Za co Polacy pokochali tego SUV-a? Volvo XC60 B4 Mild Hybrid FWD AT8 Momentum - TEST, OPINIA

2021-05-01 5:48 Paweł Kaczor
Volvo XC60 B4 Mild Hybrid FWD AT8 Momentum
Autor: Paweł Kaczor Druga generacja Volvo XC60

W 2020 roku Volvo XC60 kolejny rok z rzędu było najpopularniejszym autem segmentu premium w Polsce. Szwedzki SUV wyprzedził BMW serii 3 oraz Audi Q5. Dlaczego Polacy tak bardzo kochają tego SUV-a? Sprawdziłem co oferuje XC60 z podstawowym silnikiem i przednim napędem, w nieprzesadnie wyposażonej wersji wybieranej często przez klientów.

Volvo XC60 to pośredni model w gamie szwedzkiego producenta. Model, który plasuje się pomiędzy najmniejszym XC40 oraz topowym XC90. Samochód zadebiutował w 2008 roku, a w roku 2017 doczekał się drugiej generacji. Zarówno pierwsza jak i druga odsłona tego modelu była i cały czas jest bardzo chętnie wybierana przez polskich klientów. Każda wersja aktualnie oferowanego w salonach Volvo, wyżej zawieszonego XC60, posiada automatyczną, 8-biegową skrzynię biegów. Manualnej przekładni brak w ofercie. Każda wersja XC60 jest także co najmniej miękką hybrydą. Niezależnie od rodzaju napędu, silnik elektryczny jest obecny pod maską. W wersjach „miękkich” daje on zastrzyk 14 KM mocy, a w wersjach Plug-In pozwala na pokonanie kilkudziesięciu kilometrów bez zużycia kropli paliwa.

Testowaliśmy: Szok! To pudełko „setkę” osiąga w 4,9 sekundy! Volvo XC40 P8 Recharge AWD - TEST, OPINIA

Odmiana widoczna na zdjęciach to XC60 B4 FWD. O ile ten drugi skrót jest łatwy do rozszyfrowania (przedni napęd) o tyle pod nazwą B4 może kryć się zarówno silnik benzynowy jak i diesla. W przypadku testowanego egzemplarza jest to 2-litrowa „benzyna” oczywiście wspomagana turbosprężarką. Moc 197 KM plus dodatkowe 14 KM z elektryka. Wszystko rzucone na przednią oś za pośrednictwem wspomnianego automatu o ośmiu przełożeniach.

Niezłe podstawowe wyposażenie

Podstawowy standard wyposażenia w przypadku Volvo XC60 nosi nazwę Momentum. Jeśli po bazowej wersji oczekujesz tylko kół, kierownicy oraz karoserii, Volvo mocno cię zaskoczy. Oczywiście pozytywnie zaskoczy. W standardzie takiej wersji klient otrzymuje m.in. dwustrefową klimatyzację, tylne czujniki parkowania, 18-calowe aluminiowe felgi, system multimedialny z ekranem dotykowym, ładowarkę indukcyjna smartfona, komfortowe fotele przednie i wiele systemów bezpieczeństwa będących znakiem rozpoznawczym Volvo (z aktywnym asystentem pasa ruchu na czele). Więcej o działaniu systemów pisaliśmy tutaj - PRZECZYTAJ.

Volvo XC60 B4 Mild Hybrid FWD AT8 Momentum
Autor: Paweł Kaczor Druga generacja Volvo XC60

Dużo przyjemnych opcji

Jedynym lakierem niewymagającym dopłaty jest biały Ice White. Kolory metalizowane kosztują 4200 zł. Tak zwany lakier ekskluzywny 7500 zł. Jak już wspomniałem, standardem są 18-calowe felgi. Na obręcze w kolorze czarnym należy wysupłać dodatkowe 750 zł. Większe, 19-calowe obręcze wymagają dopłaty 4600 zł. Ciekawostką są aż 22-calowe aluminiowe felgi, które kosztują bagatela 16 950 zł! 7100 zł dopłaty wymaga panoramiczne okno dachowe. To fajny gadżet mocno rozświetlający wnętrze, ale zdecydowanie nie z gatunku tych niezbędnych. Podobnie jak tylne przyciemniane szyby za 2100 zł. 

Polecamy: Myślisz o SUV-ie? Nie przekreślaj z góry kombi! Zalety, wady, porównanie, OPINIA

W standardzie jest tekstylna tapicerka. Skóra wymaga dopłaty 8450 zł. Dostępne są także pakiety oferujące m.in. podgrzewanie kierownicy, podgrzewanie przednich siedzeń, bardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa, 4-strefową klimatyzację czy system audio Harman/Kardon. Koszt takich pakietów waha się od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Podczas zaznaczania kolejnych opcji w konfiguratorze warto mieć na uwadze jedno – cenę końcową, która może okazać się wyższa od równie dobrze wyposażonego modelu w wyższym standardzie wyposażenia. Wypada mieć to na uwadze podczas składania swojego wymarzonego XC60 w wirtualnym salonie.

Volvo XC60 B4 Mild Hybrid FWD AT8 Momentum
Autor: Paweł Kaczor Druga generacja Volvo XC60

Jak jeździ Volvo XC60 B4?

Według danych fabrycznych podstawowe benzynowe Volvo XC60 zapewnia sprint do pierwszych 100 km/h w czasie 8,1 sekundy. Prędkość maksymalna to ograniczona elektronicznie szybkość 180 km/h (taką politykę stosowania fabrycznego kagańca prędkości Volvo stosuje od 2020 roku). Parametry te są w zupełności wystarczające jeśli chodzi o codzienne użytkowanie. Już z podstawowym silnikiem szwedzki SUV okazuje się wystarczająco dynamiczny. Przednie koła dobrze radzą sobie z przekazaniem mocy na podłoże, a system kontroli trakcji nawet przy dynamicznym starcie ma niewiele do roboty.

Polecamy: Miałem tylko spróbować, ale się uzależniłem. Volvo XC60 B4 AWD Mild Hybrid - TEST, OPINIA

Ciekawostką są zdefiniowane tryby jazdy. O ile ustawienie Comfort czy Eco nie powinno nikogo dziwić, o tyle dostępność trybu Offroad w przednionapędowym aucie jest już niespodzianką. Tym bardziej, że nawet w wersji AWD XC60 nie jest autem, które ma ponadprzeciętne zdolności terenowe. To typowy SUV, którego naturalnym środowiskiem jest miasto. Tryb Offroad to po prostu najbardziej optymalnie ustawienia układu napędowego, mające ułatwić przejazd po niestabilnej nawierzchni.

Volvo XC60 B4 Mild Hybrid FWD AT8 Momentum
Autor: Paweł Kaczor Druga generacja Volvo XC60

Zawieszenie? Komfortowe. Układ kierowniczy? Mocno wspomagany, czuły, ale zdecydowanie nie nadwrażliwy. Auto jest wygodne i skrojone pod użytkowników ceniących sobie w autach spokój/ Oddzielną kwestią jest spalanie. W cyklu mieszanym XC60 B8 potrafi zadowolić się 9 litrami benzyny na 100 km. To przyzwoity wynik, pomimo tego, że producent deklaruje spalanie niższe o około 1 litr na „setkę”. W trasie jest jeszcze lepiej. Pod warunkiem, że jedziemy z prędkością 100-120 km/h. Przy prędkościach autostradowych apetyt benzynowej jednostki napędowej na paliwo znacznie wzrasta.

Warto również wspomnieć o zaletach jakie daje rozbudowana instalacja elektryczna. 14 KM dodatkowej mocy być może nie jest odczuwalne podczas jazdy, ale szybkość reakcji na ruchy pedału gazu jest znacząco lepsza niż w tradycyjnych autach bez miękko-hybrydowej technologii. Również uruchamianie silnika benzynowego po zgaszeniu na skutek działania systemu Start&Stop jest błyskawiczne. Jak widać nowoczesna technologia daje same plusy.

Volvo XC60 B4 Mild Hybrid FWD AT8 Momentum
Autor: Paweł Kaczor Druga generacja Volvo XC60

Podsumowanie

Dlaczego Volvo XC60 jest najczęściej kupowanym autem marki premium w Polsce? Już w podstawowej wersji oferuje bardzo wiele, a cena jest atrakcyjniejsza w stosunku do konkurencji z półki premium. Co prawda wyposażenie nie jest zbyt bogate, ale podstawowy silnik zapewnia wystarczająco dobre osiągi, a dzięki technologii miękkiej hybrydy zadowala się akceptowalnymi ilościami paliwa - szczególnie, kiedy kierowca preferuje niespieszny styl jazdy. Na uwagę zasługuje także jakość wykonania, która jest na bardzo dobrym poziomie. Czuć powiew segmentu premium i zdecydowanie nie ma tu miejsca na tandetę i oszczędności.

Zobacz też: Duże kombi kiedyś i dziś. Czy są jakieś podobieństwa? Volvo 740 kombi & Volvo V90 CC

Jeżdżąc tym autem zwyczajnie odczuwałem przyjemność. Uważam, że podstawowy wariant szwedzkiego SUV-a będzie dobrym wyborem dla osób, które na potrzebują na siłę mieć napędu na cztery koła. To komfortowy i miło wykonany pojazd z pojemnym bagażnikiem, do którego wygodnie się wchodzi, a nie wsiada. Do tego auto naprawdę nieźle wygląda i robi wrażenie solidnego, a przyjemne wygłuszenie kabiny powoduje, że XC60 sprawdzi się zarówno w krótkiej, jak i długiej podróży. Za to wszystko Polacy pokochali XC60.

Volvo XC60 B4 - dane techniczne

SILNIK R4, 16V
Paliwo benzyna
Pojemność 1969 cm3
Moc maksymalna

197 KM przy 4800 obr./min.

+ 14 KM silnik elektryczny

Maks mom. obrotowy 300 Nm przy 1500 obr./min.
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 8,1 s
Skrzynia biegów automatyczna 8-biegowa
Napęd przedni (FWD)
Zbiornik paliwa 71 l
Katalogowe zużycie paliwa (średnie) 7,5 l
poziom emisji CO2 171 g/km
Długość 4688 mm
Szerokość 1902 mm
Wysokość 1658 mm
Rozstaw osi 2865 mm
Masa własna 1869 kg
Masa maksymalna dopuszczalna 2400 kg
Pojemność bagażnika 483 l
Hamulce przód/ tył

tarczowe wentylowane/

tarczowe wentylowane

Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Opony przód i tył(w testowym modelu) 235/60/R18
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Najnowsze