Budowa S19. Potężna maszyna do drążenia tunelu wkrótce ruszy do Polski

i

Autor: Acciona/GDDKiA

Ogromna maszyna wydrąży tunel

Budowa S19. Potężna maszyna do drążenia tunelu wkrótce ruszy do Polski

2022-09-01 10:01

Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) niedługo wyruszy do Polski, by wydrążyć tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica. Maszyna wyruszy z Hiszpanii - największe jej części dotrą do nas drogą morską i kołową, a pozostałe drogą lądową.

Rozpoczęto wielką akcję logistyczną związaną z transportem maszyny TBM do Polski. Jak wynika z informacji przekazanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, załadunek rozpoczął się w Noblejas w Hiszpanii, skąd największe części maszyny tj. napęd główny, tarcza skrawająca, zostaną przetransportowane do portu w Santander, stamtąd przypłyną do Szczecina. Następnie zostaną przeniesione na specjalne barki, którymi dotrą do Opola. Tam, zostaną przeniesione na specjalne platformy, którymi zostaną przetransportowane do Babicy. Pozostałe elementy, których ciężar umożliwia transport lądowy, zostaną przewiezione z Noblejas oraz ze Szczecina bezpośrednio do Babicy. Wszystkie elementy zostaną dostarczone na plac budowy w Babicy do końca tego roku tak, aby prace związane z drążeniem tunelu mogły rozpocząć się w 2023 roku.

Budowa S19 między Rzeszowem a Babicą

Przypomnijmy, w kwietniu tego roku rozpoczęła się jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Chodzi o ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem a Babicą.

- Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) występujące w miejscu planowanej inwestycji - podaje GDDKiA.

Tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy.

- Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układał jego obudowę. Konstrukcja tunelu będzie zbudowana z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. W przypadku tunelu w Babicy, na obudowę wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni, do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tys. m3 betonu - informuje GDDKiA.

Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Zakończenie prac zaplanowano w 2026 roku. Wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej oraz węzeł Babica zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zaplanowano też powstanie tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.

Zobacz też: Pies Szymek konał w rowie. Jest cały poturbowany. Czekają go operacje w Lecznicy Ada [GALERIA, WIDEO]

Sonda
Czy na polskich drogach czujesz się bezpiecznie?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki