Docenisz nie tylko spalanie. TEST, OPINIA - Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM MT6 ST Line X

2021-01-15 4:54 Paweł Kaczor

Ford Focus to jeden z popularniejszych kompaktowych hatchbacków na świecie. Ten model samochodu rozpoznawalny praktycznie przez wszystkich, w pospolitych wersjach raczej nie wywołuje emocji i umiejętnie wtapia się w tłum. Wsiadając za kierownicę Focusa z hybrydowym układem napędowym, nie spodziewałem się żadnych zaskoczeń. Było jednak inaczej!

Aktualna, czyli czwarta już generacja Forda Focusa oferowana jest od 2018 roku. Model dostępny jest jako 5-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan lub typowe rodzinne kombi. W ofercie nie zabrakło sportowej odmiany ST oraz lekko uterenowionej wersji Active. Każdy znajdzie tu coś dla siebie. Pod koniec 2020 roku do oferty jednostek napędowych dołączyła odmiana EcoBoost Hybrid.

Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM MT6 ST Line X
Autor: Paweł Kaczor Ford Focus z miękką hybrydą

Czym jest Focus MHEV?

Prezentowane auto to tak naprawdę miękka hybryda. Samochód nie potrafi się poruszać tylko i wyłącznie na energii elektrycznej, ale dzięki 48-voltowej instalacji elektrycznej potrafi skutecznie oszczędzać paliwo. Według producenta oszczędności względem porównywalnej, 150-konnej wersji 1.5 EcoBoost powinny sięgać 17%. Względem starszego silnika wolnossącego o pojemności 2 litrów i mocy 145 KM montowanego w Focusie 10 lat temu, oszczędności powinny wynosić aż 45%. To olbrzymia różnica dokładnie obrazująca postęp technologiczny jaki dokonał się w motoryzacji.

Testowaliśmy: 5 zalet i jedna, irytująca wada. Ford Fiesta z miękką hybrydą jest lepszy, niż się spodziewasz - TEST, OPINIA

Cytując materiał prasowy Forda:

Standardowy alternator z silnika EcoBoost o pojemności 1.0-litra został zastąpiony zintegrowanym rozrusznikiem/generatorem (BISG), napędzanym paskiem, który umożliwia magazynowanie energii odzyskiwanej podczas wytracania prędkości. Zmagazynowana energia wykorzystywana jest do ładowania zestawu chłodzonych powietrzem akumulatorów litowo-jonowych o napięciu znamionowym 48V.

Co ciekawe, silnik elektryczny jest w stanie dostarczyć dodatkowe 20 Nm momentu obrotowego w momencie mocnego obciążenia jednostki spalinowej. Warto także zaznaczyć, że układ hybrydowy ma możliwość dezaktywacji jednego z cylindrów podczas spokojnej jazdy i swobodnego toczenia się. Wszystko to brzmi bardzo dobrze. Ale czy równie dobrze sprawdza się w praktyce?

Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM MT6 ST Line X
Autor: Paweł Kaczor Ford Focus z miękką hybrydą

Jak w zwykłym aucie spalinowym

Po naciśnięciu startera silnika auto budzi się do życia warkotem 3-cylindrowej jednostki benzynowej. Jak już wspomniałem Focus EcoBoost Hybrid nie potrafi poruszać się na energii elektrycznej i z miejsca rusza siłą jednostki spalinowej.

Polecamy: Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 KM 6MT: łobuziara

Pierwsze wrażenia? Mocno neutralne. Standardowy dla tej wersji 6-biegowy manual działa precyzyjnie, a trzycylindrowy charakter silnika daje o sobie znać dopiero w górnych partiach obrotowych. Przy spokojnej jeździe jest cicho i przyjemnie. Działanie hybrydowego układu najbardziej czuć podczas hamowania, aż do całkowitego zatrzymania się. Silnik spalinowy gaśnie gdy prędkość spadnie poniżej 20 km/h. Jednostka spalinowa pozostaje w spoczynku również w chwili postoju z wciśniętym sprzęgłem. Dopiero wrzucenie biegu i zdjęcie nogi z pedału hamulca wzbudza motor. Warto zaznaczyć, że czynność zarówno uruchomienia jak i gaszenia silnika spalinowego odbywa się płynnie i bardzo szybko. Bez jakiejkolwiek zwłoki. Dezaktywacja jednego cylindra? Niewyczuwalna i praktycznie nie do wychwycenia. Jednak nie to najbardziej mnie zaskoczyło.

Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM MT6 ST Line X
Autor: Paweł Kaczor Ford Focus z miękką hybrydą

Zaskakująco zwinny i szybki

Według danych fabrycznych 155-konny Focus MHEV od 0 do 100 km/h przyspiesza równo w 9 sekund. To nie budzący większych emocji rezultat. Jednak subiektywne odczucia z jazdy są o wiele lepsze niż sugerują suche dane.

Reakcja na ruchy pedału gazu jest błyskawiczna. Samochód chętnie nabiera prędkości wykazując się dużą dynamiką. Pozytywne wrażenie robi także elastyczność silnika. Spalinowy motor już od około 2000 obr./min. żwawo ciągnie samochód do przodu. Gdyby nie terkoczący dźwięk silnika o trzech cylindrach, nie uwierzyłbym, że pod maską pracuje ledwie 1-litrowy motorek.

Polecamy: Ma przedni napęd, ale i tak lata bokiem. Ford Focus ST 2.3 EcoBoost 280 KM 6MT - TEST, OPINIA, WIDEO

W parze z dobrą dynamiką idą także bardzo dobre właściwości jezdne. Biorąc pod uwagę doświadczenie Forda w tej dziedzinie, chyba nikogo nie powinno dziwić, że Focus zachęca do dynamicznej jazdy i bardzo lubi zakręty. Wspomnę jeszcze o dostępnych trzech trybach pracy układu napędowego. Do wybory są ustawienia Eko, Normalny i Sportowy. Jedyne odczuwalne i typowe dla każdego z wyżej wymienionych trybów różnice dotyczą reakcji silnika na ruchy prawego pedału. W Eko pedał gazu działa jak guma, a w trybie Sportowym niczym czuła na każdy podmuch wiatru ważka.

A jak wygląda kwestia spalania? Według normy WLTP prezentowany model powinien spalać średnio 5,1 l/100 km. Mnie nie udało się osiągnąć takiego wyniku. Chociaż 6,5 l/100 km w cyklu mieszanym także jest bardzo dobrym rezultatem. Tym bardziej, że samochód jest naprawdę dynamiczny i nie brakuje mu mocy.

Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM MT6 ST Line X
Autor: Paweł Kaczor Ford Focus z miękką hybrydą

Wnętrze skrywa kolejną nowość

Nie tylko hybrydowy układ napędowy jest nowością w Focusie. Nowym elementem we wnętrzu są także cyfrowe zegary prezentowane na 12,3-calowym wyświetlaczu. Rozwiązanie to, znane jest z nowego Forda Kuga i z pewnością dodaje Focusowi nieco nowoczesności. Jedynym elementem, do którego można się przyczepić w wirtualnych zegarach jest niezbyt czytelny obrotomierz.

Poza nowymi, cyfrowymi zegarami wnętrze kompaktowego Forda jest dobrze znane. Panel klimatyzacji ma standardowe pokrętła i przyciski, a system multimedialny SYNC3 przekazuje informacje za pomocą ekranu dotykowego. Menu jest czytelne i odpowiednio szybko reaguje na dotyk.

Na zadowalającym poziomie stoi także praktyczność oraz jakość wykonania. Fotele wersji ST Line X są wygodne i mają odpowiednio wyprofilowane boczki. Sprawdzą się zarówno podczas dłuższych podróży, jak i bardziej dynamicznej jazdy w zakrętach. Bagażnik ma pojemność 375 litrów w wersji z zestawem naprawczym co jest słabym wynikiem. Wybierając opcjonalny system audio B&O pojemność kufra zmniejsza się jeszcze o 44 litry.

Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM MT6 ST Line X
Autor: Paweł Kaczor Ford Focus z miękką hybrydą

Kilka słów o wyglądzie 

Kilka zdań poświęcę jeszcze wyglądowi zewnętrznemu auta. Prezentowany egzemplarz to usportowiona wersja ST Line z pakietem X. Oznacza to bogate wyposażenie oraz nieco podrasowany wygląd zewnętrzny. Focus ST Line ma agresywniej narysowany przedni zderzak oraz podwójną końcówkę układu wydechowego. Jest też widoczny spojler dachowy. Całość wygląda zgrabnie i nie różni się prawie niczym od sportowego Focusa ST.

Jeśli przejrzeliście galerię zdjęć na pewno zwróciliście uwagę na małe felgi oraz opony o wysokim profilu w jakie ubrany był testowany egzemplarz. Standardowo, odmiana ST Line wyjeżdża z salonu na 17-calowych obręczach (w opcji są ”osiemnastki”). Jednak opisywane auto miało na sobie zimowe opony i najmniejsze felgi jakie tylko da się zamontować. Przyznam, że takie obręcze w połączeniu z lakierowanymi na czerwono zaciskami hamulcowymi przypominają domorosły tuning. 

Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM MT6 ST Line X
Autor: Paweł Kaczor Ford Focus z miękką hybrydą

Cennik i podsumowanie

97 700 zł – dokładnie tyle trzeba wydać, aby stać się posiadaczem najtańszego Forda Focusa w wersji EcoBoost Hybrid. W tej cenie dostaniecie porządnie wyposażony samochód (standard Titanium) ze 125-konnym silnikiem 1.0 oraz manualną, 6-biegową przekładnią. 155-konna wersja wymaga dopłaty 4500 zł (łączna cena wynosi 102 200 zł). 150-konna odmiana z silnikiem 1.5 EcoBoost jest droższa o 7500 zł i traci sens zakupu (osiągi są praktycznie takie same, a spalanie wyższe).

POLECAMY: Spodoba się żonie i sprawdzi się na torze. Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBlue 190 KM MT6 - TEST WIDEO, OPINIA

Konkurencyjny Volkswagen Golf z jednostką 1.5 eTSI 150 KM kosztuje 107 600 zł. Więcej od Focusa, ale w standardzie dostaniecie skrzynię DSG. Automat do Forda z układem miękkiej hybrydy nie jest dostępny. Inni kompaktowi rywale pokroju Peugeota 308 oraz Opla Astry nie są oferowani w wersjach z rozbudowaną, 48-voltową instalacją elektryczną.

Nie ukrywam, że Ford Focus z nowym układem napędowym pozytywnie mnie zaskoczył. Mały silnik okazuje się wystarczająco mocny do napędzania kompaktowego auta. Na dodatek, dynamika jest więcej niż wystarczająca, a Focus EcoBoost Hybrid sprawdzi się nie tylko w mieście, ale także w trasie. Pozytywne odczucia budzi również średnie spalanie, które nie każe odwiedzać stacji benzynowych zbyt często. Wszystko to sprawia, że opisywany samochód w wersji MHEV jest bardzo udaną propozycją dla kogoś, kto szuka dynamicznego, oszczędnego i dobrze wyposażonego kompaktowego auta. Musi być tylko gotów wydać na to auto około 100 000 zł.

Ford Focus EcoBoost Hybrid - dane techniczne

SILNIK R3, 12V
Paliwo benzyna
Pojemność 998 cm3
Moc maksymalna 155 KM przy 6000 obr./min.
Maks mom. obrotowy 240 Nm przy 1750 obr./min.
Prędkość maksymalna 211 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 9 s
Skrzynia biegów manualna 6-biegowa
Napęd przedni (FWD)
Zbiornik paliwa 52 l
Katalogowe zużycie paliwa (średnie) 5,1-5,4 l
poziom emisji CO2 115-121 g/km
Długość 4378 mm
Szerokość 1848 mm
Wysokość 1452 mm
Rozstaw osi 2700 mm
Masa własna 1344 kg
Masa maksymalna dopuszczalna 1890 kg
Pojemność bagażnika 375 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/tarczowe
Zawieszenie przód Kolumna typu MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Opony przód i tył(w testowym modelu) 205/60/R16
Najnowsze