W końcu każdy z nas zmaga się z problemem gdzie podziać bilecik z parkomatu.

Gdzie jest sala koncertowa?

Volvo słynie z fenomenalnego nagłośnienia z trybem audio imitującym akustyczne doznania z sali koncertowej w Göteborgu. Jednak w Volvo XC40 nie znajdziemy zestawu audio Bowers&Wilkins, obecnego na pokładzie innych modeli w gamie. Zamiast niego grać nam będzie Harman&Kardon. Subwoofer przeniesiono na podszybie przed pasażerem, co pozwoliło wygospodarować więcej miejsca przed nogami, bez odbierania przestrzeni w bagażniku. A tam także mamy spoko miejsca.

Nie przegap: TEST Volvo XC90 T8 AWD Excellence

Bagażnik pomieści 460 litrów, czyli o 15 litrów mniej od konkurencyjnego Audi Q3. Jednak dzięki regularnemu kształtowi przestrzeń bagażowa jest bardzo ustawna i bez problemu zmieścimy do środka 4 kabinowe walizki.

Lider bezpieczeństwa

Mówiąc o Volvo nie sposób przemilczeć kwestię systemów bezpieczeństwa. A tych model XC40 ma naprawdę dużo. Poza funkcjami, które znamy z innych modeli, w najmłodszym Volvo znalazł się m.in. Rear Collision Warning. Jest to system wykrywający pojazd, który zbliża się do nas z tyłu w zbyt szybkim tempie. Radar umieszczony pod prawą lampą (pod zderzakiem, nie widać go z zewnątrz), skanuje teren do 70 metrów za pojazdem. Jeśli stoimy na światłach a system wykryje zbyt szybko nadjeżdżający inny pojazd, uruchomi pulsacyjnie światła "stopów", aby przykuć uwagę kierowcy. Szkoda, że system ten nie działa przy większych prędkościach, np. na autostradzie. Pomogłoby to rozwiązać problem wynikający z trudności oceny odległości.

Sprawdź: TEST Volvo S60 Cross Country: ewenement

Już w podstawowej wersji wyposażenia Volvo XC40 posiada system rozpoznawania zwierząt, pieszych i rowerzystów, współpracujący z układem automatycznego hamowania w przypadku braku reakcji ze strony kierowcy. Dodatkowo mamy system kamer 360 stopni i czujniki parkowania z Cross Traffic Alert wykrywającym ruch poprzeczny za pojazdem, co szczególnie przydaje się przy wyjeżdżaniu z prostopadłego miejsca parkingowego. W Volvo XC40 znalazł się także system półautonomicznego prowadzenia, który wspiera nas głównie podczas jazdy autostradowej. Wymaga jednak stałej uwagi kierowcy, ponieważ raz działa perfekcyjnie, a innym razem zasygnalizuje nam nieplanowaną zmianę pasa dopiero gdy połową auta już będziemy poza nim.

Volvo jest pierwszą marką, która wprowadziła do swojego auta system pomagający kierowcy przy lewoskręcie na skrzyżowaniu. Czujniki z lewej strony pojazdu wyczują nadjeżdżający z przeciwka samochód, nawet jeśli kierowca go nie zauważy.

Gama silnikowa

Niemal wszystkie jednostki dostępne w gamie silnikowej Volvo XC40 to silniki dwulitrowe. Wyjątkiem jest jedynie nowoopracowany trzycylindrowy motor o objętości skokowej 1.5 litra. Jednostka T3 o mocy 150 KM będzie dostępna z manualną skrzynią biegów i napędem tylko na przednią oś.

Pozostałe silniki to już warianty dwulitrowe, zarówno beznynowe jak i te z zapłonem samoczynnym. Największą różnorodność reprezentuje diesel D3 o mocy 150 KM. Można go dowolnie skonfigurować: z manualną bądź automatyczną skrzynią biegów (8-biegowy Geartronic), oraz z napędem na jedną lub obie osie. Marka przewiduje, że to właśnie ten wariant będzie najchętniej kupowanym w Polsce.

Przeczytaj: TEST Volvo V90 D5 AWD: cierpliwość popłaca

Poza tym w gamie znalażł się także mocniejszy diesel D4, który wspierany przez dwie turbosprężarki generuje 190 KM, oraz najmocniejsza pojedynczo turbodoładowana jednostka benzynowa T5 o mocy 247 KM. Co ciekawe, T5 jest pierwszym na świecie silnikiem benzynowym wyposażonny w filtr cząstek stałych GPF.

Podczas testów mieliśmy okazję porównać najmocniejszy wariant wysokoprężny D4 z topową odmianą benzynową T5. Diesel świetnie rozpędza się do 100-120 km/h. Później nieco traci zapał, ale w codziennej eksploatacji sprawdzi się doskonale. Odwdzięczy się jednocześnie skromnym zużyciem paliwa na poziomie 7 litrów, a katalog obiecuje wręcz 5 l/100 km. Znacznie dynamiczniejsze jest T5, które bardzo ochoczo reaguje na operowanie pedałem przyspieszania. Pierwszą setkę zobaczymy na liczniku już po 6,5 s, podczas gdy dieslowi zajmie to 7,9 s. Blisko 250-konny benzyniak przy wykorzystaniu jego potencjału będzie bardziej łakomy. Jeśli zachowamy rozsądek, zadowoli się 8-9 litrami benzyny na dystansie 100 kilometrów.

Ceny startują od 127 200 zł za bazową wersję XC40 T3 z napędem na jedną oś i 1.5-litrowym trzycylindrowym silnikiem generującym 150 KM. Cennik zamyka topowa odmiana R-Design z najmocniejszą jednostką benzynową T5 generującą 247 KM. Takie auto posiada już napęd na cztery koła i automatyczną skrzybię biegów Geartronic o ośmiu przełożeniach. Jego cena nie jest już tak przyjazna, ponieważ wynosi 198 900 zł.

Care by Volvo

Volvo XC40 to pierwsze auto, które będzie w Polsce dostępne w pakiecie Care by Volvo. Płacąc stałą miesięczną opłatę w wysokości 2500 zł bierzemy nową "czterdziestkę" w ramach usłygi przypominającej leasing. W pakiecie otrzymujemy ubezpieczenie OC i AC, pakiet Assistance, serwis, zimowe opony oraz usługę Concierge. Dodatkowo raz w roku możemy zamówić odbiór i dowóz auta do serwisu. Klienci mogą także przez 14 dni w roku korzystać z większego auta dostępnego w gamie Volvo. To świetnie rozwiązanie jeśli planujemy wypad na narty czy nad morze i potrzebujemy większego auta tylko na jakiś czas. Haczykiem jest jedynie limit kilometrów, który rocznie wynosi 20 tys. km. W Care by Volvo właścicielem auta stajemy się na okres dwóch lat.

Podsumowanie

Volvo XC40 robi bardzo dobre pierwsze wrażenie. Choć faktycznie różni się od większych braci, wcale nie oznacza to, że w czymś im ustępuje. Wykonanie jest na bardzo wysokim, charakterystycznym dla Volvo poziomie (no, może poza wykładziną na drzwiach). Nie zapominajmy też o bardzo bogatych systemach bezpieczeństwa. Marka sama przyznaje, że XC40 jest skierowane raczej do młodszej i bardziej aktywnej klienteli. Trzeba jednak przyznać, że krążownikowi w postaci XC90 i nieco bardziej praktycznemy XC60 brakowało w gamie najmłodszego brata.

.
Nowe Volvo XC40 - polski CENNIK
.

silnik/wersjaXC40MomentumInscriptionR-Design
T3 150 KM FWD MAN6 127 200 zł 137 200 zł 150 700 zł 150 700 zł
T4 190 KM FWD AUT8 151 400 zł 161 400 zł 174 900 zł 174 900 zł
T4 190 KM AWD AUT8 160 400 zł 170 400 zł 183 900 zł 183 900 zł
T5 247 KM AWD AUT8 - 185 400 zł 198 900 zł 198 900 zł
D3 150 KM FWD MAN6 143 200 zł 153 200 zł 166 700 zł 166 700 zł
D3 150 KM FWD AUT8 151 900 zł 161 900 zł 175 400 zł 175 400 zł
D3 150 KM AWD MAN6 152 200 zł 162 200 zł 175 700 zł 175 700 zł
D3 150 KM AWD AUT8 160 900 zł 170 900 zł 184 400 zł 184 400 zł
D4 190 KM AWD AUT8 170 950 zł 180 950 zł 194 450 zł 194 450 zł

.
Volvo XC40 T5 - dane techniczne
.

SILNIK R4, Turbo
Pojemność 1969 cm3
Moc maksymalna 182 kW/247 KM przy 5500 obr./min
Maks mom. obrotowy 350 Nm przy 1800-4800 obr./min
Prędkość maksymalna
230 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 6,5 s
Skrzynia biegów automatyczna, 8-biegowa
Napęd AWD
Emisja spalin 164 g/km
Zbiornik paliwa 54 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
b.d. / b.d. / 7,1 l
Długość 4425 mm
Szerokość
1804 mm
Wysokość 1652 mm
Rozstaw osi
2702 mm
Masa własna
od 1684 kg do 1733 kg
Masa dopuszczalna całkowita
-
Pojemność bagażnika/
po złożeniu siedzeń
460 l/ 1336 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/ tarczowe
Zawieszenie przód
kolumny McPhersona
Zawieszenie tył
wielowahaczowe
Opony przód i tył
(w modelu testowym)
235/50/R19

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku


Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki