Sytuacja lotnisk w czasie pandemii

i

Autor: Materiały Prasowe

Sytuacja lotnisk w czasie pandemii

2020-09-22 0:00

Ruch lotniczy w naszym kraju powoli się odbudowuje po lockdownie spowodowanym epidemią. To dobra informacja dla Portów Lotniczych (PPL), największego przedsiębiorstwa wśród zarządzających lotniskami w Polsce.

W lipcu ruch powietrzny był przeciętnie o 70–75 proc. niższy niż w tym samym okresie w 2019 r. Główną przyczyną jest obowiązujący administracyjny zakaz lotów do ponad 40 państw świata, m.in. do Hiszpanii i USA, które zawsze były mocno obleganymi kierunkami.

Porty lotnicze w czasach zarazy

Kryzys w branży mocno uderzył w Porty Lotnicze, które zarządzają największym w Polsce Lotniskiem Chopina i mają udziały w lotniskach regionalnych. PPL z kryzysem radzą sobie całkiem nieźle. Przedsiębiorstwo myśli o przyszłości i dlatego przygotowuje się na boom lotniczy, zwłaszcza gdy eksperci zapowiadają powrót na rynek do stanu sprzed epidemii w 2023 r. Porty Lotnicze nie rezygnują z zapowiadanych inwestycji.

Szczecińskie problemy

PPL zamierza zainwestować ponad 108 mln zł w port Szczecin-Goleniów. Rozbudowa terminalu, modernizacja infrastruktury i wymiana systemów bezpieczeństwa mają zwiększyć przepustowość lotniska – z 0,5 mln (obecnie) do 1,5 mln pasażerów rocznie. To zabezpieczyłoby potrzeby regionu zachodniopomorskiego na wiele lat. Problem w tym, że kiedy Miasto Szczecin zobowiązało się do wsparcia finansowego portu w Goleniowie sumą ponad 10 mln zł, marszałek Olgierd Geblewicz odmówił wypełnienia zapisów uzgodnionego z udziałowcami lotniska i zaakceptowanego wcześniej Aneksu i dofinansowania portu na znak protestu przeciw temu, że rząd zwleka z przekazaniem lotnisku ponad 3 mln zł. Wg prezesa Portów Lotniczych Mariusza Szpikowskiego bez wsparcia port będący najszybszym połączeniem z Warszawą może upaść.

Inwestycje utrzymane

PPL są wiarygodnym inwestorem. Świadczy o tym m.in. budowa nowego lotniska, aby w przyszłości odciążyć warszawskie Okęcie. Dobiega końca modernizacja i wydłużenie pasa startowego, powstaje terminal pasażerski, finalizowane są przetargi na kolejne prace niezbędne do uruchomienia lotniska już pod koniec 2022 r. Gdy ruch lotniczy wróci do stanu sprzed pandemii, Radom będzie gotowy do przejęcia części ruchu czarterowego i niskokosztowego, aby w Warszawie zrobić miejsce dla pasażerów tranzytowych.

PPL Logo

i

Autor: PPL logo

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki