Dzięki crowdsourcingowi możliwe jest spojrzenie na problem z szerszej perspektywy. Wykorzystanie wiedzy i kreatywności szerokiej grupy osób przynosi znakomite rezultaty, także w środowisku pracowniczym. Crowdsourcing pracowniczy jest jednym z filarów działalności Banku Pekao S.A. – pozwala patrzeć szerzej, zmierzyć się z problemami i wyzwaniami bardziej kreatywnie i efektywniej, a co więcej demokratycznie. Tu każdy pracownik jest równy, każdy ma prawo głosu oraz realny wpływ na wdrażanie zmian i zwiększanie innowacyjności banku.
Historyczne przykłady crowdsourcingu
Crowdsourcing pokazuje, że w procesie tworzenia innowacji, rozwiązywania problemów czy poszukiwania usprawnień w jakiejś dziedzinie, nie musimy działać w pojedynkę. Crowdsourcing jest też określany mianem wolontariatu XIX w., jednak jego początki sięgają już XVIII w.:
- W 1714 r. rząd Wielkiej Brytanii zaoferował nagrodę pieniężną dla obywatela, który opracuje praktyczny sposób dokładnego określania długości geograficznej statku. W puli było od 10 tys. do 20 tys. funtów brytyjskich. Również ci, którzy w jakiś sposób przybliżyli osiągnięcie tego celu, mieli szansę otrzymać mniejszą kwotę. John Harrison, ówczesny rekordzista, w ten sposób zarobił 14 tys. funtów;
- W czasach napoleońskich sam Bonaparte zastosował crowdsourcing. Problem dotyczył dostarczania świeżego pożywienia dla armii walczącej na froncie. Wódz ogłosił więc konkurs na sposób przedłużenia trwałości jedzenia. Zwycięzca otrzymał 12 tys. franków, a konserwa jest popularna do dziś;
- Pod koniec XIX w. rozpoczęły się prace nad słownikiem Oxford English Dictionary. W ciągu kolejnych 70 lat naukowcy pod kierunkiem prof. Jamesa Murraya zostali zasypani 6 mln listów z propozycjami definicji i użycia słów w języku angielskim.
Im więcej umysłów zaangażowanych jest w konkretną sprawę, tym więcej rodzi się pomysłów i wzrastają szanse na wdrożenie danego rozwiązania np. w strukturze banku.
Wspólnota jednostek
Poszukujesz pracy, w której będziesz mógł się rozwijać i zgłaszać swoje pomysły? Pekao to pracodawca, który stawia na kulturę innowacji, wsłuchuje się w pomysły zgłaszane przez pracowników i wdraża je. Dzięki crowdsourcingowi pracowniczemu wszyscy są równymi partnerami w procesie zwiększania innowacyjności banku. Crowdsourcing realizowany wewnątrz organizacji to szansa na uzyskanie wsparcia przy rozwiązywaniu określonego problemu biznesowego lub wyzwania projektowego. Dzięki temu powstają nieszablonowe i bardzo praktyczne rozwiązania. Pracownicy Banku Pekao także mają szansę podjąć wyzwanie, przedstawić własną propozycję, a w efekcie przyczynić się do rozwoju banku.
– Crowdsourcing to znaczna oszczędność czasu – mówi Marianna Różalska, specjalistka budowania kultury innowacji w Biurze Laboratorium Innowacji Banku Pekao S.A., odpowiedzialna za realizację kampanii crowdsourcingowych. – Więcej zaangażowanych osób zdecydowanie szybciej i trafniej znajdzie rozwiązanie bieżącego problemu niż wąskie grono specjalistów. Każdy pracownik ma wiedzę ekspercką w swojej dziedzinie i prezentuje nową perspektywę. Widzi to, czego osoby z innych obszarów mogą nie dostrzegać. Jego pomysły są dla nas bezcenne. Mamy niepowtarzalną szansę stworzyć coś zupełnie nowego, oryginalnego i dającego nam przewagę konkurencyjną - dodaje.
Crowdsourcing w banku
Bank Pekao daje zatrudnionym osobom przestrzeń do rozwoju, proponowania rozwiązań, które następnie mają szansę zostać wdrożone. A to kilka przykładów działań Banku Pekao w ramach crowdsourcingu:
® wraz z Zespołem Modelowania Kompetencji poszukiwano pomysłów na działania promujące blog Talents Up (blog dotyczący rozwoju zawodowego i osobistego pracowników),
® zespół redakcyjny Magazynu Innowacji Banku Pekao S.A. „iNNaczej” ogłosił otwarty nabór tekstów do jednego z numerów,
® właściciele projektów mogli zgłosić swoje potrzeby biznesowe, na które poszukiwano rozwiązań technologicznych w ramach programu Poland Prize – w efekcie w Banku Pekao testowane są narzędzia usprawniające pracę w czterech obszarach biznesowych.
Crowdsourcing pracowniczy jest spójny ze strategią employer brandingową Pekao, co pokazują przykłady wyżej. W efekcie każdy pracownik banku może zostać liderem zmian. To wszystko jednak nie byłoby możliwe bez powstania wewnętrznej platformy crowdsourcingowej – IdeaCrowd.
Jak powstał bank pomysłów, czyli IdeaCrowd?
