Na Łazarzu już brakuje miejsc parkingowych.

i

Autor: Urząd Miasta Poznania Na Łazarzu już brakuje miejsc parkingowych.

Na Łazarzu powstanie Strefa Płatnego Parkowania

2016-12-05 20:25

Po protestach zmotoryzowanych mieszkańców Łazarza, którym nie podoba się plan wprowadzenia udogodnień dla rowerzystów kosztem zmniejszenia liczby miejsc parkingowych, władze Poznania zapowiadają, że w ciągu 2-3 lat dzielnica zostanie włączona do Strefy Płatnego Parkowania.

Przypomnijmy, że głosy protestów pojawiły się po ogłoszeniu zmian, jakie zostaną wprowadzone w związku z realizacją projektu „Rowerowy Łazarz”. Okazało się, że wprowadzeniu kontraruchu rowerowego będzie towarzyszyć likwidacja około 100 miejsc parkingowych. Tymczasem na Łazarzu już teraz w wielu miejscach kierowcy nie mogą znaleźć miejsca, gdzie mogą zostawić swoje auto.

- Głośne głosy krytyki spadające w dużej mierze na rowerzystów nie do końca były uzasadnione. Problemem na Łazarzu jest nie tyle ubytek miejsc parkingowych związany z realizacją projektu „Rowerowy Łazarz”, co stan infrastruktury, która niestety w wielu miejscach jest niezgodna z aktualnymi przepisami - wyjaśnia Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania. - Projektując nowe rozwiązania, musimy się do zmian w przepisach zastosować. Dotyczy to m.in. znaków określających sposób parkowania. Obecnie znajdują się one bezpośrednio przy przejściach dla pieszych czy skrzyżowaniach, podczas gdy powinny być w odległości przynajmniej 10 metrów – dodaje.

Władzom Poznania wspólnie z radą osiedla udało się osiągnąć pewien kompromis. Znaki znikną, a parkowanie będzie się odbywało na zasadach ogólnych. Ograniczono też ilość dodatkowej infrastruktury związanej z wprowadzeniem rozwiązań dla rowerzystów.

-  Mieszkańcy byli zbulwersowani dużą liczbą wysepek, znaków pionowych, które wiązały się z likwidacją dużej liczby miejsc parkingowych - mówi Maria Łazarz, przewodnicząca zarządu Osiedla Święty Łazarz. - To jest dzielnica ludzi trochę starszych i oni poruszają się samochodem z przyczyn zdrowotnych. Muszą mieć też miejsce parkingowe blisko miejsca zamieszkania. Wydaje mi się, że udało nam się pogodzić interes pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych – dodaje.

Zgodnie z nowym rozwiązaniem wprowadzenie kontraruchu zostanie zaakcentowane kolorem jezdni, znakami pionowymi i poziomymi. Dodatkowej infrastruktury w postaci m.in. wysepek będzie dużo mniej niż w pierwotnym projekcie, dzięki czemu uda się zachować część miejsc parkingowych.  

Najważniejszą zmianą ma być jednak wprowadzenie Strefy Płatnego Parkowania. Jeszcze rok temu władze miasta broniły się przed tym rozwiązaniem, twierdząc, że lepiej pieniądze przeznaczać na parkingi Park&Ride.

- Strefa ma swoje wady, ale mimo wszystko porządkuje parkowanie. Stan infrastruktury jest na Łazarzu fatalny, więc te rozwiązania na pewno trzeba wdrożyć - przyznaje prezydent Wudarski, dodając, że oprócz SPP Łazarz powinien zostać objęty także Strefą  Tempo 30.

Strefa Płatnego Parkowania ma według zapewnień władz miasta powstać na Łazarzu w przeciągu 2-3 lat. Ma to skutecznie ograniczyć liczbę osób spoza dzielnicy, które dziś zostawiają swoje auta pod kamienicami, uniemożliwiając parkowanie ich mieszkańcom.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki