PKP Intercity

i

Autor: materiały prasowe

PKP Intercity inwestuje z myślą o pasażerach

2020-08-19 0:00

Inwestycje PKP Intercity nie zwalniają tempa. Flota przewoźnika wzbogaciła się w ostatnim czasie o 20 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych oraz 83 unowocześnione wagony. Zakup nowego i modernizacja posiadanego taboru to część największej w historii spółki strategii „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” wartej 7 mld zł.

Pierwsze lokomotywy elektryczne serii EU160 Griffin przewoźnik odebrał na początku br. Do końca czerwca br. flota PKP Intercity została wzmocniona już 20 nowymi pojazdami. Tym samym ich producent – firma NEWAG z Nowego Sącza – zrealizował podstawową część podpisanej w maju 2018 r. umowy, która we wrześniu ubiegłego roku została rozszerzona o 10 dodatkowych pojazdów w tzw. prawie opcji. Wartość kontraktu obejmującego dostawę łącznie 30 lokomotyw wzrosła wówczas z 367,6 mln zł brutto do 551,4 mln zł brutto. Zgodnie z umową pozostałych 10 Griffinów trafi do PKP Intercity jeszcze w tym roku.

Najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce

Nowe lokomotywy rozwijają prędkość do 160 km/h. Pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Pojazdy serii EU160 Griffin to także najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce. Lokomotywy są wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu pierwszego i drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach. Ponadto posiadają system zdalnej diagnostyki, który pozwala na monitorowanie pracy pojazdu w czasie rzeczywistym, co przekłada się na efektywną eksploatację.

Od początku lipca br. 20 lokomotyw Griffin prowadzi pociągi PKP Intercity w całej Polsce. Nowoczesne pojazdy obsługują połączenia m.in. IC Mewa i IC Gałczyński z Warszawy do Szczecina, TLK Zamoyski w relacji Piła – Lublin oraz TLK Kochanowski z Chełma do Bydgoszczy.

Zmodernizowane wagony zasiliły flotę przewoźnika

Kontrakt na modernizację 83 wagonów typu 111A-20 PKP Intercity podpisało z Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz i Zakładów Napraw Taboru Kolejowego w kwietniu 2018 r. Jego wartość wyniosła niemal 312 mln zł brutto. Przewoźnik wykorzystał zawarte w umowie prawo opcji i w listopadzie 2018 r. rozszerzył kontrakt o modernizację kolejnych 42 wagonów. Wartość umowy obejmującej dostawę łącznie 125 wagonów wzrosła wówczas do blisko 470 mln zł brutto. Przekazując PKP Intercity 83 zmodernizowane pojazdy PESA, Bydgoszcz zrealizowała podstawową część kontraktu. Zgodnie z jego postanowieniami pozostałe wagony trafią do przewoźnika w drugiej połowie roku.

Zmodernizowane wagony to bezprzedziałowe pojazdy klasy 2. Są wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy internet. Modernizacja objęła także instalację monitoringu, wzmacniaczy sygnału GSM/ LTE oraz toalet z zamkniętym układem. Pojazdy zostały wyciszone, co zapewnia dodatkowy komfort podróży. Numery foteli czy półek, symbole w toaletach, a także przyciski otwierające drzwi oznaczono alfabetem Braille’a. Wagony mają po 72 miejsca siedzące. Ze zmodernizowanych pojazdów korzystają już mieszkańcy m.in. Poznania, Szczecina, Trójmiasta, Olsztyna, Zielonej Góry, Białegostoku, Lublina iWrocławia. Obecnie wagony są włączane do pociągów m.in. IC Jeziorak z Poznania do Olsztyna, IC Jagiełło w relacji Lublin – Kraków oraz IC Pomorzanin kursującym pomiędzy Wrocławiem aGdynią.

Na tym nie koniec inwestycji w wagony. Bydgoska PESA modernizuje dla PKP Intercity wagony w ramach jeszcze dwóch umów. Obejmują one unowocześnienie łącznie 80 pojazdów z opcją na dodatkowe 40, z której przewoźnik skorzystał w 2018 r. W ramach trzech kontraktów PESA dostarczy więc łącznie aż 245 unowocześnionych wagonów. Wartość umów to blisko 1,03 mld zł brutto.

NAJWIĘKSZE INWESTYCJE W HISTORII

Zakup nowoczesnych lokomotyw i modernizacja wagonów to elementy konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Warty 7 mld zł program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do 2023 r., a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet. Do tej pory, w ramach strategii spółka zakontraktowała lub zrealizowała umowy na kwotę ponad 4,3 mld zł. Zmiany już teraz odczuwają pasażerowie podróżujący pociągami PKP Intercity, którzy mogą korzystać z nowoczesnego i komfortowego taboru.

KOLEJ Z UNIJNYM WSPARCIEM

Zrealizowane inwestycje stanowią część projektów „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” i są współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łącznie z funduszów Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 PKP Intercity pozyskało blisko 654 mln zł dotacji.

MATERIAŁ PARTNERSKI

PKP Intercity

i

Autor: materiały prasowe

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki