Gama szybkich kompaktowych aut spod znaku gwiazdy jest dziś wyjątkowo szeroka. W salonach, na klientów czekają hatchbacki, sportowo stylizowane sedany i niejeden szybki shooting brake. Mercedes-AMG A 45 S to najszybszy seryjny hot hatch, jakiego możecie obecnie kupić. Moc 421 KM, uzyskiwana z 2-litrowej jednostki sprawia, że konstruktorzy musieli przystosować całą resztę pojazdu do osiągów, zarezerwowanych jeszcze kilkanaście lat temu wyłącznie dla supersamochodów.
Testowany Mercedes-AMG to coś więcej niż szybsza wersja A 35, którego mieliśmy już przyjemność sprawdzić. Różnic jest bardzo dużo, a o większości z nich wspominam w filmie. Czy jest lepszy od swojego słabszego brata? I tak i nie. Prawdę mówiąc, gdybym miał wybierać między tymi dwoma samochodami, wahałbym się dłuższą chwilę.
Najlepszy hot hatch na rynku?
Mercedes-AMG A 45 S ma cały szereg drobnych, irytujących cech. Czasem są to trzeszczące plastiki we wnętrzu, a czasem nie do końca harmonijnie działający układ napędowy. Koniec końców, duet skrzyni biegów i silnika, który w mieście potrafi przeszkadzać w płynnej jeździe, podczas sportowej jazdy zamienia się w bezwzględny, niemal perfekcyjny mechanizm. Napęd 4Matic+ to klasa sama dla siebie, chociaż drift mode jest tylko efekciarskim dodatkiem. Turbodziura, której szukalibyśmy w takiej jednostce niemal instynktownie, tu wcale nie przeszkadza bo moc jest rozwijana zaskakująco liniowo. Potężne (w aucie tych rozmiarów) 500 Nm jest osiągane dopiero w okolicach 5000 obrotów na minutę!
Tytuł "króla hot hatchy" to nie byle co, a Mercedes zdecydowanie do niego pretenduje. Trzeba przyznać, że to właśnie Stuttgart jest dziś o krok przed Monachium i Ingolstadt. Czekamy teraz na odpowiedź konkurencji. Rywalizacja będzie bardzo ciekawa, a A 45 S to jej znakomity przedsmak.
Zobacz nasz TEST WIDEO:
Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+ - dane techniczne
| SILNIK | R4, 16V |
|---|---|
| Paliwo | benzyna |
| Pojemność | 1991 cm3 |
| Moc maksymalna | 421 KM przy 5800 obr./min. |
| Maks mom. obrotowy | 500 Nm przy 5000 obr./min. |
| Prędkość maksymalna | 270 km/h |
| Przyspieszenie 0-100km/h | 3,9 s |
| Skrzynia biegów | automatyczna, 8 biegów |
| Napęd | 4x4 (4MATIC+) |
| Zbiornik paliwa | 51 l |
| Katalogowe zużycie paliwa l/100 km | 8-10 l/100 km |
| poziom emisji CO2 | 194 g/km |
| Długość | 4419 mm |
| Szerokość | 1796 mm |
| Wysokość | 1440 mm |
| Rozstaw osi | 2729 mm |
| Masa | 1635 kg |
| Pojemność bagażnika (VDA) | 355 l |
| Hamulce przód / tył | tarczowe wentylowane / tarczowe wentylowane |
| Zawieszenie przód | niezależne typu McPherson |
| Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
| Opony przód i tył (w testowym modelu) |
245/35/R19 |