TEST WIDEO: Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ wyciska 421KM z dwóch litrów. Jak jeździ najszybszy hot hatch świata?

2020-07-18 4:17 Maciej Lubczyński

Jeżeli wydaje Ci się, że nowe silniki w miejskich autach są "wysilone", to mamy dla Ciebie ważną wiadomość. Nowy, najmocniejszy hot hatch świata wyciska aż 421 KM z dwulitrowej, rzędowej czwórki. Motocyklowy stosunek pojemności do mocy sprawdza się podczas jazdy zadziwiająco dobrze. Choć nowy Mercedes-AMG A 45 S potrafi zirytować kilkoma drobiazgami, wydaje się, że nie ma dla niego obecnie konkurencji na rynku szybkich hatchbacków.

Gama szybkich kompaktowych aut spod znaku gwiazdy jest dziś wyjątkowo szeroka. W salonach, na klientów czekają hatchbacki, sportowo stylizowane sedany i niejeden szybki shooting brake. Mercedes-AMG A 45 S to najszybszy seryjny hot hatch, jakiego możecie obecnie kupić. Moc 421 KM, uzyskiwana z 2-litrowej jednostki sprawia, że konstruktorzy musieli przystosować całą resztę pojazdu do osiągów, zarezerwowanych jeszcze kilkanaście lat temu wyłącznie dla supersamochodów.

Sprawdź: Studenci prywatnych uczelni ustawiają się po to auto w kolejkach. Mercedes-AMG A 35 4MATIC - TEST, OPINIA, WIDEO

Testowany Mercedes-AMG to coś więcej niż szybsza wersja A 35, którego mieliśmy już przyjemność sprawdzić. Różnic jest bardzo dużo, a o większości z nich wspominam w filmie. Czy jest lepszy od swojego słabszego brata? I tak i nie. Prawdę mówiąc, gdybym miał wybierać między tymi dwoma samochodami, wahałbym się dłuższą chwilę.

Najlepszy hot hatch na rynku?

Mercedes-AMG A 45 S ma cały szereg drobnych, irytujących cech. Czasem są to trzeszczące plastiki we wnętrzu, a czasem nie do końca harmonijnie działający układ napędowy. Koniec końców, duet skrzyni biegów i silnika, który w mieście potrafi przeszkadzać w płynnej jeździe, podczas sportowej jazdy zamienia się w bezwzględny, niemal perfekcyjny mechanizm. Napęd 4Matic+ to klasa sama dla siebie, chociaż drift mode jest tylko efekciarskim dodatkiem. Turbodziura, której szukalibyśmy w takiej jednostce niemal instynktownie, tu wcale nie przeszkadza bo moc jest rozwijana zaskakująco liniowo. Potężne (w aucie tych rozmiarów) 500 Nm jest osiągane dopiero w okolicach 5000 obrotów na minutę!

Tytuł "króla hot hatchy" to nie byle co, a Mercedes zdecydowanie do niego pretenduje. Trzeba przyznać, że to właśnie Stuttgart jest dziś o krok przed Monachium i Ingolstadt. Czekamy teraz na odpowiedź konkurencji. Rywalizacja będzie bardzo ciekawa, a A 45 S to jej znakomity przedsmak.

Zobacz nasz TEST WIDEO:

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+ - dane techniczne

SILNIK R4, 16V
Paliwo benzyna
Pojemność 1991 cm3
Moc maksymalna 421 KM przy 5800 obr./min.
Maks mom. obrotowy 500 Nm przy 5000 obr./min.
Prędkość maksymalna 270 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 3,9 s
Skrzynia biegów automatyczna, 8 biegów
Napęd 4x4 (4MATIC+)
Zbiornik paliwa 51 l
Katalogowe zużycie paliwa l/100 km 8-10 l/100 km
poziom emisji CO2 194 g/km
Długość 4419 mm
Szerokość 1796 mm
Wysokość 1440 mm
Rozstaw osi 2729 mm
Masa 1635 kg
Pojemność bagażnika (VDA) 355 l
Hamulce przód / tył tarczowe wentylowane /
tarczowe wentylowane
Zawieszenie przód niezależne typu McPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Opony przód i tył
(w testowym modelu)
245/35/R19
Najnowsze