W efekcie programu inwestycyjnego po jego zakończeniu w 2023 roku tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. Dodatkowo w 94 proc. pociągów pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, a w co najmniej 77 proc. z nich także z bezprzewodowego internetu.
NOWOCZEŚNIE I KOMFORTOWO
historii programu taborowego pn. „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” m.in. kupuje 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Flirt produkcji firmy Stadler Polska. Dostawca ma także świadczyć usługę utrzymania Flirtów przez 15 lat. Kontrakt wart jest ponad miliard złotych brutto. Nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne będą dostosowane do prędkości 160 km/h. W wyposażeniu pociągów znajdzie się system ETCS zapewniający wysokie bezpieczeństwo podróży. W nowych pociągach pasażerowie skorzystają z licznych udogodnień, m.in. z klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE, bezprzewodowego internetu. Przewidziano w nich także przestrzeń do przewozu rowerów. Nowe pociągi będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością i wyposażone m.in. w windy ułatwiające wsiadanie podróżnym na wózkach, a także przystosowane toalety, w których ponadto zostaną zainstalowane z przewijaki dla niemowląt. Kontrakt z producentem został zawarty w sierpniu tego roku. Dostawa pierwszych dwóch Flirtów ma nastąpić w ciągu 18 miesięcy od dnia wejścia w życie umowy. Kolejne jednostki mają trafić do przewoźnika w ciągu 48 miesięcy. Nowe pociągi mają być skierowanie na trasy Szczecin–Lublin, Szczecin–Kraków i Kraków–Lublin.
NOWE I UNOWOCZEŚNIONE WAGONY
Przewoźnik zamówił modernizację aż 245 komfortowych wagonów w PESA Bydgoszcz. Na torach możemy już spotkać 10 zmodernizowanych wagonów pasażerskich typów 140A/112A. Wagony PKP Intercity unowocześnia także H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Kontrakt przewiduje modernizację i przegląd 90 wagonów typu 111A. 60 zmodernizowanych wagonów przedziałowych drugiej klasy jest już wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce. W 2018 r. obydwie spółki podpisały umowę na dostawę 55 nowych wagonów, a w 2019 r. przewoźnik rozszerzył zamówienie o kolejne 26 wagonów. W tym roku zaś została zawarta umowa na przekształcenie 10 wagonów na wagony restauracyjne. Spółka inwestuje także w lokomotywy. W 2018 r. PKP Intercity podpisało umowę z firmą NEWAG na dostawę 20 nowych lokomotyw elektrycznych Griffin, a we wrześniu uruchomiło opcję na dodatkowe 10 pojazdów. Łącznie przewoźnik pozyska 30 nowoczesnych jednostek. Zamówione pojazdy rozwiną prędkość 160 km/h i będą najnowocześniejszymi lokomotywami elektrycznymi w Polsce. Umożliwią więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Zgodnie z zawartą umową, producent zobowiązany jest do realizacji zamówienia w okresie 30 miesięcy od podpisania umowy. Do PKP Intercity wszystkie pojazdy trafią więc najpóźniej pod koniec 2020 roku.
i
PKP CARGO INWESTUJE W PRZYSZŁOŚĆ
Inwestycje realizowane przez Grupę PKP CARGO będą się w najbliższych latach koncentrować na sektorze intermodalnym. Dotyczy to zarówno taboru, jak i inwestycji infrastrukturalnych.
Do końca 2022 r. park taborowy PKP CARGO wzbogaci się o prawie 1250 platform intermodalnych oraz 151 nowych i zmodernizowanych lokomotyw, w tym pojazdów wielosystemowych, dzięki którym możliwe jest sprawniejsze prowadzenie przewozów intermodalnych.
NOWE PLATFORMY I LOKOMOTYWY
Spółka rozstrzygnęła już przetarg na zakup 936 wagonów do transportu kontenerów, trwa też postępowanie w sprawie kolejnych 220 platform. Kupionych też zostanie pięć lokomotyw wielosystemowych, którymi –bez konieczności wymiany pojazdu na granicy –będzie można prowadzić pociągi w ruchu międzynarodowym praktycznie po całej Europie. PKP CARGO skorzystało już z prawa opcji i rozszerzyło stary kontrakt z Siemensem na 15 lokomotyw wielosystemowych (dostawy zrealizowano w2016 r.) o kolejnych pięć lokomotyw (trzy pierwsze spółka już odebrała). Duże projekty taborowe będą realizowane we współpracy z Newagiem. W 2018 r. producent dostarczył PKP CARGO trzy lokomotywy Dragon – sześcioosiowe pojazdy – są przeznaczone do prowadzenia ciężkich pociągów, o masie do ok. 4 tys. ton. Teraz zaś Rada Nadzorcza wyraziła zgodę na zakup kolejnych 31 lokomotyw Dragon. Wartość umowy nie przekroczy kwoty 518,9mln zł.
CEL: LIDER NA OBSZARZE PAŃSTW TRÓJMORZA
Newag jeszcze w tym roku ma dostarczyć PKP CARGO siedem lokomotyw wyposażonych w spalinowy moduł dojazdowy (pomocny np. w pracach manewrowych na bocznicach). Natomiast druga część kontraktu dotyczyć będzie dostawy 24 lokomotyw dwunapięciowych (3 kV i 25 kV) w 2021 i 2022 r. (po 12 sztuk rocznie). Te pojazdy mogą być używane w Polsce, gdzie napięcie sieciowe to 3 kV, i na terenie Czech lub Słowacji oraz innych państw na południe od Polski. To spowoduje, że wzrosną możliwości przewozów ładunków przez PKP CARGO w południowym paneuropejskim korytarzu transportowym i będzie to też narzędzie do realizacji jednego z celów strategii PKP CARGO –zdobycia pozycji lidera w przewozach intermodalnych na obszarze państw Trójmorza.
TERMINALOWA BAZA
PKP CARGO modernizuje Centrum Logistyczne w Małaszewiczach, gdzie koncentrują się przeładunki kontenerów jadących z Chin trasą Nowego Jedwabnego Szlaku. Terminal wzbogaci się o nowe urządzenia przeładunkowe i suwnice, dzięki którym będzie można sprawniej i szybciej obsługiwać pociągi, a przepustowość Małaszewicz wzrośnie kilkukrotnie. Zmodernizowany i rozbudowany zostanie także układ torowy, aby do terminala mogły wjeżdżać pociągi o zwiększonym nacisku na oś i o szerokim rozstawie kół. W celu usprawnienia obsługi logistycznej powołana została spółka PKP CARGO TERMINALE, która zintegruje 27 podmiotów. PKP CARGO nie wyklucza też budowy nowych jednostek lub akwizycji istniejących podmiotów, aby zwiększyć swoją bazę logistyczną. Jedną z możliwych lokalizacji są Karsznice – dzielnica Zduńskiej Woli.
KOLEJ STAWIA NA EKOLOGIĘ I INNOWACJE
Wyobraźmy sobie, że jedziemy wygodnym pociągiem, ale martwimy się, jak z ciężkim bagażem dotrzemy z dworca do celu podróży. Rezerwujemy więc... elektryczny samochód, który będzie na nas czekał przy dworcu. Pierwszą taką wypożyczalnię PKP S.A. uruchomi w Trójmieście. Przy dworcach pojawią się także wypożyczalnie rowerów.
PKP S.A. planuje uruchomienie systemu wypożyczania elektrycznych pojazdów przy dworcach kolejowych. Chodzi o zapewnienie pasażerom tzw. transportu na ostatniej mili. Obecnie spółka pracuje nad uruchomieniem pilotażowego systemu car-sharingu. Rozwiązanie to ma zostać wdrożone do końca 2019 r. Pierwszy punkt car-sharingu zostanie udostępniony w Trójmieście.
Pasażerowie PKP Intercity będą mogli zarezerwować samochód z odpowiednim wyprzedzeniem, tak, aby oczekiwał na nich przy dworcu. PKP chce także uruchomić wypożyczalnie rowerów (bike-sharing). Spółka wytypowała już potencjalne lokalizacje.
ELEKTRYCZNE ŁADOWARKI
Przy niektórych dworcach pojawiły się stacje ładowania pojazdów elektrycznych ecoMOTO. To autorski projekt spółek Grupy PKP. Każda stacja ma moc 22 kW, jest wyposażona w dwa gniazda ładowania oraz system zabezpieczeń. Stacja jest ogólnodostępna, aby z niej skorzystać, nie trzeba się rejestrować ani mieć specjalnej karty. W okresie promocyjnym ładowanie jest darmowe. Do tej pory uruchomiono osiem stacji ecoMoto przy dworcach: Katowice, Katowice Ligota, Częstochowa, Gliwice, Opole Główne, Wrocław Główny, Warszawa Wschodnia i Bydgoszcz Główna. W planach jest powstanie dwóch kolejnych stacji przy dworcach Gdynia Główna i Gdańsk Wrzeszcz.
NAJWIĘKSZE INWESTYCJE W HISTORII
PKP S.A. realizuje też Program Inwestycji Dworcowych. To pierwszy tak duży program dworcowy w historii polskiej kolei. W ciągu kilku lat zostanie zmodernizowane lub wybudowane od nowa 189 obiektów na terenie całej Polski. Niedawno program został poszerzony o kolejne ok. 150 dworców, które będą modernizowane w kolejnych etapach. Wartość całego Programu Inwestycji Dworcowych szacowana jest na ok. 1,5mld zł. Podstawowym źródłem finansowania mają być fundusze unijne, które pokryją ok. 65 proc. wszystkich wydatków. Jednym z głównych założeń programu jest dostosowywanie dworców kolejowych do potrzeb wszystkich grup podróżnych, m.in. osób niepełnosprawnych.
i
EKOLOGICZNE DWORCE
PKP stawia także na innowacje. Jednym ze sztandarowych przykładów jest kolejny autorski program PKP - Innowacyjne Dworce Systemowe (IDS). To nowoczesne budynki z ekologicznymi rozwiązaniami, np. panelami fotowoltaicznymi, odzyskiem wody deszczowej do spłukiwania toalet, oświetleniem LED czy pompami ciepła. IDS-y stoją już w Nasielsku, Mławie, Ciechanowie i Strzelcach Krajeńskich Wschodnich. W formule IDS powstanie też m.in. dworzec w Oświęcimiu, Nidzicy i Pomiechówku.
Zależy nam na sukcesywnym poszerzaniu wachlarza usług dostępnych na terenie dworców kolejowych i ulepszaniu oferty dla podróżnych. Dzięki takim inicjatywom jak montaż kolejnych stacji ładowania samochodów elektrycznych oraz wprowadzeniu oferty car-sharingu polska kolej coraz częściej kojarzy się z ekologicznymi działaniami. Nowoczesne rozwiązania stosujemy również w projektach Innowacyjnych dworców systemowych. Innowacje i ekologia – to obszary, w które warto inwestować jak najwięcej – to przyszłość polskiej kolei.
REKORDOWE INWESTYCJE PLK DLA SZYBKICH I WYGODNYCH PODRÓŻY
Tak rekordowych inwestycji na polskiej kolei jeszcze nie było! PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują ogromny program inwestycyjny –Krajowy Program Kolejowy o wartości prawie 76 mld zł. W ramach programu zostanie zmodernizowanych m.in. 9 tys. km torów.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują linie kolejowe. Przebudowywane są przejazdy kolejowo - drogowe, przejścia podziemne oraz montowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Perony dostosowywane są do potrzeb różnych grup pasażerów, szczególnie osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Krajowy Program Kolejowy (KPK) zwiększa możliwości sprawnych podróży. Szczegółowo przygotowany rozkład jazdy zapewnia sprawne kursowanie rosnącej liczby pociągów pasażerskich i towarowych oraz modernizację i remont kolejowych tras. PLK gwarantują możliwość przejazdu pociągów obok prowadzonych robót lub innymi, wcześniej przygotowanymi trasami. Finansowanie KPK zapewniają znaczące środki z programów Unii Europejskiej i budżetu państwa. Obecnie około 90 proc. inwestycji z KPK jest już zakończonych, w realizacji lub będzie się rozpoczynać najpóźniej w pierwszym półroczu 2020 r.
i
JEST SZYBCIEJ I BEZPIECZNIEJ
Dzięki inwestycjom z KPK już jeździmy pociągiem szybciej i bezpieczniej. Zyskujemy komfortowe warunki obsługi na stacjach i przystankach. Wygodniej podróżujemy ze zmodernizowanych peronów m.in. na linii Lublin – Stalowa Wola, Szczecinek – Runowo Pomorskie, Skarżysko-Kamienna – Starachowice czy Rzeszów – Przemyśl. Spektakularne efekty inwestycji to estakada Kraków Zabłocie –Krzemionki oraz nowe tory z Krakowa do Płaszowa. Zamontowano dziesiątki nowych rozjazdów, a komputery i nowoczesne systemy zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa. Efektem programu stają się krótsze czasy przejazdu pociągiem np. z Poznania do Piły. Kolej wraca na trasy, po których albo nie jeździły pociągi, albo przewozy były bardzo sporadyczne, np. z Legnicy do Lubina. Podobnie będzie m.in. na Podlasiu, gdzie po kilkunastu latach powrócą pociągi na trasę Lewki – Hajnówka czy na Mazowszu na trasę Ostrołęka – Chorzele.
WIĘCEJ TOWARÓW NA TORACH
PLK nie zapominają też o przewoźnikach towarowych. Oddawane są lepiej przygotowane do przewozu ładunków trasy. PLK modernizują mosty i wiadukty, które tworzyły wąskie gardła na liniach kolejowych. Ważne miliardowe inwestycje dla poprawy przewozu towarów to inwestycje kolejowe do portów morskich w Trójmieście, Szczecinie i Świnoujściu, a także modernizacja magistrali węglowej.
WYŻSZY POZIOM BEZPIECZEŃSTWA
PLK zwiększają poziom bezpieczeństwa na kolei. Są inwestycje w specjalistyczny sprzęt, który zapewnia codzienne bezpieczne i sprawne podróże pasażerom kilku tysięcy pociągów oraz kursy składów towarowych. Realizowane są programy za setki milionów złotych związane z budową nowoczesnego systemu zarządzania ruchem pociągów i łącznością (ERTMS/ GSM-R), modernizacją rozjazdów i przejazdów. Dzięki nowym wiaduktom powstają bezkolizyjne skrzyżowania. To bezpieczniejsze podróże, a dla środowiska lepszy system komunikacji i likwidacja korków. Wiadukty powstały m.in. w Jaworznie Szczakowej, Otwocku, Tarnowie czy Krzeszowicach.
PARTNERZY MATERIAŁU:
PKP S.A, PKP CARGO S.A., PKP Intercity S.A., PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.