Crowdsourcing daje wiele możliwości, ale konieczna jest jego operacjonalizacja. Tego zadania podjęło się Biuro Laboratorium Innowacji. To wewnętrzna jednostka w Banku Pekao S.A., której celem jest odważne projektowanie przyszłości bankowości, współtworzenie zmiany, która niesie wartość dla biznesu i klienta. Zespół Laboratorium zaprojektował i wdrożył intranetową platformę crowdsourcingową IdeaCrowd, na której publikowane są zadania kreatywne, konkursy i wyzwania projektowe. Są one skierowane do kilkunastu tysięcy pracowników banku – wewnętrznych innowatorów. Zanim jednak platforma powstała, jej twórcy zadali sobie kluczowe pytania: dlaczego crowdsourcing jest tak popularny w dużych firmach, dlaczego pracownicy szukają w nich zatrudnienia oraz w jaki sposób działa crowdsourcing?
1. Problem – pomysł – rozwiązanie
W tym celu niezbędne było zgromadzenie jak największej ilości danych dotyczących crowdsourcingu w Polsce i na świecie. Zebrano ponad 35 studium przypadków, przeprowadzono liczne wywiady z ekspertami, a także poddano analizie rozwiązania zastosowane w firmach z pokrewnych branż. Projektowanie rozwiązania dla crowdsourcingu w Pekao zbiegło się w czasie z transformacją cyfrową banku. Najlepszym sposobem wdrożenia crowdsourcingu okazało się uruchomienie dedykowanego narzędzia IT – tzw. platformy crowdsourcingowej o określonych funkcjonalnościach. Platforma musiała umożliwiać: publikację tzw. wyzwań oraz zgłaszanie swoich pomysłów przez pracowników.
2. Wybór modelu oprogramowania aplikacji
Przy implementacji crowdsourcingu pojawił się kolejny dylemat: jaki model oprogramowania wybrać – Software as a Service (SaaS) czy On Premises (ON-PREM)? Biorąc pod uwagę możliwości architektury IT oraz potrzebę udostępnienia platformy wszystkim pracownikom w banku, projektanci zdecydowali się na zbudowanie platformy w wariancie ON-PREM dla środowiska intranetowego (wewnątrz banku). Dzięki temu pracownicy logując się do służbowego komputera od razu uzyskują dostęp do platformy w przeglądarce internetowej. Prosto, wygodnie i szybko, bez konieczności zakładania konta i logowania się do aplikacji.
3. Prototyp IdeaCrowd i testy UX
Dalszym krokiem było zaplanowanie prac nad budowaniem aplikacji. Powstały dwa zespoły projektowe, z których jeden zajmował się szatą graficzną i makietą ekranów platformy, a drugi – oprogramowaniem. Platforma miała być łatwa w użyciu, intuicyjna, przejrzysta. W celu sprawdzenia, czy zaprojektowane funkcjonalności działają, przeprowadzono aż siedem testów UX tj. testów użyteczności platformy. Polegały one na zapoznaniu się z zawartością prototypu platformy przez zaproszonych do testów pracowników banku. Ich zadaniem było zgłoszenie własnego pomysłu w odpowiedzi na określone wyzwanie projektowe, polubienie lub skomentowanie pomysłu współpracownika i weryfikacja swojej aktywności na platformie. Wyniki testów pomogły usprawnić m.in. układ graficzny platformy i sposób jej użytkowania. Po prawie roku prac projektowych nadszedł czas na wdrożenie produkcyjne.
4. Wdrożenie produkcyjne
Platforma została wdrożona w maju 2021 r. Od momentu jej uruchomienia zorganizowano już 17 wyzwań (tzw. kampanii crowdsourcingowych) na rzecz właścicieli biznesowych. W ciągu pierwszych 12 miesięcy funkcjonowania platformy w wyzwaniach wzięło udział 3 000 pracowników, którzy łącznie zgłosili aż 3 800 pomysłów.
– IdeaCrowd to nie tylko pomocne w rozwiązywaniu problemów narzędzie, ale też przestrzeń do wymiany wiedzy i doświadczeń. Dzieje się to m.in. za sprawą funkcji polubienia czy komentowania pomysłów współpracowników. Jest interakcja, kreatywność, motywacja i pozytywny feedback. Można powiedzieć, że dzięki platformie rodzi się „społeczność crowdsourcingowa” – mówi Marcin Wasilewski, lider zespołu budowania kultury innowacji w Biurze Laboratorium Innowacji Banku Pekao S.A., współtwórca platformy IdeaCrowd.
To dopiero początek
Pekao to pracodawca, który stawia na kulturę innowacji, a także wsłuchuje się w pomysły pracowników i wdraża je w życie. Dzięki platformie IdeaCrowd pracownicy banku mają szansę zgłosić swój pomysł (indywidualnie lub grupowo).
– Uruchomienie crowdsourcingu pracowniczego przez Laboratorium Innowacji stanowi pierwszy etap kreowania wewnętrznej kultury innowacji. Uważam, że odpowiednio wdrożony może bezpośrednio przełożyć się na uruchamianie kolejnych instrumentów dla pracowników banku – jako wewnętrznych innowatorów, zaangażowanych coraz bardziej w tworzenie nowych produktów, usług czy też usprawnień w organizacji. Dzięki wyzwaniom tematycznym skierowanym do całej społeczności pracowników crowdsourcing umożliwia identyfikacje wewnętrznych talentów i źródeł wiedzy płynących z różnych jednostek biznesowych. Moim zdaniem to również sposób na przełamanie „wewnętrznych silosów” w tak dużej firmie, jak nasza. Dzięki IdeaCrowd innowacje nie są pozostawione małej grupie osób, ale stanowią DNA całej firmy. A to dopiero początek... – komentuje Marcin Wasilewski z Biura laboratorium Innowacji (Pion Bankowości Detalicznej w Banku Pekao S.A.).
Atrakcyjne oferty
Wszystkie obecnie otwarte rekrutacje Banku Pekao można zobaczyć na stronie Kariera na bank.