RAV4 z charakterem

TEST - Toyota RAV4 Hybrid Adventure. Czy rzeczywiście jest czymś więcej?

2022-08-02 14:50

Toyota RAV4 to jeden z najchętniej kupowanych SUV-ów segmentu D na świecie. I choć od debiutu 5. generacji z oszczędnym napędem hybrydowym w wyglądzie RAV-ki wiele się nie zmieniło, popyt wciąż jest ogromny. Aby pozostać na fali, japoński producent co jakiś poszerza ofertę o wersje specjalne. Czym na tle innych wariantów wyróżnia się Toyota RAV4 Adventure?

Toyota RAV4 Adventure - TEST

Aby wczorajszy kotlet schabowy kolejnego dnia był miękki w środku i chrupki na zewnątrz, trzeba go umiejętnie odgrzać. Nie jestem mistrzem gotowania, ale z autopsji wiem, że to działa. Widzą o tym również japońscy projektanci, którzy do projektowania nowej wersji Toyoty RAV4 podeszli może mało ambitnie, ale zamierzony cel został spełniony. Chcąc podtrzymać zainteresowanie klientów najbardziej rozchwytywanym SUV-em segmentu D na świecie, japoński producent poszerzył ofertę "RAV-ki" o wariant "Adventure", co na polski oznacza "przygodę". Czym nowa odmiana wyróżnia się na tle reszty wariantów?

Toyota RAV4 Adventure Hybrid Dynamic Force 222 KM i-AWD e-CVT

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Toyota RAV4 Adventure Hybrid Dynamic Force 222 KM i-AWD e-CVT

Toyota RAV4 Adventure. Taka jakby terenowa

Nie trzeba dokładnie się przyglądać, żeby dostrzec, co zmieniło się z zewnątrz. Już na pierwszy rzut oka wzrok przykuwa jeszcze bardziej muskularny przedni zderzak z charakterną, dolną dokładką, czy nowa, czarna atrapą grilla, którą zdobi centralnie umieszczone logo Toyoty - wcześniej było bliżej maski. Spostrzegawcze osoby szybko dostrzegą także, że inaczej jej z oczu patrzy. To nie złudzenie, bowiem podobnie jak wersja z napędem typu plug-in hybrid, również odmiana Adventure otrzymała nowe reflektory z przemodelowanymi światłami LED-owymi do jazdy dziennej.

Nowa odmiana wyjeżdża również na dedykowanych, satynowych felgach rozmiarze 19 cali i nosi czarne osłony na nadkolach - podobno są nieco szersze od tych lakierowanych, jednakże rozstaw kół się nie zmienił. Od innych wariantów Toyota RAV4 Adventure różni się także podwójnym i bezpłatnym dla tej wersji malowaniem (Urban Khaki/Dynamic Grey), srebrną osłoną tylnego zderzaka i listwą łączącą lampy, która jest w kolorze nadwozia.

Toyota RAV4 Adventure Hybrid Dynamic Force 222 KM i-AWD e-CVT

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Toyota RAV4 Adventure Hybrid Dynamic Force 222 KM i-AWD e-CVT

W kabinie natomiast możemy doszukać się skórzanej (syntetycznej), czarnej tapicerki z pomarańczowymi przeszyciami i nakładek progowych z napisem "Adventure". Ze zmian to by było na tyle, bowiem mowa jeszcze o egzemplarzu sprzed modernizacji kokpitu. Od 2023 roku we wszystkich egzemplarzach z napędem hybrydowym, bądź plug-in hybrid, pojawi się nowy system multimedialny z większym (10,5-cala) ekranem wysokiej rozdzielczości HD, konfigurowane cyfrowe zegary i rozbudowane funkcje bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense.

Czy rzeczywiście jest czymś więcej?

Choć Toyota RAV4 to jeden z najczęściej spotykanych SUV-ów na ulicach, za odmianą Adventure ludzie ciągle się odwracali. Spora uwagę przykuwała nawet u innych kierowców "RAV-ek", którzy z zazdrością patrzyli na tak odpicowany egzemplarz. Kiedy jednak zostałem zapytany, czy ta wersja potrafi "coś więcej", nie bardzo wiedziałem, co rozmówca chce ode mnie usłyszeć. Toyota RAV4 Adventure to na pewno więcej od topowej do niedawna wersji wyposażenia Executive. Ponadto występuje tylko w topowej odmianie z 2,5-litrowym silnikiem Hybrid Dynamic Force o mocy 222 KM i napędem na wszystkie koła i-AWD. Oznacza to przy okazji, że jest wyposażona w tryb "Trail", który przynajmniej w teorii pomaga dystrybuowaniu momentu obrotowego na poszczególne koła. RAV-ka poradzi sobie w terenie, a raczej lekkim błocie i gęstym piasku, jednak bez blokujących się mostów i reduktorów na nic więcej nie można sobie pozwolić.

Toyota RAV4 Adventure Hybrid Dynamic Force 222 KM i-AWD e-CVT

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Toyota RAV4 Adventure Hybrid Dynamic Force 222 KM i-AWD e-CVT

Toyota RAV4 Adventure - zużycie paliwa

Aby test Toyoty RAV4 Adventure okazał się jednak prawdziwą przygodą, wybrałem się nad polskie morze - a dokładnie na Półwysep Helski. Mówi się, że w trasie hybrydy nie są oszczędne, ale co o tym myśleć, gdy tak duży samochód na odcinku blisko 400 km zużywał równe 7 l/100 km? Owszem, w tamtą stronę wiozłem ze sobą głównie powietrze, ale to wciąż niezły wynik. Mowa rzecz jasna o przepisowej jeździe, która przebiegała krajową "siódemką". W efekcie po dojechaniu do celu miałem jeszcze pół baku. Kręcąc się po okolicznych drogach bez większego starania zużycie paliwa oscylowało w granicach 5,5 l/100 km. Gdy się bardzo postaramy, apetyt SUV-a może spaść nawet do 4 l/100 km. Taki wynik udało mi się uzyskać po powrocie do zakorkowanej Warszawy. Na ogół jednak trzeba się nastawić, że Toyota RAV4 z 2,5-litrowym motorem i napędem na wszystkie koła i-AWD będzie zużywać w mieście od 5 do 6 litrów na "setkę".

Toyota RAV4 Adventure - wrażenia z jazdy

Wrażenia z jazdy Toyotą RAV4 Adventure nie różnią się wiele od zwykłej RAV4. Auto prowadzi się pewnie przy dużych prędkościach, jednak niespecjalnie lubi bardzo ostre zakręty. Nieco ponad 200 koni mechanicznych wystarcza do sprawnego nabierania prędkości i szybkiego wyprzedzania, a samochód zadowala się przy tym niewielkimi ilościami benzyny. W mieście to po prostu bardzo wygodny krążownik. RAV-ka ceni sobie komfort pasażerów, czego nie sposób nie dostrzec w kabinie. Autem wygodnie może podróżować czwórka rosłych mężczyzn, ale i awaryjnie przewiezie trójkę mniejszych osób na tylnej kanapie. Nikt z wyżej wymienionych nie powinien również narzekać na hałas czy brak schowków. Toyota RAV4 poradzi sobie także na dłuższych wojażach, bowiem bagażnik mieści 580 litrów.

Toyota RAV4 Adventure Hybrid Dynamic Force 222 KM i-AWD e-CVT

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Toyota RAV4 Adventure Hybrid Dynamic Force 222 KM i-AWD e-CVT

Toyota RAV4 Adventure - podsumowanie

Toyota RAV4 Adventure w mojej opinii jest najciekawszym wariantem RAV-ki, jaki trafił do produkcji. Zwłaszcza w tej kompozycji kolorów, która jest hołdem dla klasycznej Toyoty Land Cruiser FJ40 z jasnym dachem. Niektórzy klienci, którzy nie kupią jej tylko oczami, mogą poczuć się lekko rozczarowani, że choć odmiana Adventure wygląda jak rasowa terenówka, w gruncie rzeczy producent postawił wyłącznie na zmiany wizualne. Nie oznacza to jednak, że nowa wersja nie będzie się cieszyć wielkim zainteresowaniem. Z pewnością masa osób, które w przyszłości zdecydują się na 5. generację RAV4, w pierwszej kolejności zainteresują się wersją Adventure ze zmodyfikowanym frontem i kilkoma dodatkami. Wówczas będą musieli się przygotować na wydatek co najmniej 218 900 złotych, bowiem od tylu startuje nowa wersja wyposażenia.

Toyota RAV4. Ceny w Polsce

Silnik/Wersja Active Comfort Selection Adventure Executive
2.0 VVT-iE 173 KM FWD 6MT 140 900 zł 150 900 zł - - -
2.0 VVT-iE 173 KM FWD CVT 148 400 zł 158 400 zł - - -
2.5 Hybrid Dynamic Force FWD CVT - 178 900 zł 201 900 zł - 211 900 zł
2.0 VVT-iE 173 KM AWD 6MT - 160 900 zł - - -
2.0 VVT-iE 173 KM AWD CVT - 168 400 zł - - -
2.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i CVT - 188 900 zł 211 900 zł 218 900 zł 221 900 zł
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE