Niedawno MPK podpisał umowę na zakup 50 tramwajów marki Moderus Gamma, ale jednocześnie odnawiany jest także tabor autobusowy. Właśnie ogłoszono przetarg na zakup 37 fabrycznie nowych, niskopodłogowych, proekologicznych autobusów. Chodzi o 19 pojazdów standardowych o długości 12 metrów oraz 18 przegubowych 18-metrowców. Oferenci mogą przesyłać swoje oferty do 11 lipca.
- Chcemy wycofać z naszej floty autobusowej najbardziej wyeksploatowane pojazdy. W zamian zapewnimy naszemu miastu 37 supernowoczesnych autobusów najnowszej generacji, które będą przyjazne dla jego mieszkańców. Silniki nowych autobusów będą spełniać bardzo restrykcyjną normę emisji spalin Euro6 – mówi Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań. – Aż trudno uwierzyć, że w ciągu kilkudziesięciu lat dzielących starego poczciwego „Jelcza” popularnie zwanego „ogórkiem”, do tego najnowszego pojazdu, tak bardzo zmienił się design i wyposażenie miejskiego autobusu, a co za tym idzie komfort przejazdu – dodaje.
Nowe pojazdy spełniać będą również najwyższe europejskie standardy w zakresie bezpieczeństwa. Będą to autobusy niskopodłogowe, przyjazne dla niepełnosprawnych i osób z wózkami dziecięcymi, z systemem wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu, który wpływa na bezpieczeństwo jazdy, z klimatyzacją, systemem automatycznego gaszenia w komorze silnika oraz drzwiami odskokowo przesuwnymi co gwarantuje szersze i łatwiejsze wejście oraz płynną wymianę pasażerów.
- Jest w tych autobusach wiele rozwiązań, które od pewnego czasu stały się już standardem w naszych kolejnych przetargach – wskazuje Marek Grzybowski, dyrektor ds. Technicznych MPK Poznań. – Energooszczędne oświetlenie w technologii LED, dodatkowe miejsce dla wózka dziecięcego, miejsce do bezpiecznego przewozu rowerów, komplet zewnętrznych tablic informacyjnych w technologii LED dla ich lepszej widoczności, wewnętrzna tablica informacyjna LCD – to tylko niektóre z nich – dodaje.
Autobusy mają zostać dostarczone od 11 do 16 miesięcy od dnia podpisania umowy, co oznacza, że poznańscy pasażerowie powinni móc wypróbować nowe pojazdy już w przyszłym roku.
O zwycięstwie w przetargu zadecyduje przede wszystkim cena (60 procent). Za rozbudowane kryteria techniczne oferenci będą mogli uzyskać 30 procent punktów. Dodatkowo punktowane będą warunki gwarancji (5 procent) i gotowość techniczna (5 procent). Dodatkowym zobowiązaniem dostawcy autobusów, którego wyłoni przetarg, będzie przeprowadzenie szkoleń dla minimum 20 pracowników MPK Poznań w zakresie obsługi i wszelkiego typu napraw.
Czytaj też: Jaśkowiak postanowił skrócić buspas na Garbarach
Zobacz podsumowanie ostatniego tygodnia ESKA INFO: