aplikacja na koronawirusa

i

Autor: Pixabay.com, Davichee

Teleporada w formie wideo, chatu lub telefonu

2020-04-29 13:31

Weekend majowy niesie ze sobą niebezpieczeństwo bezradności. Co ma zrobić ktoś, kto właśnie w tym czasie zauważy u siebie niepokojące objawy? Właśnie dla pacjentów podejrzewających zakażenie COVID-19 powstała Platforma Teleporad. To rodzaj „koła ratunkowego” dla pacjentów podczas weekendu majowego, ale też pomoc nocna i świąteczna.

Wielu Polaków przebywa na kwarantannie i ich stan może się pogorszyć akurat w trakcie majówki. To właśnie w tym czasie może wezbrać fala nowych zachorowań. Pojawi się wtedy pilna potrzeba kontaktu z pracownikiem medycznym w celu uzyskania porady czy konsultacji. Zrealizuje tę potrzebę teleporada w formie wideo, chatu lub telefonu
Skonsultuj się z lekarzem w nocy i święta
W weekend albo święto, w razie pilnej potrzeby nie musisz już czekać aż Twoja przychodnia będzie otwarta. Masz gorączkę, duszności, kaszel lub inne objawy i obawiasz się, że zakaziłeś się koronawirusem? Skorzystaj z teleporady wideo lub telefonicznej i otrzymaj niezbędną pomoc medyczną. Teleporada online to rozwiązanie uruchomione przez Ministerstwo Zdrowia, które pozwala pacjentom na łatwy i szybki kontakt z pracownikiem medycznym za pomocą wideorozmowy, chatu lub telekonferencji, bez konieczności wychodzenia z domu. Teleporada online jest przede wszystkim dla osób, które:
-podejrzewają, że mogły zakazić się koronawirusem SARS-CoV-2,
-są na kwarantannie, a ich stan zdrowia wyraźnie się pogorszył,
-dla każdego, kto potrzebuje konsultacji medycznej, bo zaobserwował u siebie niepokojące,
-dla każdego, kto miał kontakt z kimś zakażonym i źle się czuje.
Teleporada online umożliwia odbycie konsultacji lekarskiej i otrzymanie zaleceń, takich jak podczas tradycyjnej wizyty, a jednak bez wychodzenia z domu i bez konieczności bezpośredniego kontaktu z pracownikiem medycznym. To szczególnie ważne dla osób starszych albo z grupy podwyższonego ryzyka – podkreśla Janusz Cieszyński, wiceminister zdrowia.
Dzięki teleporadzie pacjent zyskuje dostęp do porady medycznej niezależnie od miejsca, w którym jest, a także pory dnia, ponieważ personel medyczny jest dostępny przez 24 godziny na dobę, także w niedzielę i święta. Podczas konsultacji, o ile zajdzie taka potrzeba, pacjent otrzyma e-receptę i e-zwolnienie, a w uzasadnionych przypadkach zalecenie wizyty w placówce medycznej lub kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną.
Jak skorzystać z teleporady?
Formularz teleporady dostępny jest na stronie: pacjent.gov.pl/teleporada. Należy go wypełnić, podając imię, nazwisko, wiek, PESEL, adres, mail, telefon i zaczekać na kontakt z pracownikiem medyczny. Na podany adres e-mail otrzymamy wiadomość z instrukcją, jak połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką za pomocą komputera, laptopa lub przez telefon. Komputer lub laptop musi mieć głośniki, kamerę i mikrofon. Jeżeli nie mamy dostępu do odpowiedniego sprzętu, możemy skorzystać z telefonu. Gdy termin teleporady będzie się zbliżał, pacjent otrzyma SMS z taką informacją, a następnie e-mail z linkiem, w który należy kliknąć, by połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką.
Od momentu wysłania przez pacjenta formularza do udzielenia teleporady może minąć od kilkunastu minut do kilku godzin, w zależności od liczby dyżurującej kadry medycznej i czekających pacjentów. Niestety, jeśli przepadnie termin teleporady (tzn. nie skorzystamy z wysłanego linka w czasie, gdy będzie na nas czekał lekarz lub pielęgniarka), wrócimy na koniec kolejki.

 teleporada-instrukcja

i

Autor: Ministerstwo Zdrowia teleporada-instrukcja

Aplikacje, które mogą pomóc
Teleporada w formie wideo, chatu lub telefonu to rozwiązanie, które ułatwia pacjentom dostęp do opieki medycznej w czasie epidemii w dowolnym czasie i miejscu. Poza teleporadą w serwisie pacjent.gov.pl dostępne są również chatbot, który odpowiada na pytania dotyczące koronawirusa oraz wirtualne narzędzie oceniające prawdopodobieństwo zakażenia się wirusem. Wszystkie te aplikacje są proste w obsłudze i każdy pacjent bez względu na wiek może z nich korzystać – mówi Janusz Cieszyński, wiceminister zdrowia. Wszelkie pytania dotyczące platformy teleporad można zgłaszać na adres e-mail: [email protected]. Rozwiązania technologiczne Ministerstwa Zdrowia, wspierające obywateli w stanie epidemii w Polsce dostępne na serwisie www.pacjent.gov.pl.
System „Sprawdź, czy masz objawy COVID-19”
Krótki wywiad elektroniczny zbudowany w oparciu o narzędzie COVID-19 Risk Assessment i dostosowany do potrzeb Ministerstwa Zdrowia, wspiera proces oceny stanu pacjenta (użytkownika) i prawdopodobieństwo zakażenia koronawirusem.
Został przygotowany w ścisłej współpracy ze specjalistami z zakresu medycyny, w oparciu o wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz o zalecenia amerykańskiego Centrum ds. Kontroli i Zapobiegania Chorób (CDC) i konsultowany przez krajowych lekarzy.
Działa to w ten sposób, że użytkownik opisuje swoje objawy, a system zadaje pytania diagnostyczne i ocenia prawdopodobieństwo wystąpienia zakażenia koronawirusem oraz występowania innych chorób. Po analizie odpowiedzi użytkownika, system podpowiada mu, jak reagować, gdy pojawią się objawy chorobowe, czy należy już zgłosić się do właściwego punktu medycznego, czy tylko stosować do ogólnych zasad sanitarnych. Rekomendacje dotyczące dalszych zachowań pacjenta (użytkownika) przy poszczególnych poziomach ryzyka opracowane zostały w porozumieniu z Głównym Inspektoratem Sanitarnym (GIS).
System działa na najpopularniejszych przeglądarkach: Mozilla Firefox, Google Chrome, Microsoft Edge, Internet Explorer, Safari. Można z niego korzystać także na urządzeniach mobilnych.

Teleporada

i

Autor: Getty Images

Wirtualny asystent (chatbot)
Wirtualny asystent (chatbot) odpowiada na pytania związane z koronawirusem. Oparty jest o technologię IBM Watson Assistant czyli algorytm, który korzysta z technik machine learning, sieci neuronowych oraz baz referencyjnych, a działa w chmurze publicznej. Umożliwia uzyskanie online szybkiej odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, w szczególności dotyczące zakażenia, objawów, kwarantanny, leczenia, zasad przemieszczania się, postępowania w razie zachorowania lub podejrzenia choroby, pracy czy wprowadzonych w związku z epidemią aktów prawnych. Zasilany jest nowymi informacjami autoryzowanymi przez rządowe instytucje: Ministerstwo Zdrowia (MZ), Główny Inspektorat Sanitarny (GIS) i Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ). Jeśli nie znajdzie właściwej odpowiedzi, przekierowuje do kontaktu z odpowiednimi instytucjami, np. Telefoniczną Informacją Pacjenta (TIP), obsługiwaną przez NFZ, właściwą sekcją serwisu www.pacjent.gov.pl, czy serwisu rządowego www.gov.pl/koronawirus albo innymi aplikacjami dostępnymi na pacjent.gov.pl – Teleporady lub systemem „Sprawdź, czy masz objawy COVID-19” lub przełącza na chat z konsultantem. Działa na najpopularniejszych przeglądarkach: Mozilla Firefox, Google Chrome, Microsoft Edge, Internet Explorer, Safari. Można z niego korzystać także na urządzeniach mobilnych.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki