Gigantyczna tarcza, która wydrąży tunel w Łodzi gotowa do odbioru. Przewiezienie maszyny nie jest takie proste...

2020-02-14 14:23 BE
Gigantyczna tarcza, która wydrąży tunel w Łodzi gotowa do odbioru. Przewiezienie maszyny nie jest takie proste...
Autor: PKP PLK S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. potwierdziły u producenta przygotowanie tarczy, która wydrąży w Łodzi tunel kolejowy. Maszyna waży ponad 1560 ton, ma około 115 metrów długości i ponad 13 metrów średnicy. Przewiezienie jej do Łodzi to skomplikowana procedura.

Jak czytamy w oficjalnym komunikacie, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dokonały w czwartek odbioru prac związanych z maszyną TBM, której zadaniem będzie wydrążenie jednego z tuneli średnicowych w Łodzi. Prezentacja maszyny odbyła się u jej producenta, firmy Herrenknecht w Schwanau w Niemczech.

Ponad 1560 tonowa tarcza o średnicy 13,04 metra wydrąży dwutorowy tunel od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez miejsce podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna. Tunel będzie miał długość 3 km i średnicę 12,7 metrów. Wykona go największa maszyna TBM, jaka pracowała do tej pory w Polsce. Dotychczas największą średnicę (12,6 m) miała tarcza, która drążyła tunel drogowy pod Martwą Wisłą w Gdańsku.

Kiedy i jak tarcza trafi do Łodzi?

Po odbiorze maszyny, kolejnym etapem jest jej demontaż i transport poszczególnych elementów do Łodzi. Pierwsze części mogą dotrzeć do Polski w marcu. Jak czytamy na stronie PKP PLK S.A., największym wyzwaniem będzie przewóz nierozbieralnego łożyska i gniazda, w którym jest osadzone oraz czterech przylegających silników.

ZOBACZ TEŻ: Przez Konstantynów Łódzki chcą poprowadzić kolej dużych prędkości. Władze gminy są ZASKOCZONE

- Z uwagi na duży rozmiar tarczy część jej elementów będzie transportowana do Polski statkiem (najpierw rzeką Ren, potem Morzem Bałtyckim), a następnie nocą ciężarówkami do Łodzi. Przewóz fragmentów maszyny będzie wymagał sprawdzenia i przygotowania dróg. Za cały proces będzie odpowiedzialna specjalistyczna firma. Zakończenie transportu wszystkich elementów spodziewane jest w kwietniu - informuje rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Umiejscowiona na przodzie maszyny tarcza obraca się 3 razy na minutę. Jej zadaniem jest rozdrabnianie gruntu. Materiał na bieżąco jest wydobywany na powierzchnię. Wydrążona przestrzeń jest obudowywana. Dziennie TBM może wydrążyć ok. 10 m tunelu.

Komora startowa dla dużej tarczy TBM powstaje w Łodzi pomiędzy ulicami Odolanowską a Stolarską. Zgodnie z zapowiedziami wykonawcy zakończenie budowy komory ma nastąpić w czerwcu. Następnie zacznie się drążenie tuneli.

Mniejsza tarcza już w Łodzi

Wcześniej do Łodzi dotarły wszystkie elementy pierwszej tarczy, która wydrąży 4 jednotorowe tunele o średnicy 8,5 metra i łącznej długości ok. 4,5 km od komory rozjazdowej przy al. Włókniarzy do linii kolejowej nr 15 w kierunku Łodzi Żabieńca i Łodzi Kaliskiej. Mniejszy „mechaniczny kret” waży około 650 ton, ma średnicę 8,76 metra i 95 m długości. Jego części były transportowane wyłącznie drogą lądową, przy pomocy ciężarówek.

W trakcie prowadzonych robót, wykonawca na bieżąco będzie monitorował oddziaływanie inwestycji na pobliską zabudowę. Sprawdzany będzie m.in. stan techniczny obiektów położonych w pobliżu oraz wykonywane będą pomiary drgań.

Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja ma zapewnić szybsze połączenie przez centrum miasta, a także przyczynić się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Dzięki budowie tunelu, dworzec Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).

Nowe przystanki ułatwią komunikację

W tunelu pociągi będą mogły poruszać się z maksymalną prędkością do 100 km/h. W ramach projektu powstaną też dwa przystanki – Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom aglomeracji codzienny dojazd do pracy i szkoły.