PKP CARGO INWESTUJE W PRZYSZŁOŚĆ

i

Autor: Materiały Prasowe

PKP CARGO stawia na transport intermodalny

2020-02-19 0:00

Rozmowa z Witoldem Baworem, członkiem zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo S.A.

– PKP Cargo SA inwestuje w przewozy intermodalne. Na czym polegają tego typu przewozy?

Witold Bawor, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo S.A.
Witold Bawor, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo S.A.

– Definicja mówi, że przewozy intermodalne muszą być związane z co najmniej dwoma rodzajami transportu, czyli kolej i jeszcze coś np. transport morski lub samochodowy. Jest to transport głównie oparty na przewozie kontenerów.

– Dlaczego jednym z priorytetów PKP CARGO przy inwestycjach taborowych jest właśnie zakup platform intermodalnych?

– O tym, że zakup platform intermodalnych jest jednym z naszych głównych kierunków strategicznych zdecydował rozwój cywilizacyjny. Coraz więcej produktów powstaje z wykorzystaniem wysokiej technologii. Wymagają one innych procesów logistycznych niż przewozy masowe. W przeszłości a także dzisiaj typowym ładunkiem transportu kolejowego jest ładunek masowy, czyli przewóz produktów energetycznych czy budowlanych. Wiemy też, że silna presja na ekologię sprawiła, że wprowadzono dekarbonizację. Odchodzenie od węgla będzie następowało w wolniejszym lub w szybszym tempie, ale tak czy inaczej przewóz masowych produktów energetycznych nie będzie się już rozwijał. A na pewno nie tak dynamicznie, jak transport produktów przetworzonych. Produkty przetworzone są jednak w tej chwili konsumowane przez transport drogowy. Obserwujemy bardzo dynamiczny wzrost transportu samochodowego, gdy tymczasem transport kolejowy przeżywa lekki kryzys, wynikający – jak sądzę – z cykli koniunkturalnych. Mamy wzrost, ale nie jest on tak dynamiczny, jak drogowy. Transport intermodalny jest więc naszą szansą. Musimy podjąć działania, by skorzystać z tych okoliczności, które stwarza nam otoczenie biznesowe.

– Jakie działania PKP CARGO podejmuje, by skorzystać z tego trendu?

– Podejmujemy szereg działań – od zmian organizacyjnych, przez uczestnictwo w tworzeniu sieci terminali, po zmiany w naszym taborze, który musimy dostosować do zmieniających się potrzeb rynkowych. W tym celu wprowadziliśmy szeroki program inwestycyjny, największy w historii naszej spółki. Najwięcej środków przeznaczyliśmy na zakup i modernizację taboru. Dobrze się składa, bo ten problem dostrzegają także regulatorzy, instytucje unijne i nasz rząd, który wspiera nas w działaniach. Z powodzeniem wzięliśmy udział w konkursach na dofinansowanie ogłaszanych przez Unię Europejską. Wsparcie sięgać będzie kilkuset milionów złotych. Rozstrzygnęliśmy już trzy przetargi – jeden dotyczy terminalu w Małaszewiczach, dwa pozostałe to projekty taborowe. W latach 2019–2022 kupimy 1239 najnowocześniejszych platform intermodalnych, które będą mogły przewozić kontenery każdego rodzaju i 31 lokomotyw elektrycznych sześcioosiowych. Pierwsze dostawy już były. Uczestniczymy także aktywnie w projekcie „Tiry na tory”. Klienci są bardzo zainteresowani przewozem całych naczep.

PARTNERZY MATERIAŁU: PKP S.A., PKP CARGO S.A., PKP INTERCITY S.A., PKP POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki