Toyota RAV4 Hybrid

i

Autor: Mateusz Lubczański Toyota RAV4 Hybrid

Toyota Safety Sense – co to za systemy, jak działają w Toyocie RAV4 Hybrid

2017-10-03 4:40

Zapewnienie jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa w autach jest oczkiem w głowie wszystkich motoryzacyjnych producentów. Poza standardowymi rozwiązaniami wymaganymi przepisami homologacji pojazdów, o wysoki poziom ochrony dbają rozmaite dodatkowe systemy. Niemal każda marka proponuje dziś klientom do aut rozbudowane pakiety, zawierające różne układy wsparcia. Przy okazji testu Toyoty RAV4 Hybrid przyjrzeliśmy się wyposażeniu wpływającemu na bezpieczeństwo oraz sprawdziliśmy, co kryje się pod nazwą Toyota Safety Sense.

Debiut zaawansowanych systemów Toyoty wchodzących w skład pakietu Safety Sense nastąpił w 2015 roku. Jedną z ważniejszych cech i założeń japońskiego projektu zwiększenia bezpieczeństwa jest fakt, że większość systemów dostępnych jest we wszystkich modelach. Dodatkowo w wielu przypadkach systemy te są wyposażeniem standardowym, a jeśli już wymagają dopłaty, to ich cena jest bardzo atrakcyjna dla klienta. Co wchodzi w skład pakietu Toyota Safety Sense?

- Pre-Collision System (PCS) – system wczesnego reagowania w chwili wykrycia zagrożenia. Dodatkowo system ten może być połączony z systemem wykrywania pieszych Pedestrian Detection (PCS+PD). Jak to działa? W chwili wykrycia zagrożenia auto wysyła kierowcy sygnał ostrzegawczy w postaci dźwięku oraz grafiki wyświetlanej na ekranie komputera pokładowego. Jeśli zagrożenie nadal występuje, a kierowca nie reaguje, auto samoczynnie zaczyna hamować. System potrafi działać w dwóch trybach – miejskim oraz pozamiejskim. W pierwszym z nich po wykryciu przeszkody przez kamerę oraz czujnik laserowy samochód samoczynnie zwiększy ciśnienie w hamulcach i w chwili braku reakcji kierowcy będzie w stanie wyhamować pojazd z prędkości 30 km/h do zera. Podczas poruszania się poza miastem (z prędkością do 140 km/h) wykrycie zagrożenia przez system spowoduje wysłanie sygnału ostrzegawczego do kierowcy. Przy mniejszych prędkościach (do 80 km/h) system wyhamuje auto do prędkości pojazdu poruszającego się przed nim.

Przeczytaj: Wyjazd hybrydowym autem na wczasy ma sens? - TEST

- Lane Departure Alert (LDA) – układ informujący o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Dodatkowo system ten może być łączony z systemem Steering Control (LDA+SC). Podczas zjeżdżania z pasa ruchu bez użycia kierunkowskazu samochód zasygnalizuje ten fakt emitując ostrzeżenie dźwiękowe i wizualne. W przypadku bardziej rozbudowanej wersji systemu, przy braku reakcji kierowcy auto samoczynnie skoryguje tor jazdy. System działa od prędkości 50 km/h do 200 km/h.

- Road Sign Assist (RSA) – układ rozpoznawania znaków drogowych. Przy pomocy wbudowanej kamery system RSA jest w stanie rozpoznać znaki drogowe znajdujące się przy drodze. Treść takiego znaku wyświetlana jest na ekranie komputera pokładowego. Dodatkowo jeśli kierowca nie dostosuje się do ograniczeń widocznych na znaku, symbol wyświetlany na ekranie TFT zmieni kolor na czerwony. Oprócz znaków z ograniczeniami prędkości RSA jest w stanie rozpoznać także m. in. znak zakazu wyprzedzania.

- Automatic High Beam (AHB) – automatyczne światła drogowe. Zaawansowane czujniki cały czas monitorują stopień natężenia światła wokół poruszającego się auta. Jeśli wokoło samochodu jest odpowiednio ciemno, przed pojazdem nie porusza się inny pojazd oraz żaden samochód nie jedzie z naprzeciwka system automatycznie przełączy światła mijania na światła drogowe. Jeśli wystąpi możliwość oślepienie innych uczestników ruchu system AHB automatycznie przełączy światła z drogowych na mijania.

Porównanie: TEST Toyota RAV4 Hybrid vs. Mitsubishi Outlander PHEV

- Adaptive Cruise Control (ACC) – adaptacyjny tempomat. System ten jest udoskonaloną wersją tradycyjnego tempomatu, który dodatkowo dzięki radarowi jest w stanie samoczynnie utrzymywać bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. Jeśli odległość od pojazdu jadącego przed nami zacznie się zmniejszać, auto samoczynnie zacznie hamować. Natomiast jeśli dystans ten będzie wzrastać, a zadeklarowana przez nas prędkość nie będzie jeszcze osiągana, auto zacznie automatycznie przyspieszać. W przypadku Toyoty Prius system ten działa przy prędkościach od 0 do 180 km/h. W Toyocie RAV4 od 40 do 180 km/h.

- układ wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS) – system monitoruje tor poruszania się pojazdu. W momencie niestabilnej jazdy mogącej być symptomem zmęczenia kierowcy, auto wydaje ostrzegawczy znak dźwiękowy oraz wyświetla na ekranie TFT ikonę sugerującą zrobienie przerwy w prowadzeniu.

Bezpieczny SUV

Warto dodać, że wszystkie wyżej wymienione systemy pakietu Toyota Safety Sense są w wyposażeniu standardowym każdej hybrydowej Toyoty RAV4 w wersji Premium oraz Prestige. Dodatkowo oprócz tego zaawansowanego pakietu na pokładzie hybrydowej RAV4 można znaleźć szereg innych udogodnień dbających o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Wyposażeniem seryjnym są m.in.: ABS, EBD, BA, system stabilizacji toru jazdy z kontrolą trakcji, system stabilizacji toru jazdy przyczepy, system wspomagający pokonywanie podjazdów oraz czujniki ciśnienia w oponach. Nie zabrakło również 7 poduszek powietrznych (przednie i boczne kierowcy i pasażera, kolanowa kierowcy, kurtyny boczne) oraz systemu ISOFIX na tylnej kanapie.

WIDEO - Zobacz jak przyspiesza Toyota RAV4 Hybrid - TEST

Jak widać Toyota bardzo poważnie podchodzi do tematu bezpieczeństwa w swoich samochodach. Przykład RAV4 w wersji hybrydowej pokazuje, że model ten nie tylko jest samochodem oszczędnym, przestronnym i bardzo uniwersalnym, ale także dzięki wielu zaawansowanym system jest w stanie zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa swoim użytkownikom.


Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki