Przejazd kolejowy

i

Autor: pvdv63/cc0/pixabay Zdjęcie ilustracyjne

Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych dedykowane bezpieczeństwu na torach

2020-02-21 10:36

Rozmowa z Markiem Olkiewiczem, wiceprezesem zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A

– Jakie inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego są dedykowane zwiększaniu poziomu bezpieczeństwa na sieci kolejowej?

Marek Olkiewicz, wiceprezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A
Marek Olkiewicz, wiceprezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A

– Krajowy Program Kolejowy (KPK) to ponad 230 projektów. Dzięki nim polska kolej lepiej łączy regiony, staje się bardziej konkurencyjna i bezpieczna. Służą temu modernizacje linii obejmujące przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych, budowę bezkolizyjnych skrzyżowań i montaż nowoczesnych urządzeń sterowania. To też projekty związane z modernizacją rozjazdów i przejazdów oraz budową nowoczesnego systemu ERTMS/GSM-R. W ramach KPK zakupiliśmy specjalistyczne pojazdy zwiększające bezpieczeństwo na sieci kolejowej.

– Jakie inne działania PLK podejmują w zakresie bezpieczeństwa?

– Od 15 lat prowadzimy kampanię społeczną Bezpieczny przejazd –„Szlaban na ryzyko!”. Kampania to nasz wyraźny „STOP” stawiany łamaniu przepisów na przejazdach i przejściach kolejowych. Od lat edukujemy uczestników ruchu drogowego i walczymy o to, co najcenniejsze: ludzkie zdrowie i życie. Kluczowym projektem wprowadzonym w2018 r. jest oznakowanie wszystkich 14 tys. przejazdów kolejowo-drogowych dodatkowymi informacjami, co pozwala na szybkie powiadomienie służb o niebezpiecznych zdarzeniach i uniknięcie tragedii. Istotna jest tu rola nauczycieli i instruktorów szkół nauki jazdy. W ramach kampanii w 2016 r. rozpoczęliśmy warsztaty edukacyjne dla instruktorów nauki jazdy, a od 2017 r. również dla egzaminatorów WORD.

– Duża odpowiedzialność spoczywa również na pracownikach?

– Jako zarządca infrastruktury odpowiadamy też za sprawny i bezpieczny przejazd kilku tysięcy pociągów, dlatego wciąż szkolimy pracowników. Dyżurni ruchu za pomocą symulatora urządzeń sterowania ruchem kolejowym i łączności ćwiczą właściwe postępowanie w kilkudziesięciu sytuacjach. Ponad 200 urządzeń DSAT przez 24 godziny monitoruje stan wagonów i lokomotyw, co zwiększa bezpieczeństwo i eliminuje uszkodzony tabor.

– Jakie są plany PLK w zakresie bezpieczeństwa na rok 2020?

– W tym roku również kontynuujemy inwestycje m.in. w poprawę bezpieczeństwa. To też szkolenia, konferencje z instruktorami nauki jazdy, zakup pojazdów diagnostycznych, specjalistycznego sprzętu technicznego i urządzeń łączności. Przewidujemy modernizację ponad 400 przejazdów oraz wymianę ok. 950 rozjazdów. W ramach kampanii Bezpieczny przejazd –‘’Szlaban na ryzyko!” prowadzone będą akcje informacyjne we współpracy z Ambasadorkami Bezpieczeństwa. Naszym celem jest ograniczanie niebezpiecznych zdarzeń przy przekraczaniu torów, również za pomocą mediów społecznościowych, banerów, plakatów. W wakacje i ferie na przejazdach prowadzone są „Bezpieczne piątki”. Wspólnie ze Strażą Ochrony Kolei i policją przypominamy kierowcom i pieszym zasady bezpieczeństwa.

PARTNERZY MATERIAŁU: PKP S.A., PKP CARGO S.A., PKP INTERCITY S.A., PKP POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki